Mikäs muuten tilanne silloin on, jos kyseessä on viallinen tuote? Silloin varmastikin kaikki kulut menevät myyjälle? Eli jos tuotteessa on vikaa, niin kannattaa kai vedota pääasiassa vikaan eikä takuuseen. Kyseessähän on vika vaikka jos vuoden vanha keitin hajoaa normaalissa käytössä, koska sen pitäisi kestää merkittävästi kauemmin.
Suomessa asia on juuri kuten sanoit. Terminä on "tavaran virhe". Kuluttajansuojalaki on useimmiten vahvempi, kuin valmistajan tai myyjän takuu. Kuluttajansuojalain mukaan myös sen risan tavaran palautuskulut korvataan kuluttajalle. Takuussa on taasen se hyvä puoli, että kuluttajan ei tarvitse näyttää mitään toteen. Riittää, että esittää perustellun väitteen. Myyjän tehtävä on yrittää todistaa, että vika on kuluttajassa, ei laitteessa. Käytännössä täällä Suomessa asiat ovat aika hyvin, suurin osa myyjistä toimii asiallisesti ja samalla tavalla, vetosit sitten kuluttajansuojaan tai takuuseen.
Vaikka EU-tasolla direktiivejä väsätäänkin, niin kuluttajansuojalait ovat eri maissa erilaisia. Puhumattakaan sitten maista, joissa laki ja sen noudattaminen eivät hirveästi liity toisiinsa. Jos lähetät painavan keittimesi kuriirin kyydillä vaikkapa Italiaan korjattavaksi, niin kuljetuskustannustesi hyvittäminen on täysin sen Italialaisen firman hyvästä tahdosta kiinni. Hyvin monet firmat noudattavat periaatetta, jossa kuluttaja maksaa rahdin tehtaalle ja tehdas maksaa paluurahdin kuluttajalle. Jos ratkaisu ei miellytä, niin ainahan kuluttaja voi nostaa kanteen Napolin alioikeudessa...
Nämä takuu- ja huoltoasiat ovat syitä, joiden takia vieroksun kalliiden tavaroiden ostoa ulkomailta. Jos tuotteella on Suomessa "virallinen" maahantuoja, niin tilanne on tottakai aivan toinen.