Kahvikeskustelu > Apua aloittelijoille

Aloittelijan askel 1: jauha itse - helpot vinkit starttiin

<< < (2/27) > >>

Joona_s:

--- Lainaus ---Tarkoittaako tämä sitä, että (jossain toisessa ketjussa tässä välissä lukemani) "espresso-papu ei välttämättä sovellu parhaiten suodattimella keittämiseen" meinaa lähinnä juuri tuota paahtoastetta, eli saattaa suomalaiseen makuun olla liian tummapaahtoinen kahvi suodatettuna? Espresso-pavut sitten taas ilmeisesti käyvät parhaiten esim mokkapannulla keittelyyn?
--- Lainaus päättyy ---
Kyllä, juuri näin. En ole itse ihan kauheasti mokkapannulla keitellyt mutta ihmiset usein tuntuvat suosivan tummempia kahveja mokkapannuun. Tästä seuraa, että ns. "espresso-pavut" sopisivat myös siis mokkapannuun.


--- Lainaus --- vaimonikin vakuuttuneeksi tämän harrastuksen hyvistä puolista
--- Lainaus päättyy ---
Tässä lajissa ei ole hyviä puolia. Parempi saada vaimo vaan hyväksymään että rahaa menee jatkossa enemmän, keittiö on sotkuisempi ja täyttyy kolisevista laitteista ja asunnossa tuoksuu vanha kahvi.  ;)


--- Lainaus ---Tarkoitatko juuri siis esimerkiksi Presidentti tumma paahto -papua tällä markettikahvivertauksella, jolle annat hyväksyvän nyökkäyksen laadun suhteen?
--- Lainaus päättyy ---

Kaikki Pauligin kahvit saavat minulta hyväksyvän nyökkäyksen, vaikea uskoa että yksikään oikeasti iso paahtimo tekisi parempaa jälkeä kuin Paulig. Näitten markettikahvien yhteydessä ei kuitenkaan oikein auta puhua vielä erikoiskahveista. Itse kannustan tutustumaan "erikoiskahveihin" mahdollisimman nopeasti. Eräät kärjekkäät esimerkit vaikka Panamasta, Etiopiasta tai Keniasta (vrt. Jussin lista, bourboniksi vaikka joku väliamerikkalainen) ovat hyvä tapa venyttää käsityksiä siitä miltä kahvi voi maistua. Näillä kahveilla on hyvä myös perustella vaimolle rahan ja ajan käyttö.

Olet kuitenkin oikeassa siinä että ensiaskeleet on otettava. Tässä mielessä markettikahveissa papuihin siirtyminen on se helpoin ratkaisu.    Jos mietin tämänhetkisiä kahvimieltymyksiäni, niin kiinnitän kahveissa huomiota asioihin, joita tuskin olisin edes huomannut viisi vuotta sitten. Inhottaa käyttää hifi-ihmisten ja viininörttien ilmaisua "acquired taste", mutta jotkut kahvit varmasti aukeavat vasta ajan kanssa. Ehkä tässä tapauksessa siis pieni askel vaaleasta tummempaan kahviin voi olla tarpeeksi. Summa summarum: suosittelen ostamaan sekä vaalean että tummemman presidentin ja lisäksi "erikoiskahveja".

Mitä köyhtymiseen tulee niin maailman kovimmilta paahtimoilta voi ostaa "maailman parhaita" kahveja pussin kymmenellä eurolla. 250 gramman pussista keittää 4,25 litraa kahvia ja se säilyy useamman viikon. Jos tätä nyt pitää suhteuttaa johonkin niin ostin eilen ravintolassa oluen joka oli kooltaan 0,37. Maksoin siitä 18,30 ja join sitä alle tunnin. Tämän rinnalla on kahvin juominen halpaa lystiä. Pitää myös muistaa ettei kahvia harrasteta säästämisen takia.

Mitä tulee lyttäämiseen mitä tällä alalla näkee paljon, ei se varmasti palkitse ketään. Ei ole mikään salaisuus että markettikahvi ja erikoiskahvi ovat eri asia. En kuitenkaan ymmärrä miten tämän tiedon kanssa rötöstelystä kukaan saa mitään nautintoa.


--- Lainaus ---
Onko näissä pienpaahtimoiden paketeissa muuten paahtoajankohdat ilmaistu? En vielä tiedä Rauman "kahvi-scenen" aktiivisuutta, että miten tuoretta kahvia mahtaa hyllyistä löytyä ja pienessä puodissa voi olla kiusallista nirsoilla
--- Lainaus päättyy ---
Paahtoajat on kerrottu. Onhan siellä Raumalla kahvi-sceneä. Ainakin yksi viiksekäs bon vivantti kirjoittaa toisinaan tännekin ja paahtaa itse kahviakin (kunhan vaan Wittgensteinilta ehtii ;)).


--- Lainaus ---Vaaka tullee ajankohtaiseksi aikaisintaan sen jälkeen kun saan vaimon vakuuttuneeksi kahvilaadun paranemisesta, palataan siihen asiaan siis myöhemmin...
--- Lainaus päättyy ---
Olen käsittänyt, että vaimot leipovat. Vaakaa voi käyttää apuna leivonnassakin joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla.


--- Lainaus ---Miten useasti muuten tällainen käsimylly (Hario Skerton nyt tässä tapauksessa) olisi syytä purkaa ja pestä sisältä?
--- Lainaus päättyy ---
Laitteita kannattaa pestä silloin kun ne ovat likaiset. Jos terät vaikuttavat rasvaisilta niin silloin ne voi puhdistaa. Omaa skertonia en ole putsannut vielä kertaakaan.


--- Lainaus ---Myöskin sen takia, ettei Joona "joudu" auttamaan aloittelijaa/aloittelijoita yksin, uskon että nämä ovat tosiaan varsin basic-kysymyksiä ja ymmärrän jos tällaiseen ei halua uhrata aikaa.
--- Lainaus päättyy ---

Tämä esittämäsi näkökulma tulee teollisuuden puolella aivan liian usein laiminlyötyä ja siksi luulisin tämän kiinnostavan ainakin jokaista kahvista rahaa saavaa tahoa. Jos vaan mieleen tulee lisää kysymyksiä ja näkökohtia niin kirjoita ihmeessä lisää.

TD:

--- Lainaus käyttäjältä: Joona_s - Huhtikuu 09, 2012, 23:36:02 ip ---Tässä lajissa ei ole hyviä puolia. Parempi saada vaimo vaan hyväksymään että rahaa menee jatkossa enemmän, keittiö on sotkuisempi ja täyttyy kolisevista laitteista ja asunnossa tuoksuu vanha kahvi.  ;)

Olen käsittänyt, että vaimot leipovat. Vaakaa voi käyttää apuna leivonnassakin joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
--- Lainaus päättyy ---

Kuulostaa loistavalta, no katsotaan mihin asti tämä lähtee käsistä, Skerton + mokkapannu + kahvipurkki nyt ei _vielä_ paljoa tilaa vie onneksi...

Ja tämä vaakahomma on helppo kuvitella, "tässä vaimo rakas sinulle vaaka joka mittaa 0,1 gramman tarkkuudella, voit käyttää sitä leivonnassa apuna..." ja pienen hiljaisen hetken jälkeen voikin lisätä "voin itsekin käyttää sitä myös kahvin mittaamisessa". Veikkaan että ymmärtävää nyökkäystä ei tule :)


--- Lainaus käyttäjältä: Joona_s - Huhtikuu 09, 2012, 23:36:02 ip ---Mitä tulee lyttäämiseen mitä tällä alalla näkee paljon, ei se varmasti palkitse ketään. Ei ole mikään salaisuus että markettikahvi ja erikoiskahvi ovat eri asia. En kuitenkaan ymmärrä miten tämän tiedon kanssa rötöstelystä kukaan saa mitään nautintoa.
Paahtoajat on kerrottu. Onhan siellä Raumalla kahvi-sceneä. Ainakin yksi viiksekäs bon vivantti kirjoittaa toisinaan tännekin ja paahtaa itse kahviakin (kunhan vaan Wittgensteinilta ehtii ;)).
--- Lainaus päättyy ---

Lyttäämistäkään ei silti välttämättä tahallaan tehdä, siihen pauligin teolliseen tuotteeseen on vain helppo monesti verrata kaikkea ja sitten kun aloitteleva kahviharrastuksen pariin siirtyvä kotikeittelijä lukee tarpeeksi näitä arvioita, tulee mieleen että on "pakko" aloittaa tilaamalla Cremasta tai muualta jotain fiiniä kahvia kun "pauligin tuotteet kerran ovat ihan kuraa".

No mutta toivottavasti tosiaan näilläkin vinkeillä (jota saa edelleen kertoa lisää jos jollain jotain tulee mieleen) minä ja muut aloittelevat saavat hyvän startin ja innostuvat todella hommasta. Ja uskon, että hyvän aloituksen hommaan saamalla on helpompi siirtyä myös näihin erikoiskahveihin / pienpaahtimoiden tuotoksiin.

Mukava kuulla että Raumakin löytyy harrastajia, välillä yllättyy ettei tämä niin pieni kaupunki olekaan ;)

Minun tilanne on sillä tavalla helppo, että päätökset on tehty ja nyt lähinnä odotellaan tuotteiden saapumista. Tilasin aika puhtaasti ulkonäön perusteella Moka Alessi -nimisen kolmikuppisen mokkapannun ja toivon sen toimivan yhtä hyvin kuin Bialettinkin. Kahvipapuja siihen ensimmäiseksi kokeiluksi tilasin Lucaffe Classicia, puhtaasti jälleen purkin vuoksi :) Ja olihan tuo esim Creman sivuilla saanut aika hyvät arvostelutkin (tiedä näistä sitten).

Onko muuten peltipurkki tiivisteellä hyvä, välttävä vai huono papujen säilytykseen? No hauskan näköinen se ainakin on, kyllä sille jotain käyttöä löytyy.

Lucaffe Classic, Creman sivuilla
Moka Alessi, valmistajan sivuilla

McJones:
Markettiosastolta voi kokeilla Meiran Hieno, jota saa tummana ja vaaleana sekä Pauligin alkuperämaakahvit, vai miksikä ne niitä sanoo.
Kahvi on kuitenkin tuoretuote, joten jos hankit tuhansia tai miljoonia papukiloja yhdellä kertaa, niin tuskin loppupäässä ovat enää kovin kummoisia. Koita käyttää avaamisen jälkeen reippaasti eikä ehkä kannata pitää kymmentä papua kerralla juonnissa.

Suodatinkahveja menee itsellä tällä hetkellä syystä tai toisesta aika vähän, mutta jotain Löffbergs Lilaa tai Nordqvistin Rekoa taitaa löytyä vaimoa ja anoppia summuita varten kotoakin. Kannattaa ehkä vähän kokeilla niitäkin, vaikka valmiiksi jauhettuina jos ei papuna saa.

Pauligin kuluttajapalvelu on myös ihan toimivaksi havaittu. Kyselin joskus heidän essopavuistaan (ja niiden uuttokäyttäytymisestä) sähköpostitse, johon vastasi heiltä "Veijo Barista" (nainen, en muista nimeä) puhelimitse. Oli erittäin antoisa keskustelu.

Orkesteri:
Kahviharrastuksessa minua miellyttää se, ettei se vaadi lopulta kummoisiakaan laiteinvestointeja. Espressoharrastus kalleine koneineen vetoaa ihmisiin, joita kiinnostaa tekniikka tai jotka haluavat nimenomaisesti hyvää espressoa kotioloissa. Jos haluaa vain juoda hyvää kahvia, alkuun pääsee alle satasella. Itse teen tällä hetkellä kahvia fiiliksen mukaan Clever Coffee Dripperillä, pressopannulla, Aeropressillä, Hello Kitty -mutteripannulla ja satunnaisesti ibrikillä – edullisilla välineillä, joita on kertynyt kaappiin pikku hiljaa. Myllynä käytän Harion Skertonia ja hyvän vaa'an sain alle kympillä Dealextremestä. Sillä rahalla, joka uppoaisi espressokeittimeen, saan aika paljon erinomaista kahvia kotimaisilta pienpaahtimoilta tai Hasbeanilta. Satun asumaan lähellä erästä Suomen parhaista kahviloista, joten kotiessolle ei ole siinäkään mielessä mitään todellista tarvetta.

En ole kokeillut kovin monia ns. markettipapuja, mutta Nordqvistin Classic Reko on kerrassaan erinomaista. Itse asiassa kaverin pressopannulla hauduttama tiiliskivi-Reko taisi olla se, mikä ylipäätään teki minusta kahvinjuojan. Sitä ennen olin suhtautunut kahviin hyvin välinpitämättömästi ja pitänyt sitä lähtökohtaisesti karvaana, pahan makuisena juomana, jota ihmiset juovat hampaat irvessä pelkästään kofeiiniriippuvuutensa tähden.

TD:

--- Lainaus käyttäjältä: Orkesteri - Huhtikuu 10, 2012, 15:30:54 ip ---Kahviharrastuksessa minua miellyttää se, ettei se vaadi lopulta kummoisiakaan laiteinvestointeja. Espressoharrastus kalleine koneineen vetoaa ihmisiin, joita kiinnostaa tekniikka tai jotka haluavat nimenomaisesti hyvää espressoa kotioloissa. Jos haluaa vain juoda hyvää kahvia, alkuun pääsee alle satasella. Itse teen tällä hetkellä kahvia fiiliksen mukaan Clever Coffee Dripperillä, pressopannulla, Aeropressillä, Hello Kitty -mutteripannulla ja satunnaisesti ibrikillä – edullisilla välineillä, joita on kertynyt kaappiin pikku hiljaa. Myllynä käytän Harion Skertonia ja hyvän vaa'an sain alle kympillä Dealextremestä.
--- Lainaus päättyy ---

Sama juttu, juurikin tämä vetoaa myös minuun. Tietty kyllähän noistakin summaa tulee kun alkaa laitetta toisen perään olemaan kaapissa... :) Mutta ei puhuta kuitenkaan suuresta rahamäärästä.

Soitin muuten paikalliseen CityMarkettiin ja täältä löytyy hyllystä tuota Hello Kitty -mokkapannua, 19.90 hintaan. Oletko testannut ja todennut että toimii hyvin? Ainakin näyttävän näköinen se on :D
On ilmeisesti ollut Keskon yhteisosto ja löytynee jokaisesta CM:stä.

Vastaavaa vaakaa on ilmeisesti turha etsiä paikallisista marketeista tai kirjakaupoista samalla hintaluokalla? Täytyy pistää vakaasti harkintaan tämä Dealextreme.

Ja kiitos jokaiselle näistä kahvivinkeistä, eiköhän näillä jokainen pääse alkuun. Edelleen jos jotain vinkkiä löytyy, niin kernaasti otetaan vastaan.

EDIT: Olithan näemmä kirjoittanut jo tuonne että toimii ja sokkotestinkin läpäissyt.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta