Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Rancilio Silvia PID lämpötilat  (Luettu 4270 kertaa)

Ellineiti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Rancilio Silvia PID lämpötilat
« : Lokakuu 02, 2013, 10:13:42 ap »

Asensin keväällä Silviaani Auber PID:n , jossa mm.preinfusio, ym muut hienoudet. Tehdasasetuksina uutossa 105C ja höyrytyksessä 140C. Kysyinkin kokeneemmilta ko. laitteen käyttäjiltä ovatko nämä lämpötilat asialliset vai onko tullut tarvetta säätää.

terv. Ellineiti
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2013, 11:29:48 ap »

Asensin keväällä Silviaani Auber PID:n , jossa mm.preinfusio, ym muut hienoudet. Tehdasasetuksina uutossa 105C ja höyrytyksessä 140C. Kysyinkin kokeneemmilta ko. laitteen käyttäjiltä ovatko nämä lämpötilat asialliset vai onko tullut tarvetta säätää.

Minulla Sivliassa Auberin asetuksena 104 astetta. Höyrylämpö taitaa olla jossain 140 asteen hujakoilla, tosin paine on jo enemmän kuin riittävä 110 asteen jälkeen niin yläraja ei minulla käytännössä tule koskaan vastaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Ellineiti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2013, 18:38:19 ip »

Kiitos kommentista. Jos ymmärsin viestisi oikein , aloitat maidon vaahdottamisen heti kun lämpötila nousee yli 110C, tällöin jo tehot riittävät.

Ellineiti
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #3 : Lokakuu 03, 2013, 09:53:52 ap »

Kiitos kommentista. Jos ymmärsin viestisi oikein , aloitat maidon vaahdottamisen heti kun lämpötila nousee yli 110C, tällöin jo tehot riittävät.

Kyllä joo. Toisaalta löytyy hieman tarkempi kuvaus toiminnastani.

Aiemmin Silviassani oli 3-reikäinen höyrypillin pää, siinä teho oli jotenkin vajaa. 1-reikäisellä päällä on ollut paljon helpompaa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2013, 13:58:37 ip »

Itse aloitan vaahdotuksen vasta kun lämpö on jossain 140 asteen tietämillä, muutoin on niin vaisua..
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2013, 17:03:32 ip »

Itse aloitan vaahdotuksen vasta kun lämpö on jossain 140 asteen tietämillä, muutoin on niin vaisua..

Heh heh, ehkä minusta on vain mukava vaahdottaa maitoa sellaisella alueella jossa maito vielä pysyykin kannussa eikä lennä pihalle :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

marre

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2013, 17:10:57 ip »

Itse aloitan vaahdotuksen vasta kun lämpö on jossain 140 asteen tietämillä, muutoin on niin vaisua..

Sama. Ehkä jopa hieman aikaisemmin koska höyrytyslämmön virransyöttö katkeaa noin 145 asteessa. Näin kahden lattemaidon lämmityskin sujuu ripeästi.

Ja cappuhommissa säätelen höyrytystä venttiilillä :)
Kirjattu
Mahlkönig K30, Profitec Pro 700.

Ellineiti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #7 : Lokakuu 04, 2013, 17:09:37 ip »

Hei Tirofaux, katselin videosi, joka oli hyvin opettavainen mm. siisteyden suhteen. Huomioni kiinnittyi myös suppiloon ,jota käytät jauhaessasi kahvin. Onko sellaisia saatavan kaupasta vai olitko tehnyt sen itse. Minulla olisi sellaiselle tarvetta, koska uusi myllyni Eureka heittelee kahvia jonkin verran kahvan ohitse.

terv. Ellineiti   
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2013, 17:51:58 ip »

Hei Tirofaux, katselin videosi, joka oli hyvin opettavainen mm. siisteyden suhteen. Huomioni kiinnittyi myös suppiloon ,jota käytät jauhaessasi kahvin. Onko sellaisia saatavan kaupasta vai olitko tehnyt sen itse. Minulla olisi sellaiselle tarvetta, koska uusi myllyni Eureka heittelee kahvia jonkin verran kahvan ohitse.

terv. Ellineiti   

Koita pätkällä wc-paperipahviputkea. Tosin semn kanssa saadut hyvät kokemukset eivät välttämättä johda samaan "muovisella kopiolla", ne kun voivat olla hyvinkin stattisia ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Ellineiti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #9 : Lokakuu 04, 2013, 19:33:03 ip »

Ok. Saattaa olla edullinen ja toimiva apuväline.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2013, 15:56:51 ip »

Huomioni kiinnittyi myös suppiloon ,jota käytät jauhaessasi kahvin. Onko sellaisia saatavan kaupasta vai olitko tehnyt sen itse.

Käyttämäni suppilo on leikattu muovisesta kertakäyttömukista.

Toistaiseksi parhaaksi on mukiksi on osoittautunut "Polarcup MP190" ja sen läpinäkyvä versio, joka on leikattu ylhäältä lukien juuri ennen viidettä saumaa. Monet muut mukit, etenkin valkoiset, ovat usein melko jäykkää muovia. Suppilotoimintaan soveltuu hieman pehmeä muovi, joka ei lohkeile ja sallii myös pienen puristuksen materiaalin taittumatta. Kertakäyttökupin materiaali on myös hyvin ohutta joka taas auttaa siihen että tamppaan suppilon läpi. Kuppeja olen löytänyt Sodexhon ruokaravintolasta. Suppilon pesu onnistuu tarvittaessa. Yhden suppilon elinikä on muutamasta päivästä useaan kuukauteen riippun käyttäjän hellävaraisuudesta. Tyypillinen hajoaminen tapahtuu kun suppilon alareuna taittuu eikä se pysy enää hyvin paikallaan sihdissä. Pidän varalla noin kymmentä valmista suppiloa. 

Staattisuuden lisääntymistä en ole havainnut suppiloa käyttäessäni.

Voisi muuten joskus päivittää tuon videon ajan tasalle, jonkin verran uuttakin on tullut opittua.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Ellineiti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Rancilio Silvia PID lämpötilat
« Vastaus #11 : Lokakuu 05, 2013, 19:57:05 ip »

Kiitos tiedosta. Nyt vain Polarcupin hankintaan, edullinen vaihtoehto sekin.

Ellineiti
Kirjattu