Muu keskustelu > Vapaa sana

Sähkömoottoreiden sielunelämästä

(1/4) > >>

nasse:
Mikäli oletetaan, että jossain päin maailmaa pyörii moottori 1, jonka teho on 900W (1,21hp) ja rpm 500, voiko sen momentin suunnilleen arvioida kaavalla T (lb-ft)=(hp x 5252) /rpm eli tuolle tulisi silloin väännöksi 12,71 lb-ft -> 17,21Nm?
(Todennäköisesti saisi ilman kaikkia yksikkömuunnoksiakin laskettua, mutta nuo nyt googlesta helposti löysi ja MAOLini on jossain...)

Jos oletetaan, että jossain päin maailmaa olisi toinen moottori, moottori 2, esim 350W, jonka rpm on 1000, tällöin tämän vääntö olisi 3,35Nm, saisiko tämän moottorin 2:1 (tai 1:2, en tiedä kumminpäin nämä ilmaistaan) välityksellä toimimaan siis 6,7Nm @500rpm?

Onkos merkitystä onko kyseessä AC- vai DC-moottori, DC aloittaa suuremmalla väännöllä heti, kun taas AC kerää hetken voimiaan? Mitä erityistä DC vaatii, muuntajan, ohjausyksikön tms? AC vaatii ainakin ison konkan?

Entäs, jos moottori 1 on suunniteltu, että se alkaa pyörimään suoraan rasitusta vastaan, kun taas moottori 2 tekisi samaa työtä, mutta käynnistettäisiin "tyhjänä" ja rasitus lisättäisiin vasta esim. sekunnin kuluttua, jaksaisiko moottori 2 ehkä kenties tehdä ykkösen työtä? Mitäs jos kakkonen olisikin DC-moottori, kun taas ykkönen AC, jaksaisiko kakkonen silloin aloittaa kenties samaa kuormaa vasten kuin ykkönen?

Olisiko http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=200245001872&Category=75210&_trksid=p3907.m29 mahtava laite? 2500rpm ja 300W, joten siitä saisi 1,14Nm, mutta @500rpm jo 5,7Nm? Tosin en tiedä minkä laatuinen kiinan ihme ko. laite on.
Tuppaavat vaan kunnon moottorit maksamaan aivan järkyttäviä summia, kun elektroniikkakaupoissa sanotaan "ei meillä noin isoja ole", moottorikaupoissa "ei meillä noin pieniä ole, voidaan kyllä tilata, mutta hinta voi sitten olla tonnin paikkeilla..."

Tinuri:
Jasso,
En nyt tiedä olenko pätevä tähän keskusteluun..  Sähkömoottoreita ja niiden ohjaustapoja tehon ja kierrosnopeuden muuttamiseksi on aika monia. Samoin on moottoreita muunkinlaisia, kun vain tasa ja vaihtojännitteellä käyviä.
Tuolla vaihtojännitemoottorilla tarkoitat varmaankin tavallisimmin käytössä olevaa ns. oikosulkumoottoria. Niitähän käytetään kaikissa pikkuvermeissä, kuten ennenvahaan levysoittimissa ym. Isompiakin tämäntyyppisiä moottoreita on käytössä paljon teollisuudessa ja esim keskuslämmitysten kiertovesipumppu on tuollainen. Näiden moottoreiden kierrosnopeus on suoraan riippuvainen vaihtojännitteen taajuudesta. Usein niitä ohjataankin taajuusmuuttajalla.
On myös moottoreita, jotka ei välitä siitä, mitä sähköä syötetään. Esim pölynimurin moottori on useimmiten  sellainen. Niissä on käämi sekä roottorissa, että staattorissa ja tuo pyörii jonkinlaista vauhtia jo 12 voltin tasajännitteelläkin. Tuollaisen moottorin kierronopeus riippuukin miltei yksinomaan jännitteestä. (pölynimurin motti pyöriikin 230 voltin jännitteellä jo aika kovasti).
Tasajännitemoottoreita ohjataan melko useasti pulssisuhteeseen perustuvalla ohjaustekniikalla. Siinä tasajännite pätkitään kiinteällä taajuudella eripituisiksi "pulsseiksi", joiden pituus suhteessa 0- tilaan vaihtuu tehontarpeen mukaan. Tuossa säätötavassa on se kiva piirre, että itse säädin ei juuri kuluta tehoa, koska virta kulkee sen läpi aina täysin, tai sitten ei ollenkaan (tämä tila voi vaihdella taajuuden mukaan hyvinkin tiuhaan).
Tällaista käytetään yleisesti esim. radio-ohjattavissa laitteissa (esim helkopterit). Silloin on useinmiten käytössä moottori, jossa on kiinteät napamagneetit ja käämitys vain roottorissa.

En tiedä, mitä olet rakentamassa, mutta tässä nyt jotakin pohdintoja, josko olivat hyödyksi tai haitaksi?

O.K.

nasse:

--- Lainaus käyttäjältä: Tinuri - Elokuu 15, 2008, 09:18:50 ap ---En tiedä, mitä olet rakentamassa, mutta tässä nyt jotakin pohdintoja, josko olivat hyödyksi tai haitaksi?

--- Lainaus päättyy ---

Kahvimyllyä tässä pohditaan, jos sellaisen joskus saisi itse pykättyä.

Näillä tiedoilla... Olisiko tuo skootterin moottori hyvä? :) Ei aivan kauheasti menisi rahaa hukkaan, vaikka paska olisikin. Luulisi tuon ainakin muutaman pavun hajottavan, jos se skootteri liikkeelle lähtee kun ihminen päällä on.
Mitenkäs tuo kuorman alla starttaus, ykkönen on suunniteltu lähtemään käyntiin papuja terissä. Jaksaisiko kakkonen ehkä tehdä saman työn, mikäli pavut lisätään vasta, kun terät pyörii, vai onko sillä mitään merkitystä?

Tinuri:
Ai että myllyä.

Enpä mene mitään vannomaan, mutta luulisin jaksavan ihan miten vaan. Tietysti voip' vähän riippua siitä, millaisia jauhimia on aikomus pyörittää.

Luultavasti teho riittää ja ainahan sitä voi "ylikellottaa". Jos tuo on tarkoitettu 36 voltille, niin ei se varmaankaan ole sen maksimijännite?
Tuohan tarvitsee sitten myös aika tehokkaan virtalähteen (yli 8A)

Ja tuossa käytössä voisi olla ihan hyvä juuri tuo mainitsemani portaaton "pulssisuhdesäädin". Kierrosnopeutta ja tehoa voisi säätää portaattomasti. En tiedä millaisia säätimiä noissa scoottereissa käytetään, mutta luulisin, että juurikin noita, koska portaaton säätö varmaan on juuri hyvä tyyli niihin.
Siinä samalla voisi ajatella vähän korkeampaa käyttöjännitettä, niin olisi sitten reserviä.

O.K.

nasse:

--- Lainaus käyttäjältä: Tinuri - Elokuu 15, 2008, 10:24:51 ap ---Enpä mene mitään vannomaan, mutta luulisin jaksavan ihan miten vaan. Tietysti voip' vähän riippua siitä, millaisia jauhimia on aikomus pyörittää.

--- Lainaus päättyy ---
Tarkoitus olisi käyttää tuon ykkösmyllyn teriä, tietysti sen moottori on suunniteltu kahvilakäyttöön, eikä se kotona niin suurelle rasitukselle joudu. Myllyssä tosin on tuuletin, mutta tuskin sellaista kotona tarvitsee, kun käyttö on >10 tuplaa päivässä.


--- Lainaus käyttäjältä: Tinuri - Elokuu 15, 2008, 10:24:51 ap ---Luultavasti teho riittää ja ainahan sitä voi "ylikellottaa". Jos tuo on tarkoitettu 36 voltille, niin ei se varmaankaan ole sen maksimijännite?
Tuohan tarvitsee sitten myös aika tehokkaan virtalähteen (yli 8A)

Ja tuossa käytössä voisi olla ihan hyvä juuri tuo mainitsemani portaaton "pulssisuhdesäädin". Kierrosnopeutta ja tehoa voisi säätää portaattomasti. En tiedä millaisia säätimiä noissa scoottereissa käytetään, mutta luulisin, että juurikin noita, koska portaaton säätö varmaan on juuri hyvä tyyli niihin.
Siinä samalla voisi ajatella vähän korkeampaa käyttöjännitettä, niin olisi sitten reserviä.

--- Lainaus päättyy ---

Mistäs tuollaisia säätimiä saa/voiko niitä itse väsätä ja paljon semmosella on hintaa?

Helpointa olisi kun jostain löytäisi suht tehokkaan hajalla olevan myllyn, josta saisi moottorin parempaan talteen. Olisiko ehdotuksia mistä muualta voisi soveltuvia moottoreita saada edullisesti?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta