Hieman päivitystä aiheesta Varion huolto, nyt kun on oppinut hieman lisää tuosta omasta myllystä.
Omassa koneessa oli alunperinkin metallinen vetopyörä, joka on sikäli vähän kaksiteräinen juttu että onhan se ratas toki kestävämpi, mutta silloin terien jumittuessa kärsivä komponentti onkin moottorin akseli. Siinä akselin päässä on sellainen kiertyvä boori, jonka uraan se rattaan kiristysruuvi lukitaan ja kun jumitus tulee niin ne boorit kärsii kun ratas pyöriin kiristysruuveineen sen ympäri. Tosin se hihna siellä luistaa sitten myös ja päästää hyvät savut ja käryt ulos, joka tapahtui myös tuossa omassa myllyssäni.
Jos joskus tulee eteen tuo hihnan/vetopyörän vaihto (joka on melko helppo homma, mutta vaatii ehkä talttapäisen kulmaruuvarin tai sitten vähän enemmän purkamista) niin samalla kannattaa vaihtaa ne moottorin talttapäiset ruuvit kuusiokoloruuveihin (M5x12-16), sillä se helpottaa hihnan kiristämistä tarpeeksi tiukalle. Itselleni kävi nimittäin niin että huollossa oli moottorin ruuvit (tai ainakin toinen niistä, jolla säädetään hihnan kireys) jääneet löysälle ja uusi hihna alkoi hyvin pian hyppimään vetopyörällä aina kun jauhatuskarkeutta säädettiin tiukemmalle. Cafetoria hoiti kyllä reklamoinnin varsin asiallisesti, joten sitä ei tässä tarkoitus ole moittia. Moottori kiristetään paikoilleen myllyn muoviseen runkoon ja ne ruuvit aluslevyineen jättää heti jälkensä muoviin, joten se runko ei kestäne ihan kovin monia ruuvien kiristyksiä.
Tuo hihnan hyppiminen vetopyörällä saattoi olla osasyynä sille että toinen moottorin hiilistä ei enää jostain syystä pysynyt kunnon kontaktissa roottorin lamelleihin ja tämähän aiheutti sitten sen että moottori alkoi kuulostaa siltä kuin se vetelisi viimeisiään. En tiedä miksi se toinen hiili otti kontaktia vain toisesta reunastaan vaikka kuinka sitä koitti asetella kunnolla paikoilleen ja parantaa jousikuormitusta. Itse hiili ei siis ollut sen enempää kulunut kuin toinenkaan. Cafetoria ei myy moottoriin hiiliä varaosina eikä niitä täysin samanlaisia hiiliä muualtakaan löytynyt, joten ostin ebaysta samankokoisia (6x6,5x12mm) hiiliä, jotka sopi pienellä muokkauksella Varion moottoriin. Sen jälkeen mylly on taas toiminut niin kuin ennenkin, mutta enpä olisi yllättynyt jos noita osia joutuisi vielä uudelleenkin vaihtamaan joten siksipä laatikosta löytyy nyt varaosana pari vetohihnaa+pyörää ja kasa hiiliä..toivotaan vain että myllyn runko vielä kestää..