Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Bialetti Brikka ja Mukka  (Luettu 2383 kertaa)

Romus

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20
Bialetti Brikka ja Mukka
« : Syyskuu 14, 2009, 15:57:38 ip »

Möin tuossa keväällä Rancilio Audreyn pois ja ykköskeittimekseni jäi 4-kupin Brikka. Tuoreista pavuista tekee oikein mainiota kahvia, parempaa kuin kolme aiempaa mokkapannuani (Lavazza ja pari nonamea). Mukkaa en ole vielä hankkinut, mutta uskonpa sen viimeistään pukinkonttiin päätyvän.

Brikan puhtaanapidosta voisi mainita sen verran, että kun kahvi on kaadettu kuppiin, niin huuhtelen Brikan yläsäiliön, kaadan huuhteluveden pois, lasken siihen taas kylmää vettä ja samalla roikutan Brikkaa pitäen kiinni siitä paineventtiilistä. Tällä tavalla alasäiliö täyttyy vedellä ja viilenee. Parinkymmenen sekunnin kuluttua keitin on niin viileä, että sen voi paljain käsin vääntää auki ja pestä kylmällä vedellä.

Kuulemma 2-kupin Brikka tekee paremman kahvin, joten jos jollekulle se koko riittää, niin ehkä se on suositeltavampi. Itse en ole pienempää mallia päässyt kokeilemaan.

Oma makuaistini sanoo, että Brikalla tehty kahvi on lähempänä Audreyllä tehtyä hyvää espressoa kuin aiemmilla mutteripannuilla tekemääni mokkaa. Pavuistahan tämäkin on kiinni. Minulle tämä on ollut toimiva kompromissi, kun Audreyn kanssa pelaaminen, kaksi lattea päivässä, tuntui liian työläältä. Nyt mielessä on suunnitella keväällä uutta espressokonetta, mutta se onkin toinen tarina.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Bialetti Brikka ja Mukka
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2009, 19:17:29 ip »

Itse lasken käytön jälkeen kylmää vettä Brikka-pannun yläsäiliöön. Vesi jäähdyttää pannua ja hillitsee yläsäiliön värjäytymistä. Vältän veden valutusta putken lävitse alaosan suuntaan, koska se voi kuljettaa pahvipuruja vesisäiliöön. Vesisäiliön sisäpinta on varsin epätasainen ja puhtaanapito vaikeampaa kuin muissa osissa. Venttiiliin en myöskään haluaisi ylimääräisiä roskia. Jos haluan jäähdyttää alaosan, lasken sen ulkopintaan kylmää vettä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..