Kahvikeskustelu > Apua aloittelijoille

Myllyn valinnasta

<< < (2/100) > >>

Teme:
Komppaan tässä Mariiaa ja Aleksia. Rocky on laadukas mylly ja kun jauhat muillekin valmistustavoille kuin espressolle, niin Demokan ja Eurekan hitaat portaattomat säädöt käyvät kyllä todella nopeasti hermoille (vaikka espresson valmistukseen ovatkin eduksi). Compakin K3 Touch -myllyäkin saattaa vielä saada 300 euron hujakoille ja sen portaaton säätö toimii nopeammin kuin noissa aikaisemmin mainituissa portaattomissa laitteissa.

T. Teme

KainoKani:
Kun nyt mainitsit myös tuon i-minin, niin se on ihan hyvä verme, siisti ja pieni, mutta aika kovaääninen. Karkeuden säätö on portaaton ja ruuvia saa vääntää tsiljoona kierrosta, jos haluaa vaihtaa espressosta suodatinkahviin. Itse en ainakaan viitsi vaihtaa karkeutta joka keiton välissä, joten teen tuolla vaan espressoa.

akallio:

--- Lainaus käyttäjältä: KainoKani - Toukokuu 09, 2009, 18:55:50 ip ---Kun nyt mainitsit myös tuon i-minin, niin se on ihan hyvä verme, siisti ja pieni, mutta aika kovaääninen. Karkeuden säätö on portaaton ja ruuvia saa vääntää tsiljoona kierrosta, jos haluaa vaihtaa espressosta suodatinkahviin.

--- Lainaus päättyy ---

i-Minissä on myös "wormdrive" (mitä liekään suomeksi), kuten Demokassa ja Eurekassa. Eli terien säätöä ei käännetä suoraan, vaan erillisellä ruuvilla joka välityksen kautta kääntää kaulusta jossa yläterät ovat kiinni. Etuna on se, että säätäminen on hyvin tarkkaa ja säätö pysyy paikallaan, mutta haittana taas että nopeat muutokset eivät onnistu. Muistelin joskus mitanneeni että Demokan vaihto espressosta suodatinkarkeuteen vaatii yli minuutin pyörittelyä.

Bule:
Sehän on tutusti matoruuvi. Mulla on tuo Demoka, ja jos tuon matoruuvin kiinnikkeen ruuvit jättää sopivasti löysälle, tai ainakin vähän löysyttää, saa koko telinettä työnnettyä sen verran taaksepäin että yläterää saa pyöritettyä. Näin esim puhdistuksen yhteydessä. Terää pitää aukaista tasan 8,5 kierrosta, ainakin mulla, että sen saa irti. Tuolla säätöruuvilla se kestäisi varmaan tunteja (no ainakin monta minuuttia)

msuvela:
Kiitokset kommenteista.

Mietityttävä asia on vielä tuo annostelijallisen/annostelijattoman valinta; käytän oikeastaan päivittäin sekä espressoa että suodatin- tai pressokahvia. Tähän asti olen mittaillut jo myllyyn oikean määrän papuja, jotta kahvilaadun vaihto on helppoa.

Näyttäisi siltä, että monet käyttävät annostelijattomia myllyjä. Kuinka hyödyllinen tai tarpeellinen annostelija käytännössä on. Esimerkiksi tuossa Rockyssähän se ei merkittävästi hintaa nosta. Kyse on siis käytössäni kai siitä, olisiko annostelijasta minulle hyötyä vai haittaa?!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta