Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Hakuammuntaa: Shotin kohdalleen säätämisen perusteet
<< < (3/19) > >>
vissymies:
Hyvä vinkki! Kannattaa tosiaan välillä vakioida asiat vähäksi aikaa ja muuttaa niitä sen jälkeen vaikka yksi kerrallaan.
vissymies:
Edellinen kommenttini sopii näemmä myös Joonan kommennttiin vaikka viittasi edelliseen ;)
koomikko:
Joona_s, KIITOS.

Just joku tälläinen sepostus oli hakusessa. Tän vois vaikka tunkea tuonne kahwikiin tuollaisenaan.

Noista mun aiemmin kirjoittelemista kokeiluista voi saada kuvan että mä täysin sattumanvaraisesti haen tuota uuttoa kohdalleen. Näin ei kuitenkaan ole ja kyllä huomaan jos maku on aivan pielessä. Ongelmana onkin näiden pienempien erojen maistaminen ja korjaaminen, sitä kokemusta mulla ei vielä ole riittävästi. Musta tuo joonan kirjoitus selventää tuota puolta aika hyvin. Äskeisissä kokeiluissa voipi olla että mulla oli uutto hieman liian hidas koko ajan ja sellainen pieni kitkeryys peitti noita muita makuja. Se miksi uutto kestää sen 30s johtuu siitä että oscarin vibrapumppu nostaa paineet tosi hitaasti. Pumpun ääni muuttuu näissä uutoissa 8-10s kohdalla ja ensimmäiset pisarat ilmestyvät 10-13s kohdalla jolloin valutusaika jää alle 20s kaikissa tapauksissa. Voisin tietenkin koittaa säätää hieman nopeammiksi noita shotteja jolloin myös valuminen alkaa hieman aiemmin.
Toma:
Täs herätellään taas vanhaa kysymystä, et mistä kukakin aloittaa ajan oton.
Sit ku vielä olis konekohtaisesti hyvä osata katsoa.
Omassa Rocketissani kytistän painemittarista, et kun alkuun nousee 7-8bar:iin ja viipyy siinä hetken ennen kuin nousee 9bar:iin. Sekkarin lyön tuossa siirtymävaiheessa käyntiin. Ennen laitoin Silvialla silloin ajan käyntiin kun nakukahvaan ilmestyi eloa.
Mikä sit on oikein? Itse liikun tässä makua seuraillen, ja pitäen noita sekunteja ikäänkuin omina muistiinpanoinani, mut en nyt liene ihan metsässä varmaankaan, kun oleskelen tuolla 20(25)-30s alueella.
Asiasta on ollut kyl jutustelua aiemmin muistaakseni parissakin ketjussa, joten haku on tässä kohtaa aika kova.
OskuK:
Pitäisiköhän pitkästä aikaa mitata jotain? Tässä alkaa tuntea itsensä ihan diletantiksi...
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu
Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta