Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn merkitys Moka Potin yhteydessä?  (Luettu 2307 kertaa)

Queen Jane

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Myllyn merkitys Moka Potin yhteydessä?
« : Joulukuu 04, 2008, 15:48:55 ip »

Tervens kaik.

Olen vannoutunut Moka Potin kotikäyttäjä & nauttinut kone-espressot tähän asti hyvissä kahviloissa. Mietittyäni halvahkoa kotikonetta ja luettuani tätä erinomaista foorumia tovin, tulin orastavaan tulokseen, jotta myllykö ensin? Kaikkialla tunnutaan painottavan myllyn merkitystä kaiken kahvin laadussa ja myönnettäköön, kulinaristisena kokemuksena lähinnä Stockmannilta hankitut valmisjauhatukset (esim. Cellini) jättävät toivomisen varaa, ts. uskon, että mutteripannustani olisi suurempiin saavutuksiin.

Vai onko? Kysymykseni koskee juuri tätä aihetta. Paraneeko mutteripannukahvi merkittävästi myllyyn & hyvään papuun siirtymällä (budjetti mielessä olen tutkaillut esim. tuota Ascason i-miniä, ehdottakaa saman hintaluokan muita malleja toki, jos parempaa on tarjolla). Vai onko niin, että se "seuraava askel" olisi sittenkin tovin säästötoimenpiteet & esim. Solis sl-70 tms.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Myllyn merkitys Moka Potin yhteydessä?
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2008, 15:59:30 ip »

Tähän on yksinkertainen vastaus.

Kokeile itse paraneeko mokapotin maku myllyn ja hyvin papujen myötä tarpeeksi. Jos ei parantunut, niin sinulla kuitenkin on hyvä mylly jonka tarvitset joka tapauksessa sähkötoimisen espressokeittimen kaveriksi.

Itse en valitettavasti osaa neuvoa mikä olisi hyvä noissa edullisen pään myllyissä. Itselläni oli aikoinaan minimoka ja se teki laadultaan hyvää kahvia, hieman hidas, äänekäs ja sotkuinen se kylläkin oli.

-Mikko-
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Myllyn merkitys Moka Potin yhteydessä?
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2008, 16:24:32 ip »

Vai onko? Kysymykseni koskee juuri tätä aihetta. Paraneeko mutteripannukahvi merkittävästi myllyyn & hyvään papuun siirtymällä (budjetti mielessä olen tutkaillut esim. tuota Ascason i-miniä, ehdottakaa saman hintaluokan muita malleja toki, jos parempaa on tarjolla).

Papujen käyttö valmiiksijauhettujen purujen asemesta parantaa aina merkittävästi kahvin laatua. Riippumatta valmistustavasta, siten myös mutteripannulla. Olen joskus kärjästänyt ja sanonut, että jopa papujen "jauhaminen" vasaralla hakkaamalla tai lasipullolla kaulimalla (ks. Ilmari Kiannon "Punainen viiva") on parempi vaihtoehto, kuin valmiit purut. Mutteripannu ei ole kovin kriittinen jauhatuksen laadun suhteen. Liikaa ohutta pölyä on kuitenkin vältettävä, se tekee kahvistasi kitkerää. 50-60 euron levymyllylläkin pärjäät pitkään mutteripannun kanssa.

"Aloittelijan mylly" -aiheesta on oma viestiketjunsa. Ehkä on parasta jatkaa keskustelua siellä ja jättää tämä ketju tähän.

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1016.0
Kirjattu

Jimi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Vs: Myllyn merkitys Moka Potin yhteydessä?
« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2008, 17:33:10 ip »

Paraneeko mutteripannukahvi merkittävästi myllyyn & hyvään papuun siirtymällä (budjetti mielessä olen tutkaillut esim. tuota Ascason i-miniä, ehdottakaa saman hintaluokan muita malleja toki, jos parempaa on tarjolla). Vai onko niin, että se "seuraava askel" olisi sittenkin tovin säästötoimenpiteet & esim. Solis sl-70 tms.

Kyllä "seuraava askel" on mylly. Juuri tänä aamuna kokeilin Soliksella pari päivää sitten avatusta, hienoksi jauhetusta valmiista espressojauhatuksesta pyöräyttää espressot. Paineistamattomilla filttereillä vesi hulahti läpi parissa sekunnissa, kuten arvelinkin. Paineistetuillakin lopputulos oli vetistä kuraa, joka piti kofeiinin vuoksi nieleskellä alas ennen lähtöä.

Toisin sanoen Solis, kuten muutkin keittimet, vaatii kaverikseen sen kunnollisen myllyn. Eli osta espressokarkeuteen pystyvä mylly, keittelen sen kanssa mutteripannulla ja säästä rahaa espressokoneeseen. Tai sitten ostat huuto.netistä tai muualta jonkin halvan käytetyn keittimen myllyn kaveriksi, jolla pääset harrastuksen alkuun.

Ascaso i-mini ja Solis ovat kyllä allekirjoittaneen mielestä sijoittamisen arvoinen kaksikko :)
Kirjattu
Solis Crema SL70 + Ascaso i-Mini