Minä näen mainostamisessa kaksi haitallista piirrettä foorumin varsinaisen tarkoituksen kannalta. Ensinnäkin liika mainosten määrä voi käydä ärsyttäväksi. Tällä foorumilla sitä ongelmaa ei kuitenkaan ole, eikä varmasti tule tulevaisuudessa olemaankaan. Pop-upit eivät hypi silmille, paitsi korkeintaan eräitä myyntikuvia katsellessa.
Toinen ja hienovaraisempi kysymys on sitten se, kun mainoksen kaltainen sisältö tulkitaan virheellisesti tavalliseksi foorumikeskusteluksi. Kyseessä voi olla tietoinen piilomainonta tai tahattomasti värittynyt kirjoittelu. Molemmat ovat hankalia tapauksia: ulkopuolisen on vaikea mennä sanomaan, milloin kyseessä on piilomainonta - foorumin moderoinnin tiedusteluresurssit ja -menetelmät kun kuitenkin ovat niin vaatimattomat.
Hyvin aikomuksin omista tuotteista kirjoittelu voi myös olla ongelmallista. Keskusteluihin voi päätyä foorumin haun tai Google-haun kautta, joten kaikilla lukijoilla ei ole keskustelun asiayhteys ollenkaan selvä. Muutenkin huolimaton lukija saattaa ohittaa sen, että kirjoittaja edustaa jotain tiettyä yritystä. Lisäksi vaikka kaupallinen kirjoittelu ei sinänsä ongelmallista olisikaan, niin jotkut jäsenet voivat kokea sen silti häiritsevänä ja siitä voi syntyä erimielisyyttä - kansainvälisillä foorumeilla on tätäkin tapahtunut.
Oman näkökulmani taustalla on se, että itse käytän Googlea ja netin keskustelufoorumeita paljon, kun hankin tietoa tuotteista. Varsinkin jos olen ostamassa jotain tuotetta, johon en kauhean hyvin ole perehtynyt, niin ostopäätöksen takana on yleensä pikainen nettisurffailu ja erityisesti ihmisten kokemukset foorumeilla. Tätä taustaa vasten haluaisin, että Ristretto olisi mahdollisimman puolueeton ja asiantunteva foorumi. Kun erilaisilla keskustelufoorumeilla pyörii, niin aika pian näkee onko kyseessä oikea ja elävä foorumi, kaupallisen toimijan äänitorvi vai muutaman hörhön hörhöilykanava; kuitenkaan 5 minuutin nettisurffailussa kunnollista kuvaa tiedon luotettavuudesta ei ehdi syntyä. Siksi olisi hyvä että Ristretossa sanotut asiat näkyvät oikeassa viitekehyksessä myös satunnaisille kävijoille, ja että heille syntyisi foorumista positiivinen kuva ja tulisivat sitten takaisin foorumin aktiivikäyttäjiksi.
Ajatus kaupallisen tiedotepalstan sulkemisesta kaikelta kansalta pohjautuu myös osittain siihen, että silloin se ei tulisi mukaan Googlen ja muiden hakukoneiden tuloksiin. Jos etsii tietoa jostain tuotteesta ja Google heittää Ristretossa juuri sille palstalle, jossa ko. tuotteen edustaja mainostaa sitä, niin silloin syntyy surffailijalle aivan väärä kuva tästä foorumista. Pelkälle "mainosfoorumille" tuskin haluaa enää palata.
On kuitenkin kahviharrastajien etu, että tällä foorumilla kerrotaan suomalaisesta tarjonnasta - sitä kun ei liikaa ole. Samoin on foorumille erittäin tärkeää, että myös kahvista elantonsa saavat voivat osallistua keskusteluun.
Kysymys siis vain on, että miten asia järjestetään niin, että epäselvyyttä ei ole. Yksi ratkaisu voisi olla, että kaupallinen kirjoittelu pitäisi tehdä nimimerkillä, joka on yrityksen nimi. Voisi myös olla, että ko. nimimerkkien kirjoitusten ulkoasu poikkeaa hieman muusta sisällöstä (esimerkiksi "arvonimen" tilalla olisi paksunnettuna "Kaupallinen toimija" tms.). Tällöin huolimattominkaan lukija tai satunnaisinkaan surffailija ei tulisi johdetuksi harhaan.