Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: WDT  (Luettu 50916 kertaa)

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: WDT
« Vastaus #45 : Tammikuu 25, 2009, 19:53:34 ip »

Mä olen käyttänyt raakaa spaghettia tikkuna.

Keskustelun innoittamana paneuduin lisää weissaukseen. Yritin myös spagetilla, mutta ote ei ollut oikein miellyttävä. Sitten vaimo antoikin käsiini joskus mielijohteessa ostetun perunan kypsyyden mittatikun (kaikkea hullua tosiaan tulee hankittua  ;D).

Mutta se oli aivan loistava, siinä on tukeva muovipidin ja kahvin sai paljon tasaisemmaksi, varsinkin kun weissasi kunnolla.

Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: WDT
« Vastaus #46 : Tammikuu 25, 2009, 19:57:57 ip »

Paljon kiitoksia selventävästä vastauksesta! Olit nähnyt paljon vaivaa kuvien kanssa ym! Sori kun vastaan vasta nyt, olin työreissussa.

Ehdin reissussa pohtia sitä mikä asiassa voisi olla pielessä. Hyvä vihje oli se, että ongelmaa ei ole muilla esiintynyt. Muistelin myös niitä videopätkiä missä prosessia näytetään. Luulen että löysin syyn: Jauhan siis suoraan filtteriin. En tiedä miksi paakkuuntumista ei ole ollut, siihen voisi vaikuttaa se että pidän filtteriä sormilla ja sormet nojaavat samalla myllyn metallirunkoon ja maadoittavat sopivasti. No asiaan, seuraavaksi olen käyttänyt varmasti liikaakin aikaa kahvin tasoitteluun. Ensin kevyesti sormella, ja sitten olen koputellut filtteriä pöytää vasten saadakseni kahvin tasoittumaan. En siis koputtamalla tampperilla sivulta. Olen nyt huomannut että tämä muutamankin kerran tehty kopautus pöytään riitti tiivistämään kahvin jo niin tiiviiksi, että tamppaus ei toiminutkaan tasaisesti. Ehkä olisi kannattanut jopa kokeilla ilman tampperia. Kakku oli siis hyvin valmiin näköinen vaikka en ollut tampannutkaan.
Nyt kokeilin yksinkertaisempaa tyyliä. Jauhan filtteriin, punnitsen, ja korkeintaan kevyesti pyyhkäisen sormella tasaisemmaksi, ja tamppaan. Toimii. Miksi alkuun tein asiat hankalammin, sitä voi kysyä.. Alkukankeutta ainakin..
Uuden keittimen kanssa toki menee muutenkin totutellessa, ja varsinkin kun kyseessä on ensimmäinen "oikea" keitin. Nakukahvan sain tosiaan vasta kuun alussa. Siitä on kyllä ollut hyötyä, ennen jouduin vain arvailemaan esim kanavointia kahvinoroja katsomalla. Nyt tuolla näkee ollaanko sielläpäinkään. Edelleen huomasin muutamalla kerralla keskellä kohdan mistä kahvia ei tullut läpi. Onko se normaalia?

Minimokan myllyyn olen kyllä ollut tyytyväinen. Se vaan täytyy vääntää todella hienolle, melkein terät ottavat toisiinsa.

Ok, kiitos vielä vinkeistä ja osallistumisesta. Pari viimeistä Mokkamestareiden pavuista tehdyistä shoteista kertovat että oikeilla jäljillä ollaan  :)
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: WDT
« Vastaus #47 : Tammikuu 25, 2009, 21:08:14 ip »

...Luulen että löysin syyn: Jauhan siis suoraan filtteriin. En tiedä miksi paakkuuntumista ei ole ollut, siihen voisi vaikuttaa se että pidän filtteriä sormilla ja sormet nojaavat samalla myllyn metallirunkoon ja maadoittavat sopivasti. Nyt kokeilin yksinkertaisempaa tyyliä. Jauhan filtteriin, punnitsen, ja korkeintaan kevyesti pyyhkäisen sormella tasaisemmaksi, ja tamppaan.

Kuluneen viikonlopun aikana huomasin itse sellaisen uuden ilmiön kuin paakkuuntuminen. Viime aikoina olen pääsääntöisesti annostellut niin, että pidän filtteriä sormissa ja pyöritän sekä samalla kevyesti naputan filtteriä jauhamisen aikana sitä myllyn suuaukon alaosaa vasten. Ei ole pahemmin paakut haitannut. Nyt tein muutaman kerran laiskuuttani niin, että jauhoin suoraan kahvaan. Filsu oli täynnä paakkuja ja tämä toistui joka kerta. Vaihdoin vanhaan hyväksi havaittuun tapaan ja tulos oli jälleen tyydyttävä ilman mitään weissauksia. Myllynä siis i-mini.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #48 : Tammikuu 26, 2009, 21:42:19 ip »

Olen nyt huomannut että tämä muutamankin kerran tehty kopautus pöytään riitti tiivistämään kahvin jo niin tiiviiksi, että tamppaus ei toiminutkaan tasaisesti. Ehkä olisi kannattanut jopa kokeilla ilman tampperia. Kakku oli siis hyvin valmiin näköinen vaikka en ollut tampannutkaan.

Ahaa - nyt pääsin lopulta jyvälle missä sinulla oli se ongelma. Itselläni vastaavaa on esiintynyt vain sinkkusihdin kanssa. Puhdistusaineella takaisinhuuhtelun jälkeen valmistan aina yhden "hukkasinkun" ihan vain jauhamalla kahvin suoraan myllystä sinkkusihtiin ja ilman mitään koskemista vain tamppaan sen kasan. Tällöin siinä tosiaan esiintyy tuollainen "keikkumisilmiö" ja tampperia joutuu pyörittelemään. En vain ollut koskaan kokenut samaa tuplasihdin kanssa, joten siksi olin vähän ihmeissäni.

Edelleen huomasin muutamalla kerralla keskellä kohdan mistä kahvia ei tullut läpi. Onko se normaalia?

Jos siinä koko uuton aikana ilmenee tuollainen kohta, niin siitä olisi pyrittävä eroon. Yritä saada kahvi siellä sihdissä mahdollisimman "pöyheksi" ennen tamppausta. Tähän auttaa parhaiten erillisessä lasissa weissaus - vatkaa kokeeksi sillä tikulla niinkuin olisit kermavaahtoa vatkaamassa, ei pelkkää purujen kevyttä siirtelyä ympäri lasia.
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: WDT
« Vastaus #49 : Tammikuu 26, 2009, 22:11:28 ip »

Ahaa - nyt pääsin lopulta jyvälle missä sinulla oli se ongelma. Itselläni vastaavaa on esiintynyt vain sinkkusihdin kanssa. Puhdistusaineella takaisinhuuhtelun jälkeen valmistan aina yhden "hukkasinkun" ihan vain jauhamalla kahvin suoraan myllystä sinkkusihtiin ja ilman mitään koskemista vain tamppaan sen kasan. Tällöin siinä tosiaan esiintyy tuollainen "keikkumisilmiö" ja tampperia joutuu pyörittelemään. En vain ollut koskaan kokenut samaa tuplasihdin kanssa, joten siksi olin vähän ihmeissäni.

Joo, sellainen oli ongelma tällä kertaa. Edelleen miettiessäni asiaa mieleen tuli sellainen että kahvi oli koputtelun jälkeen kuin tampattu tasapohjaisella tampperilla, ja sitten yritin jatkaa kuperalla. Keskiosa meni siis liian tiiviiksi.

Jos siinä koko uuton aikana ilmenee tuollainen kohta, niin siitä olisi pyrittävä eroon. Yritä saada kahvi siellä sihdissä mahdollisimman "pöyheksi" ennen tamppausta. Tähän auttaa parhaiten erillisessä lasissa weissaus - vatkaa kokeeksi sillä tikulla niinkuin olisit kermavaahtoa vatkaamassa, ei pelkkää purujen kevyttä siirtelyä ympäri lasia.
Ok, täytyy keskittyä tuohon seuraavaksi. Alkuun jauhoin muoviseen mukiin, mutta kun kahvi näytti menevän niin hienosti suoraan filtteriin, luovuin mukin käytöstä.

Apu ongelmaan löytyi tälläkin kertaa foorumilta ;D
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: WDT
« Vastaus #50 : Helmikuu 28, 2009, 20:51:21 ip »

Kuvassa nykyinen WDT-välineeni, joka on minusta kyllä aika erinomainen. Se on riittävän tanakka jotta purut sekoittuvat kunnolla (jos siis vaikka mylly tekee epätasaista jakaumaa), mutta toisaalta riittävän terävä jotta ei painele puruja klimpeiksi. Ostettu Stockmannilta, mutta lahjakas käsityöläinen valmistaa itse.

Vieressä toinen erinomainen työkalu, suti purujen pyyhkimiseen. Pieni, mutta kuitenkin leveä. Ostettu Annansilmät-aitasta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: WDT
« Vastaus #51 : Maaliskuu 15, 2009, 20:40:45 ip »

Pitää kyllä puhua kunnollisen weissauksen puolesta.
Uuttopaineen alentamisen jälkeen rupesi todellakin tuntumaan, että onnistunut shotti on huomattavasti vaikeampi saada kuin ennen sekä myllyn säädöt menivät kokonaan kanssa uusiksi. Shotit tuoreilla pavuilla tuntuivat jäävän turhankin vaaleiksi ja "kuplaisiksi". Ehdin jo koko viime viikon tutkia miten saisi paineet mitattua ihan painemittarilla. Sitten yksi ilta ihan huvikseni päätin kokeilla jauheen pöllytystä kunnolla, kuten ennen vanhaan krupsin myllyllä. (Annostelijallisen Rockyn saapumisen jälkeen weissaukset on hoidettu filtterissä) Ja kas kas mitä silmäni näkivätkään: Kauniin tummahkon ruskealla cremalla varustetun shotin, joka valui nätisti.
Tästä lähtien pöllytän jauheet kunnolla, vaikka kieltämättä olisikin paljon helpompaa vain vänkyttää annostelijan vipua ja menoksi.:-\
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: WDT
« Vastaus #52 : Maaliskuu 16, 2009, 17:13:26 ip »

Kokeillaanpa onnistuuko kuvan liittäminen:


Tilasin viime kerralla papuja tilatessani myös espressolasin Hasbeanilta. Kyllä on ilo katsella guinness-efektiä :)
En tiedä onko nakukahvasta ja lasista muuta hyötyä, mutta ainakin tekniikkaa saa kohdalleen. Kokeilin vähän eri tekniikoita ja päädyin seuraavanlaiseen:

Lasi koneen alle, ja lasken sen täyteen kuumaa vettä.
Tuplafiltteri myllyn alle, jauhaessa samalla sekoittelen puisella cocktailtikulla. Jauhan filtterin täyteen, ja tasoittelen pinnan filsun yläreunan tasolle.
Nykyisin en enää punnitse, tuo tekniikka tuottaa aika tarkkaan 16 grammaa.
Tamppaus aika kevyenä, sen verran kun se tuntuu helposti painuvan.

Suurimman parannuksen huomasin juurikin tuossa kahvin tasoittelussa, kuten jiitee neuvoi. Olin aiemmin myös tampannut aivan liian kovaa. Nyt kahvi tulee aika tasaisesti, tiikeriraidatkin näkyvät.
Kirjattu

potkukelkka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: WDT
« Vastaus #53 : Elokuu 16, 2009, 19:29:40 ip »

Hop!

Mites onko kukaan kokeillut weissata maidonvaahdottimella (esim http://www.onoff.com/online/fi/inet.nsf/vProd/48029?opendocument&markID=29-50-80)? Kukaan ei ainakaan tässä ketjussa tuosta mainitse, joten onko ihan tuhoon tuomittu?

Tässä on alkanut tuntua, että toi kitchenaidin mylly on lopulta aika laiha kapistus. En ole aiemmin weissannut, joten toivottavasti se auttaisi tilannetta ja tekisi täyteläisempiä espressoja.

Samaan syssyyn menee vielä aihetta sivuava kyssäri. Kun tamppaa jousiuraan, niin kakun ei tulisi hajota sihtiin(?). Huomaan, että itsellä kakun pinta hajoaa lähes poikkeuksetta..Jos taas vähennän purun määrää, niin shotti hulahtaa vetiseksi kuppiin. Miten tätä nyt lähteä korjailemaan?
Kirjattu
Bezzera Magica + Mazzer Mini e

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: WDT
« Vastaus #54 : Elokuu 16, 2009, 20:00:06 ip »

Mites onko kukaan kokeillut weissata maidonvaahdottimella (esim http://www.onoff.com/online/fi/inet.nsf/vProd/48029?opendocument&markID=29-50-80)? Kukaan ei ainakaan tässä ketjussa tuosta mainitse, joten onko ihan tuhoon tuomittu?

Yllättävän helposti kahvi pakkautuu kiinni kaikkin mahdollisiin weissausvälineen koloihin ja syvänteisiin. Maidonvaahdottimesta tällaisia paikkoja näyttäisi löytyvän paljonkin.

Samaan syssyyn menee vielä aihetta sivuava kyssäri. Kun tamppaa jousiuraan, niin kakun ei tulisi hajota sihtiin(?). Huomaan, että itsellä kakun pinta hajoaa lähes poikkeuksetta..Jos taas vähennän purun määrää, niin shotti hulahtaa vetiseksi kuppiin. Miten tätä nyt lähteä korjailemaan?

Voisit kokeilla seuraavia
- hienompi jauhatus
- tuoreet pavut
- weissaus auki taitetulla paperiliittimellä
- nakukahvan käyttö mahdollisen kanavoinnin havaitsemiseksi

Olisi hyvä jos voisit käyttää melko tarkkaa vaakaa kahvipurujen ja uuton jälkeisen kahvin mittaamiseen. 12g kahvipuruista pitäisi saada n. 24g espressoa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2009, 21:46:34 ip kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: WDT
« Vastaus #55 : Elokuu 23, 2009, 21:56:20 ip »

Potkukelkalle edellä ja muillekin, eli potkukelkalle ensimmäiseksi - itse tein weissauslaiiteen nimenommaan tuollaisesta paristokäyttöisestä vaahdottimesta, ks. kuva

Mutta paras mitä nyt olen keksinyt ei liity weissaukseen vaan purujen jakautumiseen filsussa - sitähän voi koputella ja taputella etc etc...jos vähänkin topakammin taputtaa niin purut lentää pitkin keittötä. Otin tuollaisen 7 x 7 sentin läpinäkyvän akryylinpalasen ja pidän sitä filsun päällä - jo voi naputtaa ja koputta purut todella tasaisesti - ja tämän jälkeen hämmästytti miten todella vähän tampperilla enää pystyi kahvia lisää litistämään...moni muukin varmaan lienee menetellyt näin - mutta eipä ole ainakaan näillä foorumeilla minun silmään sattunut.

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: WDT
« Vastaus #56 : Elokuu 24, 2009, 00:25:12 ap »

Otin tuollaisen 7 x 7 sentin läpinäkyvän akryylinpalasen ja pidän sitä filsun päällä - jo voi naputtaa ja koputta purut todella tasaisesti - ja tämän jälkeen hämmästytti miten todella vähän tampperilla enää pystyi kahvia lisää litistämään...moni muukin varmaan lienee menetellyt näin - mutta eipä ole ainakaan näillä foorumeilla minun silmään sattunut.

Onko käytössäsi nakukahvaa jolla olet saanut tarkastettua ettei kyseinen menettely aiheuta reunakanavointia?

Mitä kuohkeampana sen kahvin tamppaa sitä paremmin se painautuu tiivistyessään kiinni filtterin reunoihin. Kovan paukuttelun jälkeen kahvi on kyllä tiivisti filtterissä mutta jokainen paukuttelu on todennäköisesti myös pitänyt huolen siitä että kakku on pysynyt irti filtterin reunoista ja sitä on vaikea saada niihin enää tamppaamalla kiinni tarttumaan.

Itse kopsuttelen ihan varovasti joskus isompia annoskokoja käyttäessäni jotta tamppaaminen onnistuu - mutta tällöin siis varovasti tamppausmattoa vasten ja ihan vain sen verran että jauheen pinta painuu juuri riittävän alas tamppausta varten. Normaalilla annoksella (14-15g) en kopsuttele ollenkaan.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: WDT
« Vastaus #57 : Elokuu 24, 2009, 07:52:02 ap »

Mitä kuohkeampana sen kahvin tamppaa sitä paremmin se painautuu tiivistyessään kiinni filtterin reunoihin.

Tämä on myös minun kokemukseni. Itse en koskaan kopsuttele kahvaa millään tavalla: purut tasaan sekoitustikulla ja tarpeen mukaan painelen kakkua NSWE-tyyliin ennen varsinaista tamppausta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

potkukelkka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: WDT
« Vastaus #58 : Elokuu 24, 2009, 17:17:42 ip »

Yllättävän helposti kahvi pakkautuu kiinni kaikkin mahdollisiin weissausvälineen koloihin ja syvänteisiin. Maidonvaahdottimesta tällaisia paikkoja näyttäisi löytyvän paljonkin.

Voisit kokeilla seuraavia
- hienompi jauhatus
- tuoreet pavut
- weissaus auki taitetulla paperiliittimellä
- nakukahvan käyttö mahdollisen kanavoinnin havaitsemiseksi

Olisi hyvä jos voisit käyttää melko tarkkaa vaakaa kahvipurujen ja uuton jälkeisen kahvin mittaamiseen. 12g kahvipuruista pitäisi saada n. 24g espressoa.

Olen säätänyt oman myllyn karkeuden hienoimmaksi, joten tämä vaihtoehto ei myllyn vaihtamista lukuun ottamatta parane. Pavut olen tähän asti hakenut KC:sta. Hasbeania pitää tulevaisuudessa kokeilla, samoiten nakukahva pitäisi ostaa...jjja vaakakin odottelee vielä kaupassa ::)

Potkukelkalle edellä ja muillekin, eli potkukelkalle ensimmäiseksi - itse tein weissauslaiiteen nimenommaan tuollaisesta paristokäyttöisestä vaahdottimesta, ks. kuva

Hehe, mitähän tuo avokki asiaan tuumaisi  ;D No ei, minähän sitä käytän joten pitääpä vissiin kokeilla.

Jiiteen mainitsema purujen kuohkeus hyvä pointti. Olen nyt muutaman kerran kokeillut kopsuttelutekniikkaa ja en ole havainnut laadun paranemista, ehkä enemmänkin päinvastoin - shotit kupissa turhan ajoissa.

Josko sitä kokeilis täälläkin mainittua tekniikkaa, eli kertakäyttömuki filtteriin sopivaksi ->weissaus maidonvaahdotustikulla tms ->mahd.kuohkeana tamppaus. Vielä kun pavut pistetään myllyyn hieman tuoreempana, niin lienee meikäläisen kaluston potentiaalille sopivin menetelmä(?)
Kirjattu
Bezzera Magica + Mazzer Mini e

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: WDT
« Vastaus #59 : Elokuu 24, 2009, 18:02:16 ip »

Hyviä kommentteja jiitee, akallio ja potkukelkka - saattaapi todella olla niin että tuohon kahvikakun ja filsun reunaan jää liialla kopsuttelulla kanava....voi peeveli  ::)

Kirjattu