Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
<< < (2/19) > >>
koomikko:
Mä nyt raapustelen tähän esimerkinomaisesti vähän kokeiluja:

Papu Caffi Etiopian Sidamo (hapokas)
Huuhtelu n. 1dl (oscar hx)
Kevyt WDT, jottei tule donitsi-uuttoa

Papu/Vario asetus  Neste/Aika   Maku
17,5g/3K  26g/30s  Hapokas ja ohuen makuinen
17,5g/3H  17g/30s  Pehmeämpi, mutta tiukka ja agressiivinen

seuraavaksi ajattelin pienentää annosta vaikka tuonne 16g paikkeille ja kattoo jos sais hieman makeamman lopputuloksen
koomikko:
Seuraava shotti oli:

16g/3G  18g/28s  Hapokas, pehmeämpi ja ristretto.

Yllättävän vähän tuota myllyä olisi pitänyt kompensoida kun 1 mikronaksu käytännössä kompensoi tuon 1,5g annoksen muutoksen. Seuraavaksi naksautan 1-2 naksua löysemmälle.

Edit:
seuraava oli
16g/3J  28g/27s  Hapokas, vähän marjainen, kevyempi, kitkeryyttä hieman
koomikko:
Lisää kokeiluja:
papu/mylly  neste/aika
19g/3N  26g/30s   Kokeilin selvää annoskoon nostoa ja avasin myllyä muutaman pykälän kuten voi havaita. Annos oli liian iso ja kanavoi selvästi yhdestä kohtaa. Yllättäen suutuntuma oli aika hyvä, mutta maku kitkerä, joten ajattelin että hieman pienemmällä annoksella tulisi parempaa.

Seuraava olikin sitten:
18g/3L   28g/28s   Hapokas ja vetisempi, ei kitkeryyttä.
Ja viimeinen:
18g/3N   33g/30s  Hitusen makeampi kuin edellinen mutta edelleen ohut.

Edelleen tuntuu että ollaan hieman mettässä. Olen nyt kokeillut näitä isompia annoksia aika paljon kun caffin myyjä sanoi että 18g on se mitä he käyttävät. Omassa koneessa kyllä voi olla että tuo 15-17g alue on parempi. Pitää jatkaa kokeiluja sillä alueella, koska musta toi 16g shotti oli kuitenkin paras maultaan tähän mennessä (ei suutuntumaltaan).

Saamari kun olis joku kokeneempi kaveri auttamassa kädestä pitäen. Välillä tulee sellainen olo että onkohan koneessa jotain vikaa kun tuntuu ettei shotit vaan lähene noita kahviloiden (siis hyvien, kuten kaffa, caffi, cafetoria jne.) tuotoksia mitä on päässyt maistelemaan. Niissä on yleensä sellaista pehmeyttä ja täyteläisyyttä mitä en pysty omilla vehkeillä toistamaan.

Aika vähän on tullut kokeneemmilta mitään kommentteja  ???
tirofaux:
Jos pidät asetukset (papu, mylly, aika) muuttumattomina, pysyvätkö nestemäärä ja maku vakioina useilla toistokerroilla?
Joona_s:
Hukkasin tunnin elämästäni tämän kirjoittamiseen. :) Ehkä siksi ei kukaan muu manatuista henkilöistä ole vielä ilmestynyt paikalle täyttämään toiveita ja tekemään taikojaan. Siitä päästäänkin aasinsillan kautta itse asiaan: ei ole olemassa mitään taikoja, jotka tekisivät kahvista hyvän. Yritin kirjoittaa hieman perinpohjaisemman vastauksen, josta toivottavasti on hyötyä mahdollisimman monille henkilöille siitä riippumatta millä taitotasolla on. Odotan lukijoilta seuraavia asioita: kykyä seurata annettua reseptiä, vakiintuneita työtapoja, vaakaa ja lopulta tervettä järkeä sekä kokeilunhalua.

Kahvin luonteesta
Kun kahvia aletaan ”säätämään” kohdilleen, tulisi optimitilanteessa olla jo jonkinlainen haalea käsitys siitä, millainen kahvi on kysymyksessä. Alkuperä, käsittely, paahtaja jne. antavat vihjeitä siitä, mikä kahvin ”luonne” tulee olemaan. Tärkeintä kahvin säätämisessä onkin tämän ”luonteen” ymmärtäminen ja sen esille tuominen. Usein tulee vastaan toiveita siitä, miten kahvi ei saisi olla hapokasta tai miten sen pitäisi olla makeampaa tai paksumpaa tms. Siinä tapauksessa ei auta kuin valita kahvi, joka on makeampi, matalahappoisempi tai trigeminaalisilta ominaisuuksiltaan paksumpi. Vaikka minkälaisia säätöjä tekisi, sanelee tämä kahvin ”luonne” sen, miltä se lopulta tulee maistumaan. Kenialaista kahvia esimerkiksi ei voi pakottaa matalahappoiseksi ja viime aikoina juomani Etiopialaiset pestyt kahvit tuskin olisivat millään muuttuneet siirappisiksi siksi, etteivät nämä kuulu kahvin ominaisuuksiin. Ennen kuin kahvia kokeilee espressona, olen itse usein halunnut maistaa kahvia cupping-pöydällä tai yleisesti laimeampana suodatinversiona. Vaikka tästä versiosta on mahdoton vielä päätellä täysin sitä, miltä kahvi tulee maistumaan, saa tästä kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä minkälaisen veijarin kanssa ollaan tekemisissä.

Jostain on aloitettava
Nyt kun turhat odotukset on karsittu pois ja todettu, että kahvi itsessään päättää miltä se maistuu, voidaan käydä itse asiaan. Jostain on aina aloitettava ja mielestäni on parasta aina aloittaa samasta pisteestä. Tällä pisteellä tarkoitan vakiintunutta reseptiä, josta reseptin säätäminen aloitetaan. Oma aloituspisteeni on 18g/30g/93 astetta/25-30 s. Nämä ovat täysin mielivaltaisia lukuja ja jokainen voi valita itse omat lukunsa. Reseptiä kehittäessä on kuitenkin hyvä lähteä liikkeelle ”keskeltä”. Jos normaalisti esim. annostelut vaihtelevat välillä 15-17 grammaa, aloittaisin itse reseptin 16 grammasta jne. Tärkeää kuitenkin on aloittaa aina samalla reseptillä. Sattumanvarainen härvääminen on ehdottomasti hitain tapa saada kahvi toimimaan. Aloittamalla aina samalla reseptillä kehittyy nopeasti intuitiivinen käsitys siitä, mihin suuntaan muutokset reseptissä vievät kahvin makua. Toisaalta samasta pisteestä aloittaminen tarjoaa myös parhaimman käsityksen aikaisemmin mainitsemastani kahvin luonteesta.

kahvin maistaminen
Kun nyt ensimmäinen espresso on saatu tehtyä reseptin mukaan, on aika maistaa sitä. Itse arvioin nopeasti myös creman ja kahvin aromin ennen maistamista mutta nämä eivät ole välttämättömiä. Jokainen hakee espressoiltaan hieman eri asioita. Itse haluan löytää kupistani aina tasapainoa makeuden, karvauden ja hapokkuuden välillä. Kun espressoja maistetaan reseptin kehittämistä varten, tulee maistamisesta analyyttisempää verrattuna hupikäyttöön. Tässä vaiheessa kannattaapi tehdä muistiinpanoja. Mistä tahansa cupping-lomakkeesta, jossa on joku viivasto makeuden, karvauden ja hapokkuuden intensiteeteille on hyötyä. Olen tehnyt itselleni arviointipohjan, jossa on mielestäni hyvin toimiva kuvaaja maun arvioimiselle. Voin laittaa kaavakkeen nettiin jos jotain se kiinnostaa. Kannattaa ehkä aloittaa intensiteettien kirjaaminen niin, että jokaista siemausta kohti mietitään vain yhtä perusmakua. Hapokkuus on varmaan helpoin tunnistaa, sitten karvaus ja lopulta makeus. Samaan kaavakkeeseen kannattaa täyttää myös kaikki asiat jotka kahvin maussa olivat hyviä tai huonoja.

Korjauksien tekeminen
Näiden muistiinpanojen pohjalta lähdetään sitten tekemään korjauksia reseptiin. Annostelulla voidaan vaikuttaa suutuntumaan, hapokkuuteen ja karvauteen. Annoksen kasvattamisella saadaan kaikki kolme kasvamaan. Hintana kuitenkin on, että makeus jää usein taka-alalle. Jos kuitenkin on kahvi, joka selvästi kaipaisi lisää hapokkuutta tai karvautta, nostan annostusta. Jos taas espresso oli liian hapokas tai karvas, saatan laskea annostusta. Tällöin tosin häviää usein suutuntumakin. Jos espresso maistuu terävältä ja kuivalta, on se mahdollisesti aliuuttunut ja hienompi jauhatus/hitaampi virtaus tai vaihtoehtoisesti korkeampi lämpötila voivat auttaa. Jos kahvi maistuu karvaalta/pesuaineelta/tervaiselta/palaneelta voi lämpötilan pudottaminen ja nopeampi virtaus auttaa yliuuttumiseen liittyviä ongelmia. Shotin pituuden kanssa pelaamisella (esim. +/- 2g) voidaan vaikuttaa espresson konsentraatioon. Lämpötilojen puolesta tummemmat kahvit uuttuvat helpommin ja tarvitsevat vähemmän lämpöä kuin vaaleammat kahvit. Pidemmällä shotilla/pienemmällä annostuksella saadaan usein tasapainoa makuun. Nopeat virtaukset jättävät uuttumisen matalaksi korostaen kahvin hapokkuutta/hedelmäisiä sävyjä. Jos kahvi on paahdettu oikein tummaksi, puhutaan usein ns. doublehump-tavasta tehdä kahvia, jossa annostellaan isosti, pidetään shotti lyhyenä ja tietoisesti aliuutetaan kahvi. Tämä tunnetaan myös Portland-espressona.

reseptistä ja korjauksista
Oikeasta tavasta tehdä säätöjä on vaikea sanoa mitään yleispätevää. Tärkeää on kuitenkin se, että muutetaan kerralla vain yhtä muuttujaa. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. jos halutaan vaihtaa vain annostusta, pitää myös karkeutta muuttaa niin, että valumisaika ja shotin pituus pysyvät samoina. Siitä, että vaihdellaan karkeuksia ja annostuksia muka järjestelmällisesti tyyliin ”ekax mul oli 18,74 grammaa  annostus ja 26,2 sekkaa &34,03 ulos ja sit vaihdoin annostuxen 16,28 grammaan joka valu 19,09 sekkaa ja maistu tasapainoisemman makealta ja hunajaiselta...” ei ole minkäänlaista hyötyä. Jostakin syystä kahvimaailma tuntuu kuitenkin rakastavan tällaista pseudotieteilyä ja mittailua. Kuten Kurt Lewin aikoinaan on todennut, liittynee se ihmisen virheelliseen taipumukseen antaa käytetyn vaivan vaikuttaa arvosteluun. Kun reseptiä säädetän, pitäisi lopputulosten näyttää tältä 18,0/30/25-30s → 18,5/30/25-30s jne. Ceteris paribus. Itse säädän annostusta puolen gramman välein ja shotin painoa kahden gramman välein. Kukin tehköön miten haluaa. Muistiinpanoihin kannattaa merkitä myös tiedot myllyn karkeuksista, että on helpompi liikkua takaisin säätöjen välillä. Lisäksi tämä vähentää hukan määrää uusia kahveja sisäänajettaessa, kun tietää suurinpiirtein oikean myllyn karkeuden.

Espresson säätämisessä on hyvä pitää taukoja. Kaikki kisanneet henkilöt tietävät sen epätoivoisen tunteen harjoittelutunnin aikana, kun on juonut aivan liikaa espressoja, suu on mustan rasvan peitossa ja kaikki maistuu hirveältä. Tämä ei tietenkään ole hyvä tila korjata reseptiä. Muistakaa siis juoda paljon vettä, pitää taukoja jne. Itse olen aina tehnyt säätöni aamupäivisin ja muutaman tunnin paaston jälkeen.
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu
Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta