Kahvikeskustelu > Apua aloittelijoille

Aloittelijan laitepohdintaa myllyn ja espressokoneen kanssa

<< < (2/5) > >>

Bahamies:

--- Lainaus käyttäjältä: Jari - Heinäkuu 24, 2022, 15:48:20 ip ---Oskulla on ihan hyvä pontti. Aika moni on aloittanut espressoharrastuksen kiroilemalla ensimmästä konettaan. Oma thermoblockini oli niin hirveä kapistus, että meni vuosikausiksi into koko harrastuksesta. Hankin sitten joskus myöhemmin sinkkuboilerin ja sillähän homma alkoi taas innostaa, mutta monta monta vuotta meni ihan hukkaan, kun otti niin paljon pannuun.

Nyt on se kolmas keitinkin menossa (ja samaan aikaan myös neljäskin ihan vaihtelun vuoksi - pitäähän nyt yksi vipukonekin olla). Ja vaikka yhä olisi päivittämiseen paljon erilaisia mahdollisuuksia, en ole kaivannut uutta keitintä piiitkään aikaan. Myllyjä on tosin vaihdeltu ja osteltu kahmalokaupalla. :)

Ascason lämmityselementti on itse asiassa thermocoil, vaikka Ascaso kutsuu sitä blokiksi (ei kovin hyvä idea, koska blokin maine on varsin huono). Thermocoil on edistyneempi ratkaisu, joten se voi toimia ihan kelvollisesti. Ei se liene kuitenkaan täysin ogelmaton. Amerikan foorumilla oli mielenkiintoista pohdiskelua Steel Uno PIDistä. En tiedä tuleeko sen kanssa suurta, tai edes pientä ongelmaa, mutta asiat on ainakin hyvä tiedostaa, jos esim. shotin säädössä tulee "outoja" ongelmia vastaan:

https://www.home-barista.com/advice/ascaso-steel-uno-professional-w-pid-is-thermoblock-issue-t59881.html#p684722

--- Lainaus päättyy ---

Ymmärrän kyllä itse tuon pointin, mutta päädyin tällaiseen ratkaisuun ihan syystä.

Kuten aloitukseen jo kirjoitin, niin Rancilio Silvian tai Gaggia Classicin tyyppinen edullinen sinkkuboileri on vaan minusta liian hidas. Ymmärrän että osa ei näe mitään ongelmaa ajastaa laitetta käynnistymään etukäteen, mutta itse en ole tuollaiseen kompromissiin vaan halukas. En siis halunnut lähteä edes kokeilemaan laitteella, jonka vaatimat kompromissit olivat minulle kynnyskysymys.

Sen sijaan, olen jo vuosia juonut objektiivisesti varmasti todella pahan makuisia espressoja, mutta olen nauttinut niiden nopeasta saatavuudesta. Nyt halusin kokeilla, että jos valmistusaika ei kasva kohtuuttomasti, niin miten paljon parempaa espressoa voisi kohtalaisen järkevällä budjetilla saada. Jos tässä en saavuta mielestäni riittävän suurta hyötyä nähtyyn vaivaan nähden, niin todettakoon sitten, että ehkei tällainen kahvinvalmistus ole vain minulle. Olen oikeasti siis halukkaampi tinkimään kahvin laadusta, kuin siitä, että sen valmistus kestää laitteen käynnistyksestä lähtien n. 30-40min (riippuen koneesta). En myöskään ole valmis moninkertaistamaan omaa budjettia ihan vaan kokeilemista varten.

Minulle se "kolmas" laite olisi varmaan ollut Decent DE1Pro, mutta tuollaista summaa en sokkona laita kiinni ikinä kun aloitan harrastusta. Välineiden pitää olla riittävän hyvät, mutta suoraan ammattivälineitä ei kannata ostaa, jos lajia haluaa kokeilla. Kenties joskus Decentin (tai vastaavan) hankin, mutta en ihan vielä kuitenkaan. Haluaisin ensin edes kokeilla mihin olen ryhtymässä.

Luin itsekin tuon Ascason säätöä koskevan ketjun ja se tuo kieltämättä tähän varmasti lisähaastetta. Pitää vaan parhaansa mukaan pyrkiä opettelemaan ja testata millaista kahvia koneesta saa pihalle. Uskoisin kuitenkin, että kun hommaan saa jonkinlaisen otteen, niin tuo laite on omiin tarkoituksiini riittävä. Sillä kun pitäisi ainakin teoriassa saada tehtyä parempaa espressoa kuin minun Melitallani. Tätä varten hankin kyllä kaikenlaista välinettä avuksi, jotta homma olisi aloittelijalle jotenkin mahdollinen (vaaka, wdt, nakukahva ja kunnon tamppi).

Jos sitten harrastuksesta innostun ja tulen lähiaikoina myymään Ascason, niin voitte sitten laittaa linkkiä tähän keskusteluun ja kertoa, että koititte varoitella :D. Jos nyt en kauheasti foorumin sääntöjä venytä niin voisin ihan mielelläni vaikka jatkaa tähän ketjuun omia kokemuksia, kenties niistä on jollekin toiselle aloittelijalle apua.

Haappis:
" Olen oikeasti siis halukkaampi tinkimään kahvin laadusta, kuin siitä, että sen valmistus kestää laitteen käynnistyksestä lähtien n. 30-40min (riippuen koneesta)."

30-40 min kuulostaa aika äärimmäiseltä. Eipä silti, ajankäytön optimointi on aivan kelpo peruste.

Bahamies:
Nyt menikin vähän jännäksi. Googlailin vielä hieman lisää tietoja tuosta Ascasosta ja siitä on nähtävästi monenlaista eri versiota maailmalla. Näyttäisi jopa löytyvän perinteistä boileria ja thermocoilia, riippuen laitteen vuosimallista.

https://www.1st-line.com/buy/ascaso-steel-uno-v4-pid-tank-reservoir-professional-espresso-machine-boiler/
Tuon kuvan laite vastaa 1:1 ostamaani laitetta ainakin ulkoisesti (oma on vielä matkalla, joten ei ole kuvaa oman sisuskaluista). Ascaso ilmeisesti myi tuota PID-mallia aiemmin ainoastaan mallinimellä Ascaso Steel Uno Professional (tai Pro) PID. Löytämieni kuvien perusteella noissa näyttäisi olevan "tavallinen" boileri, ei thermocoilia. Thermocoilit tulivat kai koko mallistoon joskus 2017 nurkilla.

Tulikohan tässä nyt sittenkin ostettua jotain Lelit Victorian tapaista, kuten aloitusviestissä itselleni ehdotin? Varmuus tähän saadaan varmaan jo huomenna, mutta kyllähän tässä jokin parodiahorisontti jo saavutetaan, kun olen itse selvitellyt thermocoil/-block laitteiden sopivuutta itselleni ja menen ostamaan vahingossa boilerilaitteen. Ei sillä että erityisesti harmittaisi, tällainen pikkuboileri-laite lämpiää minulle vielä ihan siedettävässä ajassa. Jos se taas on thermocoil, niin saan sitten sitä mitä luulinkin saavani. En nyt siis koe tulleeni ryöstetyksi kumminkaan päin.

Se nyt on ainakin käynyt selväksi, että Ascaso on tehnyt niin monta eri versiota ja päivitystä tuohon Uno-mallistoon, että on todella vaikea tietää minkä laitteen sai, avaamatta laitetta. Ascasolla itsellään ei asiasta ole oikein mitään dokumentaatiota, omilta sivuilta löytyy vain nykyisen malliston tiedot.


--- Lainaus käyttäjältä: Haappis - Heinäkuu 24, 2022, 17:57:35 ip ---" Olen oikeasti siis halukkaampi tinkimään kahvin laadusta, kuin siitä, että sen valmistus kestää laitteen käynnistyksestä lähtien n. 30-40min (riippuen koneesta)."

30-40 min kuulostaa aika äärimmäiseltä. Eipä silti, ajankäytön optimointi on aivan kelpo peruste.

--- Lainaus päättyy ---

Nojoo, tuo 40min alkaa olla jo sitten todella hitaasti lämpiävällä laitteella saavutettavissa. Tyypillisesti ollaan varmaan jossain 20-30min välillä.

Jari:

--- Lainaus käyttäjältä: Bahamies - Heinäkuu 24, 2022, 17:14:17 ip ---Jos sitten harrastuksesta innostun ja tulen lähiaikoina myymään Ascason, niin voitte sitten laittaa linkkiä tähän keskusteluun ja kertoa, että koititte varoitella :D.
--- Lainaus päättyy ---

Sovitaan niin. ;)


--- Lainaus käyttäjältä: Bahamies - Heinäkuu 24, 2022, 17:14:17 ip ---Jos nyt en kauheasti foorumin sääntöjä venytä niin voisin ihan mielelläni vaikka jatkaa tähän ketjuun omia kokemuksia, kenties niistä on jollekin toiselle aloittelijalle apua.

--- Lainaus päättyy ---

Eihän siitä luulisi kenellekään haittaa olevan - päinvastoin. Eli siitä vaan!


--- Lainaus käyttäjältä: Bahamies - Heinäkuu 24, 2022, 18:55:51 ip ---Nojoo, tuo 40min alkaa olla jo sitten todella hitaasti lämpiävällä laitteella saavutettavissa. Tyypillisesti ollaan varmaan jossain 20-30min välillä.

--- Lainaus päättyy ---

Oma pumppukeittimeni ei varmasti ole nopeimmasta päästä, mutta kyllä silläkin saa helposti alle puolessa tunnissa kunnon essot valutettua, kunhan vain tekee lämmityshuuhtelun sitten, kun boilerin paine on tapissa. Siihen nyt ei kovin kauaa mene 10-15 min ehkä. Isojen gruppojen lämpiäminen vie boilerin kuumenemisen jälkeen aina vähän aikaa - ainakin, jos niissä ei ole erillistä lämmityselementtiä tms. Yleensä odottelen, jos ei ole siis kiire, kolmisen varttia. Jotkut kuulemma tyytyvät paljon lyhyempäänkin aikaan. Riippuu toki vähän siitäkin, mitä papua on käytössä.

Sitten taas Arrarex Caravel on nopeimmillaan valmis heti kun vedenkeittimen/kattilan vesi kiehuu. Avoboileri on siitä kätevä, että veden voi lämmittää missä ja miten haluaa ja sitten vaan kaataa vedet boileriin. Avoboilerilla ei tietenkään maitoja vaahdoteta, kun avoboileriin ei oikein muodostu painetta. Toki Caravelkin vaatii ensin lämmityshuuhtelun, jotta uuttolämpötilan kannalta olennaiset osat saadaan riittävän kuumiksi.

Haappis:
Minulla on Marax ja se taitaa kiihtyä kylmästä lämpimään noin vartissa "PID":n ollessa asennossa 0 (koska juon useimmiten tummahkoja paahtoja). Oma aamuprosessi on sen verran hidas, että ei ehdi olemaan pullonkaula. Päivän aikana pidän laitetta ns. virransäästöasennossa, jolloin ei mene varttiakaan.

Laitetta ostaessani oli tarkoitus tilata ajastettavissa oleva automaattikatkaisin, koska kuvittelin tuon lämmittelevän itseään paljon pidempään. Eipä sitten tullut tilattua. Toki jos saisin valita, niin myös oma keittimeni olisi lämpenisi minuutissa :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta