AINA on auttanut, kun on maininnut, että EU maiden sisällä on samanlainen kuluttajansuoja, jos ei homma ala toimia, on pakko ottaa yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen (www.ecc.fi) ja tehdä sinne ilmoitus verkkokaupasta. Tämän jälkeen on alkanut tavara liikahtaa takaisin liikkeeseen ja rahat tulla tilille. Vissiin kokeileevat tuolla, että näinköhän onneton tyytyy asemaansa, eikä ala penäämään sen enempää.
Koska olet jo päättänyt tilata täysautomaattisi Saksasta, niin tilaa ihmeessä.
Meille muille on pari kommenttia paikallaan. On tietenkin kivaa, että netti on pullollaan EU-tasoistakin kuluttajatietoa. Niitä voi sitten googlata ja tehdä niistä omia johtopäätöksiään omien toiveidensa vahvistamiseksi. Niissä nimittäin järestään unohdetaan kertoa, miten noita kauniita asioita voidaan toteuttaa, jos myyjä on vastahakoinen. Vastaus: käytännössä ei mitenkään.
Akallion ohje käyttää tunnettua nettikauppaa on ainoa oikea suojakeino. Suuri, tunnettu peluri ei halua tahroja maineeseensa ja hoitaa asiansa paremmin, kuin joku muu vaihtoehto. Näillä suurilla ja vakiintuneilla on sitten yleensä korkeammat hinnatkin. Kuten akallio totesi, ne "hyvät hinnat" löytyvät usein pieniltä halpakauppiailta, joilla ei ole mitään tarvetta noudattaa minkäänlaisia direktiivejä tai ohjeita. Elektroniikkapuolella on tiedossa, että kauppiailla on monta webbikauppaa, siis monta domainia. Jos yhden niskaan alkaa tulla "kuraa", niin kauppa kiinni. 5 minuutin päästä homma jatkuu toisen nimisellä saitilla.
Tässä sinisilmäisyydessä ja kauniiden lauseiden googlettamisessa unohtuu monta perusasia. Yksi on oikeussuojakeino. Nämä hienot ohjeet ja kuluttajan oikeudet toimivat käytännössä silloin, kun kauppa HALUAA noudattaa niitä (tai "itkee ja haluaa"...). Mitä kuluttaja voi tehdä, jos saksalainen webbikauppa rikkoo sääntöjä ja EI halua korjata asiaa? Joo, suomalainen kuluttaja-asiamies sanoo "hyi" ja ottaa yhteyttä Saksaan. Siellä sikäläinen kollega sanoo "hyi" saksaksi. Ja siinä kaikki. Aiemmin mainittu Euroopan kuluttajakeskus on tiedotusorganisaatio. Se ei hoida riita-asioita. Jos sillä uhkaaminen tehoaa, se kuvaa enemmänkin osapuolten täydellistä tietämättömyyttä, kuin ECC:n painoarvoa.
No, onko noita oikeuksia, mitä eri saiteilla kerrotaan? Joo, esim. mainitulla ECC:n saitilla on kuvattu kiitettävän hyvin kuluttajan oikeudet. Se on paras tuntemani yleisesitys asiasta. Mutta edelleenkin kysyn: entä sitten? Eihän niillä oikeuksilla tee mitään, ellen voi pakottaa minun oikeuksiani rikkonutta verkkokauppaa noudattamaan sääntöjä. Voinko? Kyllä voin, haastamalla verkkokaupan oikeuteen. Saksalaisen verkkokaupan vaikka Böömin alioikeuteen. Siinä palaa 5-10 tuhatta euroa kuluihin, mutta pääasia, että olen oikeassa - vai mitä? Ei ole olemassa mitään eurooppalaista kuluttajapoliisia, joka sähköpostin saatuaan hyppää Hummeriin ja ajaa singot tanassa pahan verkkokauppiaan ovesta sisään. On vain tavallisia oikeusistuimia, joissa voidaan ajaa riita-asioita. Ja jokaisessa EU-maassa on sitten omat käytännöt ja säännöt näille prosesseille. Pitkään on puhuttu yksinkertaistetusta, Euroopan laajuisesta "kuluttaja-prosessista", joka olisi ikäänkuin "oikotie" nopeisiin ratkaisuihin. Sellaista ei ole, koska maat pitävät tiukasti kiinni omien tuomioistuintensa riippumattomuudesta. Kuinka pian vaikkapa Englannin "lakilordit" hyväksyvät, että joku "eurooppalainen sammakonsyöjä" saa sorkkia heidän pyhiä oikeusprosessejaan? Ei nyt lähipäivinä ainakaan. Ja jos tuollainen ylikansallinen prosessi saataisiinkin aikaiseksi, niin siirretään nettikauppa Bulgariaan. Jos tuomio tulee, niin haluan nähdä, miten EU:n ulosottomies hakee kahvikoneen hinnan jostain Sofian sivukadulta...
Toinen asia on takuun ja kuluttajansuojan (tavaran virhe) jatkuva sotkeminen toisiinsa. Näistä on puhuttu aiemminkin, joten ei niistä nyt enempää. Mutta TAKUUehtojen mukaan on täysin laillista ja oikein, että joudut palauttamaan koneesi myyjälle takuukorjaukseen. Siinä sitten "säästö" hankintahinnassa palaa aika äkkiä. Vanhalla Kahvilasi-saitilla oli muutamia esimerkkejä "hyvistä diileistä", jotka tulivat sitten aika kalliiksi...
"Tavaran virheen" korjaamisesta ei saa aiheutua sinulle lisäkustannuksia. Jos saksalainen webbikauppa lupaa korjata koneesi, kunhan lähetät sen omalla kustannuksellasi heille - mitä teet? Pidät rikkinäisen koneesi, korjautat sen omalla riskilläsi jossain muualla vai maksat kiltisti kuljetuskulut? Vai lähdetkö peräämään ECC:n saitilla kuvattuja oikeuksiasi webbikauppiaan kotipaikan alioikeuteen?
Ostan itsekin paljon roinaa nettikaupoista, kalliimpaakin tavaraa. Mutta noudatan tuota hyvää ohjetta: vain tunnetuista, pitkään toimineista firmoista. Jos ostan pienempää kamaa "halvalla", niin otan harkitun riskin. Otan toki niitäkin.