Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Olympia Express Maximatic  (Luettu 3235 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Olympia Express Maximatic
« : Maaliskuu 14, 2010, 13:01:13 ip »

Olen ehtinyt tutustua uuteen koneeseen jonkin aikaa ja ajattelin kirjoitella kokemuksista. Kone on siis Olympia Express Maximatic.



Valmistusmaa on Sveitsi ja työn jälki on sen mukaista. Olen omistanut muutaman koneen ja kokeillut useita muita. Olympian viimeistely ja laatuvaikutelma on ylivoimaisesti paras kaikista näkemistäni ja kokeilemistani espressokoneista. Ainoa joka mielestäni pääsee laadullisesti lähelle on Kees Van Der Westen.

Koneen mukana tulee knock-box, tampperi, Ilsan vaahdotuskannu, metallinen kahvin annostelukauha, metallinen suppilo boilerin täyttöä varten sekä tuplafiltteriin laitettava kumiläpyskä takaisinhuuhtelua varten (tämä siis umpifiltterin sijasta). Näistä oikeasti hyödyllisiä tai hyviä tarvikkeita ovat vain tuo suppilo ja kumiläpyskä - muut voisi mielestäni joko jättää tarpeettomina pois tai tehdä ne kunnolla (=oikean kokoinen tampperi ja tukevampi/kookkaampi knock-box).

Korkeutta Maximaticilla on alle 40cm ja leveyttä alle 20 cm. Laite on siis (ainakin tietääkseni) pienin markkinoilla oleva lämmönvaihdinkone. Painoa on kuitenkin lähes 20 kg. Pieni koko on mukava ominaisuus ahtaassa keittiössä tai jos muuten haluaa siirtää konetta esim kalkinpoistoa tai muita huoltotoimenpiteitä suorittaessa. Mutta haittapuolena on ahtaus kahvia valmistettaessa. Tähän tottuu ajan myötä, mutta oli hiukan uutta kun olin tottunut La Marzoccon GS3:een jossa työskentelytilaa piisasi.

Ulkonäkö miellyttää omaa silmää. Pidän muutenkin yksinkertaisuudesta ja sitähän Maximatic tarjoaa edelliseen koneeseeni verrattuna. Yksinkertaisuus jatkuu koneen muihinkin ominaisuuksiin. Boilerin automaattista täyttöä ei ole, eli käyttäjän pitää itse pitää huoli että höyryboilerissa on riittävästi vettä. Tuorevesisäiliössä ei ole mitään joka ilmottaisi veden loppumisesta tai katkaisisi koneen virrat. Käyttäjä tosin huomaa veden loppumisen helposti - pumpun ääni muuttuu selvästi kun vesi loppuu :) Näissä uudemmissa Maximaticeissa on kuitenkin alipaineventtiili (vacuum breaker), joka puuttui vanhemmista. Eli periaatteessa koneen voi laittaa kiinni ajastimeen jos haluaa. Itse en ole tätä tehnyt.

Valmistajan jäljiltä boilerin paineet oli säädetty aivan liian korkealle - 1.4 bariin. Uuttovesi oli niin kuumaa ettei sitä pitkilläkään jäähdytyshuuhteluilla meinannut saada riittävän alas. Tästä ovat kai useammatkin jälleenmyyjät maininneet valmistajalle (tuloksetta). Itse säädin paineita alaspäin ja tällä hetkellä säätönä 1.1 bar, joka tuntuu toimivan kahville joskin on ehkä hiukan alhainen höyrytystehojen suhteen. Myyjä suositteli 1.2 barin paineita. Tehdasasetuksella höyrytehoja olikin sitten reippaasti eikä Maximatic jäänyt paljoa jälkeen GS3:a. Höyrypilli on lyhyehkö, liikkuu vain sivusuunnassa eikä ole "no burn" -tyyppiä.

Kone ei siis ole helpoin mahdollinen käyttää ja odottelen vielä kunnon tampperin saapumista. Eli en vedä vielä johtopäätöksiä tulosten suhteen. Vaahdottamistakin pitää vielä harjoitella. Alustavien kokemusten perusteella voin kuitenkin sanoa, että höyry on kuivaa ja tehoa riittää. Se lupaa pidemmän päälle hyvää. Jos verrataan GS3:een, Maximaticin shotit tuntuvat olevan hiukan kevyempiä koostumukseltaan, cremaa muodostuu hiukan vähemmän ja makuprofiili on hiukan erilainen - kirkkaampi ja erottelevampi. Lämmönhallinta Maximaticilla on luonnollisesti haastavaa GS3:een verrattuna. Maximaticin tippa-allas on naurettavan pieni eikä se riitä edes jäähdytyshuuhteluun, eli koneen käyttöön tarvitaan joku kippo (esim se mukana tullut knock-box voisi toimia jos metalli ei lämpenisi niin paljoa). Lisäksi kolmitieventtiili roiskii tippa-altaan ulkopuolelle.

Tässä siis alustavia tunnelmia. Kannattaa kuitenkin huomioida että käytössä on myös uusi mylly, jota en ehtinyt testailla GS3:n kanssa - eli on hyvin mahdollista että osa huomioista ja eroista johtuu myllystä, ei itse koneesta...

T. Teme



EDIT: korjattu typoja ja lisätty toinen kuva
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2010, 14:16:04 ip kirjoittanut Teme »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Olympia Express Maximatic
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2010, 15:49:18 ip »

Siinäpä harvinaisen kompakti kokoonpano... Pöytätilaa ei taida viedä mylly ja keitin juurikaan sen enempää kuin iso automaattikeitin?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Olympia Express Maximatic
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2010, 17:58:00 ip »

Kiitos jutusta - saako tiedustella mistä hankit ja mitä kustansi?

Käsitykseni mukaan tuollainen Maximatic ei ihan halpa ole, ja aika lailla tuntui olevan säätämistä?   ???
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Olympia Express Maximatic
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2010, 20:43:34 ip »

Siinäpä harvinaisen kompakti kokoonpano... Pöytätilaa ei taida viedä mylly ja keitin juurikaan sen enempää kuin iso automaattikeitin?

Eipä tuo Maximatic (+ ProM) vaadi enempää pöytätilaa kuin esim Silvia + Rocky kombo (tai iso automaattikeitin).


Kiitos jutusta - saako tiedustella mistä hankit ja mitä kustansi?

Hankin laitteen Londonium Espresson kautta (mutta valmistaja laittoi sen kuriirilla Sveitsistä). Valmistaja on nostanut hintoja aika reippaasti oman hankintani jälkeen. Itse maksoin koneesta hiukan vajaat 2000 euroa. Tuohon tulee sitten päälle tullit ja alvit. Eli kallishan tämä kone on kokoisekseen.

aika lailla tuntui olevan säätämistä?

Itse koneessa ainoa säätäminen on oikeastaan ollut tuon paineen lasku paremmin toimivaan asetukseen. Mutta ihmettelen kuitenkin miksi valmistaja ei kuuntele palautetta jälleenmyyjiltä tai omistajilta ja laita koneen asetuksia kohdalleen suoraan tehtaalla. Olisi varmaan pikku juttu - jokuhan sen pressostaatin nyttenkin säätää näihin asetuksiin siellä tehtaalla (tai alihankkijalla)...

T. Teme
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2010, 22:41:57 ip kirjoittanut Teme »
Kirjattu