Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista  (Luettu 12460 kertaa)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« : Lokakuu 30, 2008, 18:09:43 ip »

Tänään noudin postista ebaysta ostamani La Pavoni professionalin. Homma hoitui helposti paypalin avulla ja laite on kuin uusi. Hintaa laitteella "buy it now" ostolla oli 275€, joka on täysin virheettömään kuntoon nähden mielestäni edullinen. Keitin sillä kaksi kupillista ja muutama kysymys nousi mieleeni. Olen tähän asti keitellyt AEG:llä ja mutteripannulla, joten suokaa tyhmyyteni.

1. Kun painemittari on vihreän alueen ylärajalla ja olen päästänyt laitteesta hiukan höyryjä ulos, sammutanko laitteen virrat kun paine on taas noussut oikeaan,eli juuri ennenkuin valutan kahvin?

2.  Mitäs eroa on näillä filttereillä? Kun käytän yhden kupin filtteriä, niin yksi pumppaus, entäs kahden kupin filtterillä? Tehdäänkö silläkin vain yksi pieni shotti vai pumppaanko kaksi kertaa?

3. Pitääkö säiliö joka kerta kaataa tyhjäksi ja kuinka pian käytön jälkeen? Kone on aika kuuma pitkän aikaa. Ihan valtavan hienosti ei tuota säiliötä tyhjää, ei oikein tiedä mistä pitelisi kiinni kohtuullisen painavaa konetta. Onko tähän mitään vinkkiä?

4. olisiko jossain oikein hyvät ohjeet tämän laitteen käyttöön?

5. Onko kahvan vastus alas painettaessa ja oikealla jauhatuksella sellainen, että valutusaika on n.30sek, vai painetaanko kahvaa vastuksesta välittämättä alas n.30sek, eli hiukan hidastellen. Huomasin vain, että kaupan jauhatuksella shotti tulee n.10-15sekunnissa. Miten ylipäätänsä voimankäyttö tässä kohtaa on?

Tässäpä nyt aluksi. Innolla odotan oppivani tätä tekniikkaa..

Upean näköinen tämä laite on, keittiöni helmi!
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #1 : Lokakuu 30, 2008, 18:19:17 ip »

onnittelut hankinnasta, kuulostaa hyvältä! skeptikko sanoo että liian hyvältä ollakseen totta, mutta täytyy varmaan itsekin perehtyä tuohon ebayhin....:)
kannattaa katsoa esim juutuupista pavonin käyttelyvideoita, ne ovat havainnollisia.
itsellä siis europiccola, mutta muutaman vinkin voin antaa. molemmilla filsuilla vain yksi pumppaus (voit toki kokeilla kahtakin sillä tuplafilsulla, mutta olen ymmärtänyt ettei ihan suositeltavaa). vipu ylhäällä ehkäpä n 10 sek, sitten painat rauhassa alas, ideaalijauhatuksella n. 25 sek.
säiliötä ei tarvitse tyhjentää kovin usein. itse tyhjennän silloin kun tiedän että laite käyttämättä muutamia päiviä. hapettunut vesi saattaa olla itse asiassa hyvä kahvinkeittoon, toisaalta siihen saattaa jäädä jotain pikkupartikkeleita kun monta kertaa höyrystynyt. ei kannata ainakaan kuumaa konetta keikutella...
katso ohjeita pavonin sivuilta, muistaakseni siellä on jotain. manuaali sulta taitaa puuttua? varmaan netistä löydät kaiken olennaisen.
kaupan jauhatus toimii hyvin harvoin -se on arpapeliä. kannattaa ostaa kahvi sellaisesta paikasta josta saa pätevän jauhatuksen (esim KC) ellei ole omaa myllyä.


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2008, 18:22:56 ip kirjoittanut kahvilaivan kapteeni »
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2008, 21:20:12 ip »

Keittelin tässä lisää ja huomasin, että konehan rajoittaa itse paineen tekoa ja ilmeisesti täten myös lämpötilaa, joten virtaa ei tarvitse katkaista. Käyttöohjetta ei tullut mukana, mutta nehän löytyivätkin pavonin sivuilta. Siellä sanottiin, että kahden annoksen filtterillä voisi pumpata parikin kertaa. Ihan hyvin se onnistui. Pieni ongelma on kahvin määrä filtterissä ja tappaus. Helposti tulee liian korkea kakku ja kahva ei mene kiinni. Pitääpäs sorvata omia tamppareita.
Youtubesta olen katsellut pavoni-videoita ja hiukan vaihtelevaa on koneen käyttö, mutta mielenkiintoisia ideoita sieltä saa.

Onkohan säiliön puhdistamisessa mitään ideaa? Mitenkähän se olisi hyvä tehdä? Luin jonkun jutun jossa säiliön sisäseinät olivat aivan ruosteessa ja sieltä tuleva vesi myös! Tätä ei soisi tapahtuvan.

Nyt pitää kyllä hankkia hyvä mylly. ja papuja.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

j7on

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
  • LMGS1
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #3 : Lokakuu 30, 2008, 21:46:57 ip »

Paine kannattaa säätää mahdollisimman alas, irroita pohja(tippasäleen alla ruuvi), painekytkimen sivussa on yksi säätöruuvi joka antaa kytkimen sen päällä liikkua "vinoon", sitä ruuvaamalla sisään(oikealle) saat pienemmät paineet, itse olen päätynyt 0,5bariin(vuosien kokemuksella).

Ei tartte sammuttaa konetta, elemetin lämmittäminen sammuu kun paineita tarpeeksi.

Ei tarvitse kaataa joka kerta tyhjäksi(itse kyllä kaadan illalla pois kun en enää päivän aikana tee kahvia, kuumana on helppo kaataa lavuaariin ottamalla tipparitilä pois, edestä kiinni ja toisella kädellä höyrypultista kiinni, ei tartte edes kintaita.

Voimankäytöstä on joku viisas laskenut että vaaka laitteen alle ja tasainen 18kg voima.

Puoli senttiä filtterin reunaa tamppauksen jälkeen niin ei tule liian korkea kakku, hyvä kikka on hommata esim. huutonetistä digitaalinen grammavaaka(näyttää 0,1g tarkkudella), maksoi €11,90, sillä sitten 14g joka kerta tuplafilsuun.

Säiliön puhdistamiseen riittää vahva etikka, kaada pari desiä etikkaa sisään, vettä loppumäärä, kiehuta, valuta vaikka pieni määrä gupon läpi(puhdistuu sekin), avaa höyryhana ja anna seistä(vaikka koko päivän(ja yön), ei vaurioita edes tiivisteitä), sitten huuhtelua ja puhtaalla vedellä keitto ennen käyttöä niin varmasti puhdas, vahvempaa ainettakin on apteekissa - sitruunahappo, myydään 100g pusseissa(€2,5?), säiliön sisäseinät ei ruostu, boileri kuparia.

Mylly on välttämättömyys, Pavoni vaatii miltei pölyä toimiakseen oikein, itse säädän myllyä joka ikinen kertä käytön jälkeen(johtuu kun paahdan itse pavut ja ovat aluksi tosi kuivia ja sitten ottavat kosteutta ilmasta).

Halvan (Pavoniinkin vaatimuksiin)perusmyllyn(Minimoka M203, M205) saat esim. täältä:
http://www.kaffecentralen.com/?t=c&id=3
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #4 : Lokakuu 30, 2008, 21:47:40 ip »

joo mullekin kävi niin että laitoin ekaks liikaa purua eikä kahva mennyt kiinni... en ole kyllä lähtenyt vaa'alla mittailemaan, muutenkin tuossa riittää mukavasti säätöä :)
koskeekohan tuo paineen säätö myös europiccolaa? mä olen mennyt ihan tehdasasetuksilla. eli kannattaiskohan kokeilla paineen laskemista?
boilerin putsaamisesta olen saanut vinkin että mitään kemikaaleja ei kannata käyttää, ellei ongelmia kalkin kanssa ole ilmaantunut.
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2008, 22:46:02 ip »


Säiliön puhdistamiseen riittää vahva etikka, kaada pari desiä etikkaa sisään, vettä loppumäärä, kiehuta, valuta vaikka pieni määrä gupon läpi(puhdistuu sekin), avaa höyryhana ja anna seistä(vaikka koko päivän(ja yön), ei vaurioita edes tiivisteitä), sitten huuhtelua ja puhtaalla vedellä keitto ennen käyttöä niin varmasti puhdas, vahvempaa ainettakin on apteekissa - sitruunahappo, myydään 100g pusseissa(€2,5?), säiliön sisäseinät ei ruostu, boileri kuparia.

Tiedä tuosta vahvuudesta, varmaan joku insinööri osaa kertoa siitä paremmin. Eikös siinä ollut kyse jostain vapaiden vetyionien määrästä... näin muistelen 60-luvulla opiskelleeni...

Mutta yksi käytännön ero on: sitruunahapon "aromi" on paljon helpompi poistaa huuhtelemalla, kuin etikan aromi. Siksi suosittelen sitä sitruunahappoa. Onhan etikoissakin eroa, kaikkein aromikkain (ja vaikein!) on tämä perinteinen suomalainen väkiviinaetikka. Halpisetikka, joka on tehty teollisesta etikkahaposta laimentamalla, on keittiössä huonompaa, mutta kalkinpoistossa vähän helpompaa, kuin "aito" etikka. Sitruunahappoa silti suosittelen.
   
Kirjattu

j7on

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
  • LMGS1
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2008, 12:57:50 ip »

koskeekohan tuo paineen säätö myös europiccolaa? mä olen mennyt ihan tehdasasetuksilla. eli kannattaiskohan kokeilla paineen laskemista?

En ole Europiccolaa avannut mutta siellä ei taida painekytkintä olla(sen takia Pro on kalliimpi, ei sen turhan mittarin takia) vaan muistaakseni 2 kytkintä josta toinen on kahville ja toinen höyrylle(vähemmän tehoa/enemmän tehoa), tiedä sitten pystyisikö säätämään? Avaamalla näkee:)


Tuota Pro.ta säätäessä on helppo kun pohja on irti, boileri täynnä, kone porisemassa niin siirtää sen pöydän reunalle jollon pääsee säätämään alta pitkällä ruuvarilla samalla kun kone käy, rruvia säätämällä ja mittaria katsomalla kuulee sevästi "klick!" kun painekytkin pysähtyy ja lämmittäminen loppuu.

!VAROITUS! Olkaa sitten varovaisia, koneessa on sähköä ja kokematon saattaa saada sähköiskun, hanskat käteen, ruuvarin muovivarresta kiinni ja koneeseen kosketaan pelkästään muoviosien kautta kun räplätään alapuolta!


Sitruunahapon ja etikan eroista voin itse sanoa sen verran että pahasti kalkkiintuneista/hapettuneista osien ollessa kyseessä etikalla ei tee enää mitään, vain ylläpitospuhdistus, sitruunahaposta olen huomannut isoja boilereita puhdistettaessa että jälkeenpäin vaikka miten jynssää niin haisee hapolta, etikka ei, sitten kun keittää kerran ja laskee vedet pois niin ei haise enää kyllä kummatkaan.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kysymyksiä La Pavoni Professionalista
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2008, 20:28:35 ip »

Paine kannattaa säätää mahdollisimman alas, irroita pohja(tippasäleen alla ruuvi), painekytkimen sivussa on yksi säätöruuvi joka antaa kytkimen sen päällä liikkua "vinoon", sitä ruuvaamalla sisään(oikealle) saat pienemmät paineet, itse olen päätynyt 0,5bariin(vuosien kokemuksella).
Tuoreemmissa Pavoneissa tuo painekytkin on liimattu kiinni käyttäjän itse tekemien säätöjen estämiseksi. Liimaa voi toki yrittää poistaa. Tuo muovinen säätöruuvi (siis uudemmissa Pavoniessa) on melko hauras eli väkisin ei kannata vääntää...

En ole Europiccolaa avannut mutta siellä ei taida painekytkintä olla(sen takia Pro on kalliimpi, ei sen turhan mittarin takia) vaan muistaakseni 2 kytkintä josta toinen on kahville ja toinen höyrylle(vähemmän tehoa/enemmän tehoa), tiedä sitten pystyisikö säätämään? Avaamalla näkee:)
Uudemmissa Europiccoloissa on tietääkseni myös painekytkin (tai on ollut jo jonkin aikaa) ihan kuten Pro -malleissakin. Eli Pro -mallien etuna siis vain se mittari ja isompi boileri, josta hyötyä lähinnä maidon vaahdotuksessa. Mistä tunnistaa eron? Jos Europiccolan sivussa on yksi kytkin ja valo, niin sisällä on painekytkin. Jos kyljessä on puolestaan kaksi kytkintä (Päälle/Pois ja I/II - lämmitysteho), niin painekytkintä ei ole ja homma hoidetaan manuaalisesti tälläkin osastolla :)

T. Teme
Kirjattu