Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Izzo Alex Duetto  (Luettu 129075 kertaa)

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #255 : Joulukuu 10, 2015, 09:57:47 ap »

Nythän tuli valinnanvaikeus myllyissä. Luin tuosta Eureka Olympus 75E:stä, Ja vaikuttaa ihan jees systeemiltä. Onkos porukalla kokemuksia minkälainen mylly on kyseessä. Jokuhan sitä täällä suositteli.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #256 : Joulukuu 10, 2015, 10:45:50 ap »

Itse hankin taannoin Alexin, enkä ole hetkeäkään katunut.
Kaverina on vuorotellen ollut Mazzer mini ja muovinen pikku Vario. Se on totta, että Mazzer tekee klumppeja, mutta ne hajotan weissaamalla, vaikka ei sekään luultavasti olisi tarpeen?
Sitten kun välillä otan työmaalta vuoroon tuon pikku Varion, katoaa klimpit, mutta maku ei muutu...
Tällä kokemuksella sanoisin, että Alexi lienee helposti huollettava ikiliikkuja. Vedensyötön olen ratkaissut siten, että yläkaapista tulee letku syöttöön. Kaapissa on 5 litran muovitankki, joka on helppo täyttää. Dip tray taas on niin tilava, että ongelmia ei tule.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #257 : Joulukuu 10, 2015, 10:49:51 ap »

Itse hankin taannoin Alexin, enkä ole hetkeäkään katunut.
Kaverina on vuorotellen ollut Mazzer mini ja muovinen pikku Vario. Se on totta, että Mazzer tekee klumppeja, mutta ne hajotan weissaamalla, vaikka ei sekään luultavasti olisi tarpeen?
Sitten kun välillä otan työmaalta vuoroon tuon pikku Varion, katoaa klimpit, mutta maku ei muutu...
Tällä kokemuksella sanoisin, että Alexi lienee helposti huollettava ikiliikkuja. Vedensyötön olen ratkaissut siten, että yläkaapista tulee letku syöttöön. Kaapissa on 5 litran muovitankki, joka on helppo täyttää. Dip tray taas on niin tilava, että ongelmia ei tule.
No aluksi mennään tällä mazzerin electronic minillä, ja katsotaan sitten mihin myllyyn päädyn. Ilmeisesti tuo mazzer on toiminut sinulla duetton kanssa hyvin
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2015, 10:56:34 ap kirjoittanut elias s »
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #258 : Joulukuu 10, 2015, 11:14:18 ap »

Duetto lämpenee nopeasti, joten itse yleensä vaan laitan sen päälle kun tarvitsee. Aamulla tulee tosin tehtyä aina Kalitalla kahvit.

Vajaan vuoden päästä muutto, pääsee Duettokin lopulta kiinni letkuihin...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #259 : Joulukuu 10, 2015, 12:51:50 ip »

No aluksi mennään tällä mazzerin electronic minillä, ja katsotaan sitten mihin myllyyn päädyn. Ilmeisesti tuo mazzer on toiminut sinulla duetton kanssa hyvin
Olen ollut tyytyväinen, vaikka aluksi oudoksuin klimppejä. Niihin oli varmaan tuskastunut edellinen omistajakin. Olen tullut siihen päätelmään, että eivät ole haitaksi, varsinkin, kun pudotuskorkeus ja (kohtuullisen hidas jauhatus) antavat mahdollisuuden jauhatuksen aikana sorkkimiseen kalahaarukalla :-)
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #260 : Joulukuu 10, 2015, 20:30:20 ip »

Olen ollut tyytyväinen, vaikka aluksi oudoksuin klimppejä. Niihin oli varmaan tuskastunut edellinen omistajakin. Olen tullut siihen päätelmään, että eivät ole haitaksi, varsinkin, kun pudotuskorkeus ja (kohtuullisen hidas jauhatus) antavat mahdollisuuden jauhatuksen aikana sorkkimiseen kalahaarukalla :-)
EN tiedä oletko kokeillut mutta saako  tuolla sinun myllylläsi duetton tukkoon. Eli kahvikakku ei päästä ollenkaan vettä lävitseen tai pari tippaa korkeintaan. Silvianhan sai aika helposti tukkoon. Mites duetton. Ihan mielenkiinnosta , kyselen. Oletko kokeillut masiinan tukkoon laittamista. Eli vaikkapa mylly hienoimmalle ja testaamaan. Toivottavasti hiffasit mitä ajoin takaa.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #261 : Joulukuu 10, 2015, 20:47:59 ip »

Kunhan sivusta huutelen...

Olen muutaman kerran kokeillut omalla koneellani. Helposti saa "tukkoon", mutta kahvihan ei ole silloin juomakelpoista ;)

Kaikilla myllyillä, joita olen käyttänyt, olen pystynyt jauhamaan niin hienoa, että kone menee "tukkoon". OIkeastihan ei ole kyse mistään tukosta, vaan uuttopaineen noustessa säädetyn rajan yll (esim. 15bar), aukeaa ohitusventtiili, joka päästää uuttoveden suoraan viemäriin/ämpäriin/kaukaloon, eikä grupon / lämmönvaihtimen läpi ole enää virtausta. Siis näin ainakin omassa koneessani. En ole säätänyt / mitannut venttiilipaketin aukeamispaineita, mutta kyllä se hyvin lorottelee viemäriin jos jauhatus on ollut liian hienoa. Duetosta en osaa sanoa, mutta luulisin siellä olevan vastaava viritelmä.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #262 : Joulukuu 10, 2015, 20:53:52 ip »

Kunhan sivusta huutelen...

Olen muutaman kerran kokeillut omalla koneellani. Helposti saa "tukkoon", mutta kahvihan ei ole silloin juomakelpoista ;)

Kaikilla myllyillä, joita olen käyttänyt, olen pystynyt jauhamaan niin hienoa, että kone menee "tukkoon". OIkeastihan ei ole kyse mistään tukosta, vaan uuttopaineen noustessa säädetyn rajan yll (esim. 15bar), aukeaa ohitusventtiili, joka päästää uuttoveden suoraan viemäriin/ämpäriin/kaukaloon, eikä grupon / lämmönvaihtimen läpi ole enää virtausta. Siis näin ainakin omassa koneessani. En ole säätänyt / mitannut venttiilipaketin aukeamispaineita, mutta kyllä se hyvin lorottelee viemäriin jos jauhatus on ollut liian hienoa. Duetosta en osaa sanoa, mutta luulisin siellä olevan vastaava viritelmä.
Jep ei kahvi tietenkään tuolloin ole juomakelpoista. Kunhan vain kyselen. Pitää jostain hankkia kunnon papuja siihen mennessä kun tuo huippumasiina saapuu. Lidlin kahvipavut en usko että mikään paras papu tuolle keittimelle. Mutta kyllä kai sen toimimaan saa kun himasta ei nyt tähänhätään muutakaan löydy. Kyllä tulee nastaa kun pääsee säätämään oikein kunnolla. Kuullut sitä että noiden Lidlin papujen laatu saattaa vaihdella aika paljonkin. Joskus kun ostat on ihan ok, Ja toisella kerralla taas kauheaa kuraa.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #263 : Joulukuu 10, 2015, 21:34:21 ip »

Jep ei kahvi tietenkään tuolloin ole juomakelpoista. Kunhan vain kyselen. Pitää jostain hankkia kunnon papuja siihen mennessä kun tuo huippumasiina saapuu. Lidlin kahvipavut en usko että mikään paras papu tuolle keittimelle. Mutta kyllä kai sen toimimaan saa kun himasta ei nyt tähänhätään muutakaan löydy. Kyllä tulee nastaa kun pääsee säätämään oikein kunnolla. Kuullut sitä että noiden Lidlin papujen laatu saattaa vaihdella aika paljonkin. Joskus kun ostat on ihan ok, Ja toisella kerralla taas kauheaa kuraa.

Joo, kaikki lähtee kahvista. Vaikka laittaisi miljoonan keittimeen, toisen myllyyn ja kolmannen koulutukseen, ei auta.
Helpommalla saa hyvästä pavusta Silvialla kahvia, kuin keskinkertaisesta pavusta Duetolla. Valitettavasti hyväkin vanhenee lujaa vauhtia, ja tuoretta ei oikein saa kuin ostamalla tuoretta paahtoa.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1570
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #264 : Joulukuu 10, 2015, 21:55:32 ip »

Joo, kaikki lähtee kahvista. Vaikka laittaisi miljoonan keittimeen, toisen myllyyn ja kolmannen koulutukseen, ei auta.
Helpommalla saa hyvästä pavusta Silvialla kahvia, kuin keskinkertaisesta pavusta Duetolla. Valitettavasti hyväkin vanhenee lujaa vauhtia, ja tuoretta ei oikein saa kuin ostamalla tuoretta paahtoa.

+1

Ja onneksi nykyään eli ole homma eikä mikään saada tuoretta paahtoa. Jos lähellä ei ole pienpaahtimoa, niin posti kuljettaa nopeasti.

Lidlin pavuillekin on käyttönsä. Esimerkiksi terien sisäänajoon (toki esim. Olympus 75 titaaniterillä kuulemma vaatii sen 50-70kg sisäänajoon. Siinä voi jo Lidlinkin hinnoilla laskea aika lailla extraa myllyn hintaan) tai takaisinhuuhtelun jälkeiseen viemärishottiin, myllyn puhdistuksen jälkeen tms.
Kahvia en niistä kuitenkaan lähtisi keitttelemään...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #265 : Joulukuu 10, 2015, 22:00:32 ip »

Joo, kaikki lähtee kahvista. Vaikka laittaisi miljoonan keittimeen, toisen myllyyn ja kolmannen koulutukseen, ei auta.
Helpommalla saa hyvästä pavusta Silvialla kahvia, kuin keskinkertaisesta pavusta Duetolla. Valitettavasti hyväkin vanhenee lujaa vauhtia, ja tuoretta ei oikein saa kuin ostamalla tuoretta paahtoa.
No jep puhut kyllä asiaa. Onneksi on tässä mahdollisuus käydä helsingissä ja tuoda sieltä tuoretta paahtoa millä pääsee testailemaan. Onkos muuten lahdessa mestaa mistä saisi tuoreita papuja. Veikkaampa että ei ole. No verkkokaupat kuten Has Bean on keksitty.
Kirjattu

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #266 : Joulukuu 10, 2015, 22:13:42 ip »

Suomenkin verkkokaupat toimivat moitteettomasti ja lähetys kulut on todella pienet:)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #267 : Joulukuu 10, 2015, 22:30:18 ip »

No jep puhut kyllä asiaa. Onneksi on tässä mahdollisuus käydä helsingissä ja tuoda sieltä tuoretta paahtoa millä pääsee testailemaan. Onkos muuten lahdessa mestaa mistä saisi tuoreita papuja. Veikkaampa että ei ole. No verkkokaupat kuten Has Bean on keksitty.
Eikö Caffi paahda Lahdessa?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #268 : Joulukuu 10, 2015, 22:43:29 ip »

Eikö Caffi paahda Lahdessa?
Hyvä kysymys. Täytyy ottaa asiasta selvää
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #269 : Joulukuu 11, 2015, 01:31:26 ap »

Askonkatu 13 A, Tuolla Bean & Burner. Josta siis ehkä kyse.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::