Tiedätkö mikä on lämpötila (ero) ennen/jälkeen tuollaisen huuhtelun? (jos oletetaan että kone ollut kotvan jouten).
Enpä ole mittaillut, voisi toki sen tehdäkin.
Oleellista on, että kun muutan uuttolämpöä PID:sta pari astetta suuntaan tai toiseen, niin se tuottaa halutunlaisen lopputuloksen. Ja kun seuraavana päivänä teen kahvin samoilla asetuksilla niin sama lopputulos toistuu. En siis ole huomannut että huuhtelulla on paljon väliä, muuta kuin että kannattaa vähän koklata että tuleehan sieltä vettä.
Ja toki gruposta muruset tippuu, tosin epäilen vahvasti että ei pari murusta shottia pilaisi...
Kuten jiiteekin on todennut niin tasaista uuttolämpöä murehditaan aivan liikaa. Sillä kun ei oikeasti ole niin paljon merkitystä. Tärkeintä on että tietyn haarukan sisällä pysyvä uuttolämpö toistuu shotista toiseen, ja siihen päälle on kiva bonus jos haarukkaa voi siirrellä shotin maun muuttamiseksi.
Kevyissä kotikoneissa uuttolämpö heittelee hyvin paljon ja se maistuu lopputuloksessa. Ja toisaalta kovassa kahvilakäytössä shotista toiseen toistuvan lämmön tasaisuus on vaikea saavuttaa, useampia shotteja tehdessä helposti kone jäähtyy tai ylikuumenee. Näistä taustoista lienee syntynyt nykyinen kova innostus ehdottoman tasaiseen uuttolämpöön - ja onhan se myös kiva ja helposti ymmärrettävä tavoite, joita ihmisillä pitää aina olla. (Versalab kehitti vähän aikaa konetta jossa lämmön sai säädettyä 0,1C tarkkuudella, mutta se laite on tainnut kadota kokonaan.)
Tosiasia kuitenkin on, että kahvipurut eivät rupea murjottamaan tai saa stressiä, vaikka niitä uuttaakin vedellä, jonka lämpötila heittelee muutamia asteita. Kahvikupponen on enemmänkin tilastollinen lopputulos, jossa maistuu keskimääräinen uuttolämpö, ei sen ehdoton tasaisuus. Ongelmia alkaa tulla siinä vaiheessa kun kahvipuruja uutetaan pitkiä aikoja aivan liian kylmällä tai kuumalla vedellä, jolloin se aliuuttuu tai yliuuttuu.
Eli en olisi huolissaan siitä että tuplaboileria pitää vähän huuhdella. Tai siitä että HX ei tuota tasaista lämpökäppyrää. Se merkittävä konkreettinen ero näissä on lähinnä se, että HX-koneeseen pitää erikseen asentaa lämpömittari gruppoon, jos haluaa saada helposti säädettäviä uuttolämpöjä. Ja toinen ero on se, että tuplaboilerissa on erilliset boilerit, joita koneesta riippuen voi ehkä kytkeä erikseen ja joita voi ainakin säätää erikseen.
Perusidea on kuitenkin sama: veteen upotetulla vastuksella ja sähköpumpulla tuotetaan erilaisten temppujen avulla gruppoon tietty paine ja lämpötila, ja suunnilleen kaikissa E61-koneissa se on riittävän tasainen, jos konetta käytetään oikein - kotikäytössä. Kahvilakäytössä tilanne voi olla eri, mutta meillä ei ainakaan olkkariin edes mahdu niin paljon ihmisiä että alkaisi tulla kovan kahvilakäytön volyymit vastaan.
Tähän ongelmaan taitaa nykysin olla paras ratkaisu saturoitu gruppo jossa gruppo on oleellisesti osa boileria. Tällainen löytyy mm. GS3:sta (siitä lyhenne GS) ja esimerkiksi speedsterissä toteutus on viety jo taiteen puolelle:
Aina kuitenkin gruppo ja kahva on enemmän tai vähemmän etäinen osa boileria ja kosketuksissa viileän ympäröivän ilman kanssa. Boilerin "ytimen" ja grupon välillä on siis lämpötilaero. Ero voidaan toki tehdä olemattoman pieneksi, en tiedä onko näin onnistuttu tekemäänkin näissä kovemmissa saturoiduissa koneissa, vai tarvitaanko niissäkin jotain lämpötila-offsettia. Jos en väärin muista niin Dalla Corte Super Minissä, jossa boileri ja gruppo on täysin integroitu, on offsettia yhä useita asteita, ja melko vastaavassa La Spaziale Vivaldissa vielä enemmän.
Tuota kuumenemisongelmaa on muuten ainakin ameriikan puolella Vibiemmen koneissa ratkottu ns. "thermosiphon restrictor":eilla, joilla siis grupon vesikiertoa rajoitetaan sopivasti ja näin grupn lämpötila saadaan pysymään maltillisemmissa lukemissa (tällöin oleellisesti tuo 5 min ennen käyttöä suoritettava huuhtelu voidaan jättää pois). Käsittääkseni myös uudistetussa Giotossa on tällainen - ainakin aussifoorumeilta muistelisin siitä kommenttia huomanneeni (mutta kannattaa tarkistaa kauppiaalta jos haluaa olla varma).
Ymmärtääkseni restrictor on aina ollut vakiokamaa ammattilaiskoneissa, mutta kotikoneiden valmistajat ovat tavanneet "säästää" jättämällä sen pois.