Muu keskustelu > Vapaa sana

Valokuvauksesta

<< < (2/54) > >>

vemuli:
Ja vaikkapa ihan tavallinen nenäliina, minkä tahansa salaman edessä (suora valaistus), pehmentää varjoja ja esim. kasvoille kohdistuvaa valoa. Eri nenäliinamerkkien välisiä eroja en ole koskaan vertaillut  ;D

tirofaux:
Täytyypä kokeilla tuota nenäliinaa... tai talouspaperia, tai ehkä jopa wc-paperia tunnelman mukaan :)

Toimistoteipistä (läpinäkyvä) voisi ehkä myös saada sopivaa himmennystä, sitähän voisi tarpeen mukaan lisätä myös useita kerroksia ja pito-ominaisuudet lienevät paremmat kuin papereissa.

Tinuri:
Olen aina ollut innokas, mutta jokseenkin lahjaton valokuvaaja...

Olen joutunut ja onnekseni ssanut mahdollisuuden pyytää apua osaavammilta kuvaajilta. Monta kertaa avut on olleet tosi helppoja, mutta oma oivallus vain ei ole riittänyt (samahan koskee kahvittelua ja miltei mitä vain).

Digikuvaukseen siirryin heti, kun tekniikkaa oli tarjolla. Ikinä ja siis ikinä en enää hanki filmikameraa. On se vaan opettavaista, kun ei tarvitse odottaa, että rulla tulee täyteen ja sitten kuvat valmistuvat joskus. Heität kuvista 97% jonnekin kenkälaatikkoon odottamaan ties mitä. Onnistuneet otoksetkin on siellä saman laatikon toisessa päässä...

Digipokkarilla on menty jo monta vuotta, miltei joka vuosi vaihtaen.
Itse olen sitä mieltä, että vain se kamera on hyödyllinen, joka on mukana silloin kun on kuvan oton paikka.

Minulla onkin aina kamera mukana, koskaan ei voi tietää, milloin sitä tarvitaan (ja työssä miltei päivittäin).
Lisäksi olen nalkkiintunut siihen (harha?) käsitykseen, että on eduksi, jos kamerassa lukee päällä Nikon... siitä tietää, että kyseessä on kamera  :). Eipä sillä, kyllä minä Leican tunnistan kameraksi ihan yhtä hyvin.
Nyt pitäisi vielä hankkia digijärkkäri kuvausherkutteluun. Senkin pitää tietysti olla yllämainittua merkkiä. Valikoimaa vaan on runsaasti, eikä oikein ole halua investoida ominaisuuksiin ja arvoihin, joille ei ole tarvetta.

Jos joku on kiinnostunut, niin minulta saisi ostaa Nikon F1 kameran, mieluummin hankin sillä fyffellä vaikkapa vipukeittimen...

O.K.

vemuli:

--- Lainaus käyttäjältä: Tinuri - Huhtikuu 04, 2009, 19:34:20 ip ---siellä saman laatikon toisessa päässä...

Jos joku on kiinnostunut, niin minulta saisi ostaa Nikon F1 kameran, mieluummin hankin sillä fyffellä vaikkapa vipukeittimen...

O.K.

--- Lainaus päättyy ---

Jooo...kiinnostus heräsi etenkin tuon mallimerkinnän suhteen  ;)

Kyseessä siis varmaankin F2 tai F? jotakin (muu kuin 1, joka löytyy kilpailevalta merkiltä Canon)?

Itse vannoin vuosituhannen vaihteessa ennemmin lopettavani kuvaamisen kuin siirtyväni digimaailmaan. Eipä ollut ensimmäinen kerta kun olen joutunut pyörtämään sanani.

Oma kalustoni vaihtui aikoinaan useasti ja ainakin tällaisia on kulkenut käsien kautta:

Nikon Fe
Nikkormat Ftn
Nikon F3
Nikon FM2
Canon F1n
Canon EOS RT
Canon EOS 1

Tinuri:
Joo. Kyseessä on siis likimain ensimmäinen kunnollinen järjestelmäkamera. Jo legendaksi kohonnut, olikossenyt ties millä titaanilla poikittain toimiva rakosuljin järjestelmä?
Itse olen sillä kuvannut paljon ja romuttanut siinä sivussa yhden F-2 kameran...ja 501:n
Tämä lienee siis mallia Nikon F. Se on kaiketi suunniteltu joskus 60- luvulla (69?). Herättää varmasti huomiota, kun tempaisee esille "ymmärtävässä" ympäristössä. Sulkimen ääni on aivan omansa...
Näiden runkojen arvo mitataan käsittääkseni paljolti sarjanumeroiden ja valmistusvuoden mukaan.
Ällistyttävää onkin minusta juuri se, että samassa palikassa yhtyvät historia ja nykyaika ihan täydellisesti...
Itselleni se on kuitenkin lähinnä huoltoa (jarrut kronaa yli 60/100 nopeuksilla) kaipaava keräilyesine. Minusta on tosi dorgaa "keräillä" yhtä kameraa. Tämä kaipaisi ymmärtävää ja arvostavaa kotia.

O.K.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta