Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vibiemme Domobar Junior  (Luettu 45518 kertaa)

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #45 : Lokakuu 30, 2009, 20:55:04 ip »

Voin tulla puoliväliin vastaan ja sanoa että Andreja on hyvä :D

Onko se paras vaihtoehto sinulle? Sen voit päättää vain sinä itse...


Niin ja sehän tässä onkin ongelma. Nyt tuli vielä Quickmill Aquila listalle. Minulle sopivampi ulkonäkö. Siihen vielä 500€, niin "unelmakone" Duetto olisi minun.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #46 : Lokakuu 30, 2009, 21:12:03 ip »

Niin ja sehän tässä onkin ongelma. Nyt tuli vielä Quickmill Aquila listalle. Minulle sopivampi ulkonäkö. Siihen vielä 500€, niin "unelmakone" Duetto olisi minun.

Aquila varmasti hyvä vaihtoehto. En tiedä (ehkä olen missannut), mutta tulee mieleen vakiokyssärit: mikä on kokonaisbudjetti ja mikä mylly (löytyy jo kotoa tai on harkinnassa)? Kun tällaisista koneista puhutaan, niin mahdollisen lisäbudjetin sijoittaisin useimmiten myllyyn ennemmin kuin koneeseen (riippuen siis nykyisestä myllystä).

T. Teme
Kirjattu

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #47 : Lokakuu 30, 2009, 22:16:45 ip »

Aquila varmasti hyvä vaihtoehto. En tiedä (ehkä olen missannut), mutta tulee mieleen vakiokyssärit: mikä on kokonaisbudjetti ja mikä mylly (löytyy jo kotoa tai on harkinnassa)? Kun tällaisista koneista puhutaan, niin mahdollisen lisäbudjetin sijoittaisin useimmiten myllyyn ennemmin kuin koneeseen (riippuen siis nykyisestä myllystä).

No tähän tämä meni. :)

Budjetti on tuntematon. Tonnikin tuntuu jo pahalta, mutta kun harrastuksissa on muutenkin jo tottunut ylilyönteihin.
Mylly on Ascason I-mini, eli ihan kohtuullinen jahatustulos. Itse olen vähän skeptinen tuohon myllyyn sijoittamisessa. Siis tarkoitan tuolla, että nyt seuraava askel tuosta i-ministä maksaa jo jotain lähemmäksi tonnia. Eli tällä kertaa sijoitan mahd. hyvään esso-koneeseen.
Se mikä on suurin kynnyskysymys on se, että nykyään näillä foorumin "tosi"-barisoilla on tuplaboilerikoneita, niin olisiko se se juttu nyt tällä hetkellä, vai pitäisikö tyytyä HX-koneeseen. Tästä asiasta tietysti löytyy paljon mielipiteitä. Eli eli eli,,, joko hyvä HX-kone tai sitten semi-hyvä tuplaboileri.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #48 : Lokakuu 30, 2009, 22:44:19 ip »

Se mikä on suurin kynnyskysymys on se, että nykyään näillä foorumin "tosi"-barisoilla on tuplaboilerikoneita, niin olisiko se se juttu nyt tällä hetkellä, vai pitäisikö tyytyä HX-koneeseen. Tästä asiasta tietysti löytyy paljon mielipiteitä. Eli eli eli,,, joko hyvä HX-kone tai sitten semi-hyvä tuplaboileri.

Itse vaihdoin Reneka Technon Elektran hx-koneeseen (samanlaiseen 2gruppoiseen jollainen on nytkin foorumilla myynnissä) enkä ole katunut päivitystä hetkeäkään. Kotioloissa kun kahvin valmistuksen voi tehdä rauhassa ilman painostavaa asiakasjonoa, niin laadukkaalla hx-koneella saa ilman mitään ongelmia todella loistavaa kahvia. Varsinkin jos olisi se grupon lämpötilan näyttävä lämpömittari, jonka e61:seen saa liitettyä todella helposti.

Kahvilakäytössä sitten tuplaboilerista on ainakin pari merkittävää etua 1) ei jäähdytyshuuhtelun tarvetta 2) parempi höyrytysteho, koska höyryboilerin paineet voi nostaa ylemmäksi ilman lämmönvaihtimen ylikuumenemispelkoa. Ilmeisesti tuossa isojen maitokahvien luvatussa maassa jälkimmäinen kohta oli merkittävässä painoarvossa kun Starbucks teki joskus muinoin päätöksen LM Linean käyttämisestä kahviloissaan.

Kyllä täällä foorumillakin on monia harrastukseen tosissaan hurahtaneita, jotka ovat hyvinkin tyytyväisiä hx-koneisiinsa. Ja jos lueskelet home-baristaa, niin vaikkapa Elektran A3:sta pidetään hyvinkin arvossaan vaikka sekin on hx-kone.

-Mikko-
Kirjattu

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #49 : Lokakuu 30, 2009, 23:07:19 ip »


Kahvilakäytössä sitten tuplaboilerista on ainakin pari merkittävää etua 1) ei jäähdytyshuuhtelun tarvetta 2) parempi höyrytysteho, koska höyryboilerin paineet voi nostaa ylemmäksi ilman lämmönvaihtimen ylikuumenemispelkoa. Ilmeisesti tuossa isojen maitokahvien luvatussa maassa jälkimmäinen kohta oli merkittävässä painoarvossa kun Starbucks teki joskus muinoin päätöksen LM Linean käyttämisestä kahviloissaan.


Eli juuri tästä syytä ajattelin tuplaboilerin olevan parempi vaihtoehto näin maitokahveista nauttivalle. Löydän HX-koneista nämä plussat verrattuna tuplaboileriin:
- halvempi, saa laadukkaampia osia samaan hintaan
- isompi boileri, jaksaa höyryttää paremmin (puhun tässä nyt verrattuna vibiemmen junior tuplaboileriin jossa on pieni höyryboileri)
- alle 2000€ hintaluokassa enemmän laadukkaita vaihtoehtoja

Lyökää nyt tälle loppu! :)
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #50 : Lokakuu 30, 2009, 23:33:28 ip »

Eli juuri tästä syytä ajattelin tuplaboilerin olevan parempi vaihtoehto näin maitokahveista nauttivalle. Löydän HX-koneista nämä plussat verrattuna tuplaboileriin:
- halvempi, saa laadukkaampia osia samaan hintaan
- isompi boileri, jaksaa höyryttää paremmin (puhun tässä nyt verrattuna vibiemmen junior tuplaboileriin jossa on pieni höyryboileri)
- alle 2000€ hintaluokassa enemmän laadukkaita vaihtoehtoja

Lyökää nyt tälle loppu! :)

Kahvilakoneissa ei luonnollisesti ole tilasta puutetta, joilloin tämä parempi db-koneen parempi höyryteho on mahdollinen. Kotikoneissa tätä mahdollisuutta ei ole, jolloin monasti db-koneessa on vastaavaa hx:ää pienempi boileri --> höyryteho on hx-koneessa parempi.

Kummallakin tekniikalla voi tehdä sekä hyviä, että huonoja koneita. Joten valinta on vain jotenkin tehtävä, arpa voi olla hyvä väline päätöksenteossa :) Tosin pitäisin mielessä myös noi listaamasi seikat...

-Mikko-
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #51 : Lokakuu 31, 2009, 10:05:13 ap »

Eli juuri tästä syytä ajattelin tuplaboilerin olevan parempi vaihtoehto näin maitokahveista nauttivalle. Löydän HX-koneista nämä plussat verrattuna tuplaboileriin:
- halvempi, saa laadukkaampia osia samaan hintaan
- isompi boileri, jaksaa höyryttää paremmin (puhun tässä nyt verrattuna vibiemmen junior tuplaboileriin jossa on pieni höyryboileri)
- alle 2000€ hintaluokassa enemmän laadukkaita vaihtoehtoja

Lyökää nyt tälle loppu! :)

Ei lyödä loppua, vaan lisää pökköä pesään vaan!!

No joo, vuosi sitten vaihdoin halvan Krupsin Mini Vivaldi -tuplaboileriin. Samaa painia kävin silloin itseni kanssa, mutta lopulta yhdeksi isoimmaksi syyksi jäi koneen fyysinen korkeus. Tämä nimittäin mahtuu keittiöön kaappien alle.


Yhtä cappuccinoa kun kerrallaan tekee, niin en usko että millään koneella höyry loppuu. Isommalle porukalle en kyllä ole kokeillut höyrytelläkään. Espressoja joskus, mutta silloin pullonkaulana on ollut mylly.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #52 : Lokakuu 31, 2009, 11:14:30 ap »

Lyökää nyt tälle loppu! :)

Jos alle 2 tonttua on budjetti, niin keittimeksi tuosta Alex:
http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/izzo-alex-mk-ii.asp

Ja samasta puljusta sitten myllyksi Macap M4, Bellabarista kyllä neuvottelee hinnoista jos ostat koneen ja myllyn yhdessä. Tai sitten tuo mylly espressocoffeeshopista.
Jos lompakko kestää, niin koneeksi voisi ottaa myös Izzo Alex Duetton http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/izzo-alex-duetto-mk-ii.asp
Sitä saa myös Suomesta ja koneena varmasti yksi parhaista luokassaan ja siitä ei ominaisuudet ihan heti lopu kesken.
Suosittelisin panostamaan kunnon myllyyn... eroa ei usko ennenkuin sen itse kokee ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #53 : Lokakuu 31, 2009, 12:52:07 ip »

Mylly on Ascason I-mini, eli ihan kohtuullinen jahatustulos. Itse olen vähän skeptinen tuohon myllyyn sijoittamisessa. Siis tarkoitan tuolla, että nyt seuraava askel tuosta i-ministä maksaa jo jotain lähemmäksi tonnia. Eli tällä kertaa sijoitan mahd. hyvään esso-koneeseen.

Mahlkönig Vario on vähän kysymysmerkki, se voisi olla melko edullinen ja tuntuva päivitys i-Ministä. Ja pienemmät Macapit, Mazzerit yms. on ainakin paljon miellyttävämpiä käyttää kuin i-Mini, mutta jauhatustuloksen paremmuudesta en uskalla luvata.

Se mikä on suurin kynnyskysymys on se, että nykyään näillä foorumin "tosi"-barisoilla on tuplaboilerikoneita, niin olisiko se se juttu nyt tällä hetkellä, vai pitäisikö tyytyä HX-koneeseen. Tästä asiasta tietysti löytyy paljon mielipiteitä. Eli eli eli,,, joko hyvä HX-kone tai sitten semi-hyvä tuplaboileri.

Parin tuplaboilerin kokemuksella minä sanoisin, että ei ne mitenkään autuaaksi tekeviä ole. Duetto vie niin paljon pöytätilaakin... Minä ostaisin Andrejan, pistäisin muutaman satasen jemmaan ja alkaisin seurata myllymaailman kehittymistä silmä kovana.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #54 : Lokakuu 31, 2009, 12:58:54 ip »

Jos alle 2 tonttua on budjetti, niin keittimeksi tuosta Alex:
http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/izzo-alex-mk-ii.asp

Ja samasta puljusta sitten myllyksi Macap M4, Bellabarista kyllä neuvottelee hinnoista jos ostat koneen ja myllyn yhdessä. Tai sitten tuo mylly espressocoffeeshopista.
Jos lompakko kestää, niin koneeksi voisi ottaa myös Izzo Alex Duetton http://www.bellabarista.co.uk/coffeemachines/izzo-alex-duetto-mk-ii.asp
Sitä saa myös Suomesta ja koneena varmasti yksi parhaista luokassaan ja siitä ei ominaisuudet ihan heti lopu kesken.
Suosittelisin panostamaan kunnon myllyyn... eroa ei usko ennenkuin sen itse kokee ;D

Millä perusteella tuo Izzo Alex mk II olisi parempi kuin Quickmill Aquila? Saman hintaisia ovat. Aquila on käytännössä kuin Andreija, joka on ilmeisesti erittäin laadukas peli. Aquilassa taitaa olla myöski rotaatiopumppu.
Ei tämä helpottunut nyt yhtään.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #55 : Lokakuu 31, 2009, 13:00:31 ip »

Mahlkönig Vario on vähän kysymysmerkki, se voisi olla melko edullinen ja tuntuva päivitys i-Ministä. Ja pienemmät Macapit, Mazzerit yms. on ainakin paljon miellyttävämpiä käyttää kuin i-Mini, mutta jauhatustuloksen paremmuudesta en uskalla luvata.

Parin tuplaboilerin kokemuksella minä sanoisin, että ei ne mitenkään autuaaksi tekeviä ole. Duetto vie niin paljon pöytätilaakin... Minä ostaisin Andrejan, pistäisin muutaman satasen jemmaan ja alkaisin seurata myllymaailman kehittymistä silmä kovana.


Tässä oli järkeä! Mistä vario "halvalla"?

Muistan kyllä eräässä monenkin muistamassa barista jam tilaisuudessa, jossa verrattiin krupsin myllyä ja jotain henkilöauton kokoista huippumyllyä keskenään. Itse en tulosta kehittymättömällä makuaistillani maistanut, mutta joku ainakin totesi, että eroa ei juurikaan ollut. Mutta eiköhän tuohon käyttömukavuuteen ainakin voisi satsata, koska i-mini on erittäin kovaääninen vekotin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2009, 13:08:33 ip kirjoittanut Iletys »
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #56 : Lokakuu 31, 2009, 13:12:50 ip »

Mahlkönig Vario on vähän kysymysmerkki, se voisi olla melko edullinen ja tuntuva päivitys i-Ministä. Ja pienemmät Macapit, Mazzerit yms. on ainakin paljon miellyttävämpiä käyttää kuin i-Mini, mutta jauhatustuloksen paremmuudesta en uskalla luvata.

Oman kokemukseni mukaan ainoa käytön kannalta negatiivinen seikka i-minissä on myllyn keveys, joka vaatii käytännössä tukemista toisella kädellä jauhatuksen aikana.

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #57 : Lokakuu 31, 2009, 13:16:05 ip »

Tässä oli järkeä! Mistä vario "halvalla"?

Lue lisää täältä:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1128.0

Niiden saatavuus on tällä hetkellä vähän heikkoa, joten ehkä viisainta on odottaa kunnes myllyn jo tilanneet foorumilaiset ovat sen saaneet ja lukea sitten ensikokemuksia. Tai jopa käydä jonkun luona kokeilemassa. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #58 : Lokakuu 31, 2009, 13:25:05 ip »

Oman kokemukseni mukaan ainoa käytön kannalta negatiivinen seikka i-minissä on myllyn keveys, joka vaatii käytännössä tukemista toisella kädellä jauhatuksen aikana.

Käytin myös toista kättä tukena alkuaikoina. Ajan myötä ote on muuttunut pehmeämmäksi ja tuen tarve on poistunut. Jauhan kahvit muovipurkkiin. Otan purkista ympäri menevän otteen siten, että kosketus i-Minin jauhatuskytkimeen tapahtuu purkkia pitelevällä sormella. Kahvaan suoraan jauhaessa tämä ei kaiketi onnistuisi kahvan kuumuudesta johtuen.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Vibiemme Domobar Junior
« Vastaus #59 : Lokakuu 31, 2009, 13:28:11 ip »

Käytin myös toista kättä tukena alkuaikoina. Ajan myötä ote on muuttunut pehmeämmäksi ja tuen tarve on poistunut. Jauhan kahvit muovipurkkiin. Otan purkista ympäri menevän otteen siten, että kosketus i-Minin jauhatuskytkimeen tapahtuu purkkia pitelevällä sormella. Kahvaan suoraan jauhaessa tämä ei kaiketi onnistuisi kahvan kuumuudesta johtuen.

Itse myöskin jauhan juomalasiin josta sitten huljuttelen purut kahvaan. Se on vähän niin kuin ilmaveissaus.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario