Jos tilaat ulkomailta, niin kannattaa ehdottomasti maksaa luottokortilla. Sillä tavalla ainakin voit olla varma siitä, että saat oikean tavaran toimitettuna tai rahasi takaisin. Samoin jos laite hajoaa alkumetreillä, niin luottokorttiyhtiöstä voi olla apua.
Takuun toiminta on sitten aikalailla kiinni myyjästä. Tähän ainoat vinkit ovat luotettavaksi tunnetun myyjän käyttö ja luotettavan laitteen valitseminen. Perinteiset keittimet ovat aika hyvin huolettavissa myös kotona. Mutta ne myös hajoavat paljon useammin kuin monet muut laitteet.
Itse olen takuuasioissa ollut tekemisissä BellaBaristan kanssa ja ovat hoitaneet asiansa hyvin. Mutta mikään asiakaspalvelu ei muuta sitä tosiasiaa, että laite ja myyjä ovat kaukana toisistaan - oman kylän kivijalkakauppa on tässä suhteessa paras valinta.
Jos olisin nyt ostamassa keitintä, niin pelkästään takuusyistä olisin valmis maksamaan 200-300 euroa lisää kotimaiselle kauppiaalle ja vielä vähän enemmän oman kaupungin kivijalkakauppiaalle. Usein kuitenkaan nuo edellämainitut eivät myy sitä keitintä, jonka haluaisin ostaa.
Vielä lopuksi esimerkki omasta Duetosta: ostin sen BellaBaristasta ja keitin toimi hyvin muutaman kuukauden. Sen jälkeen alkoi uuttoboilerin tiiviste vuotamaan vettä koneen pohjalle. Tästä alkoi selvittely myyjän kanssa. Halusin mielummin kokeilla tiivisteen vaihtoa itse kuin lähetellä konetta mihinkään. Aiemmin ongelmaan ei oltu törmätty, mutta he miettivät ratkaisuja ja lähettivät erilaisia uusia tiivisteitä. Tiivisteiden vaihto oli suhteellisen pottumaista hommaa, mutta minä vaihtelin niitä ja totesin, että ei pidä, joko heti tai parin päivän käytön jälkeen. Tätä yritysten ja erehdysten putkea jatkui muistaakseni noin 4 kuukautta, oliko enemmänkin. Sovittiin, että vien koneen huoltoon ja he maksavat kulut. Vein sen Kaffecentraleniin, he vaihtoivat siihen ihan erityyppisen tiivisteen ja sen jälkeen on toiminut monta vuotta ongelmitta.
Jos olisin ostanut keittimen alunperin sieltä Kaffecentralenista (jos he olisivat sitä myyneet) ja kantanut sen heti ongelman ilmestyttyä sinne takaisin, niin olisipa ollut aika paljon helpompaa. Vaikka hinta olisi ollut useita satoja euroja kalliimpi, niin silti hyvän kahvimeiningin suhde vaivaan ja rahanmenoon olisi ollut parempi.
Tämä tarina oli lähinnä viesti lähinnä suomalaisille kauppialle: ruvetkää myymään kaikenlaisia hauskoja laitteita, niin minä ainakin kyllä myös ostan.