Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Rok espresso maker  (Luettu 14373 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #15 : Marraskuu 20, 2013, 21:33:05 ip »

Lainaus käyttäjältä: viherpeukalo85
Tuon rokin olis ehkä voinut vielä kehdata pyytää lahjaksi jos olis kelvollinen.

Mun on hyvin vaikea kuvitella että hankkisin koskaan sähkömyllyä, olen niitä ihmisiä jotka raastaa porkkanat käsin ja sähköraastin seisoo toimettomana vieressä ;) Oikkunsa kullakin.

Herran jestas! Meistä ei ole tainnut kukaan Rokia kokeilla... jos laite kiinnostaa, niin  lue mielipiteitä muualtakin netistä ja toivo lahjaa - voihan se olla laite juuri sinun makuusi.... Meistä moni näkee siinä puutteita, mutta varmasti sillä saa parempaa "espressoa" kuin mutterilla. Siihen nähden se on kallis, että sillä saa vain ja ainoastaan uuton aikaiseksi ja kaikkeen muuhun tarvitsee toisen laitteen.

Sähköraastin, never heard....  Ison porkkanan raastaa käsin puolessa minuutissa, kun on terävä raastin / kreikkalaisen kahvikupillisen jauhamiseen menee kreikkalaisella käsimyllyllä useita minuutteja ja neljälle hengelle saattaa mennä 10 -15 minuttia ja ihan kevyttä veivin pyöritystä se ei ole. Hario on kaiketi nopeampi.

Lainaus käyttäjältä: migu2
Ohoh, no ei todellakaan ole kallis!

Kaveri hommasi Pavoni Professional pre milleniumin 250 € ebaystä. Laite oli käytännössä käyttämätön. Hieno keitin ja toimii hyvin. Selvä puute on tuo ylikuumeneminen. Kokemuksen mukaan neljäs kupillinen on väkisinkin liian hotti.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2013, 20:54:26 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #16 : Marraskuu 20, 2013, 23:26:17 ip »

Ohoh, no ei todellakaan ole kallis! Vähän tuossa harkinnut josko hommaisi vipuvehkeen vielä tuohon... olisi jotain uutta nyherrettävää  ;D
Tosin hermorakenteeni ei välttämättä vipukonetta kestä, mutta voisihan sitä kokeilla  8)

;-) Itse olen ajatellut myös noin, mutta nyt on päinvastoin ajatusta, että miten kukaan kestää ullka-lelupumppujen pärinää?

Ei tuossa tosiaankaan isoa investointia tule, vaikka kyllästyisi nopeastikin ja pukkaisi seuraavalle nykertäjälle...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #17 : Marraskuu 21, 2013, 08:31:04 ap »

;-) Itse olen ajatellut myös noin, mutta nyt on päinvastoin ajatusta, että miten kukaan kestää ullka-lelupumppujen pärinää?

No mutta eikös se Stregakin pörise aika lailla  8)

Ei tuossa tosiaankaan isoa investointia tule, vaikka kyllästyisi nopeastikin ja pukkaisi seuraavalle nykertäjälle...

No näinpä juuri ajattelinkin että jos ei olekaan mun juttu, niin myyntiin sitten vaan. Ebayssä näyttää tarjontaa olevan aika lailla. Toki mitään vuosia vanhaa raatoa en halua ongelmakseni.

Tuomaksen mainitsema kuumenemisongelma ei välttämättä haittaa, sillä onhan pöydällä tuo Izzo jolla voi sitten jyrätä suuremman määrän juomia pöytään jos tarve vaatii. Pavonilla voisi sitten fiilistellä hakien uusia makuja espressoihin ja äänien puolesta laitehan on varsin perheystävällinen  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #18 : Marraskuu 21, 2013, 13:16:23 ip »

No mutta eikös se Stregakin pörise aika lailla  8)

Nimenomaan, sepä sitä ajatusta tässä nostattaakin ;) Olisi pitänyt hankkia pumputon versio...

No näinpä juuri ajattelinkin että jos ei olekaan mun juttu, niin myyntiin sitten vaan. Ebayssä näyttää tarjontaa olevan aika lailla. Toki mitään vuosia vanhaa raatoa en halua ongelmakseni.

Joo, ei sitä halua heti "uutta" alkaa ruosteista krapsuttamaan puhtaaksi ja tiivisteitä vaihtamaan...

Tuomaksen mainitsema kuumenemisongelma ei välttämättä haittaa, sillä onhan pöydällä tuo Izzo jolla voi sitten jyrätä suuremman määrän juomia pöytään jos tarve vaatii. Pavonilla voisi sitten fiilistellä hakien uusia makuja espressoihin ja äänien puolesta laitehan on varsin perheystävällinen  ;D

Aivan.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #19 : Marraskuu 29, 2013, 11:56:57 ap »

Kovasti toivon että saisin kyseisen vehkeen joululahjaksi. Jos ei niin taidan sellaisen ostaa ensi vuoden puolella.

Kuten nimimerkistä huomaa juon ensisijaisesti teetä, mutta kyllä minä mielelläni 1-2 espressoa juon päivässä. Näin pienellä kulutuksella kalliimpi laite ei ole tällä hetkellä ajankohtainen. Nykyinen laite on noin 15 vuotias Krups, joten eiköhän tällä irtoa jo huomattavasti parempia shotteja. On myös pienempi ja kauniimpi laite. Koneen "manuaalisuus" on omasta mielestäni plussaa. Jos hurjia määriä espressoa menisi en ehkä jaksaisi väsätä niitä tuolla masiinalla joka päivä, mutta olen muutenkin päättänyt että en juo enempää kuin kaksi päivässä. En ole koskaan kokenut sitä "pakko saada kahvia NYT"-fiilistä, enkä halua.

Veden keittäminen ei ole mikään ongelma. Oma vedenkeitin muutenkin pörisee noin kolme kertaa päivässä. 0,5 l vettä kiehuu noin minuutissa.

[youtube]clUzPNbXy7w[/youtube]
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #20 : Marraskuu 29, 2013, 12:21:28 ip »

Tulehan sitten Teemies kertomaan kokemuksia kun saat sellaisia kartutettua.
Kirjattu

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #21 : Marraskuu 29, 2013, 12:55:15 ip »

Tulehan sitten Teemies kertomaan kokemuksia kun saat sellaisia kartutettua.

Kyllä, kyllä, mutta vähintään kuukauden saat vielä odottaa  :-\.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #22 : Marraskuu 29, 2013, 13:39:38 ip »

Kyllä, kyllä, mutta vähintään kuukauden saat vielä odottaa  :-\.

Mihinkäs sitä kiire tässä valmiissa maailmassa.
Kirjattu

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #23 : Joulukuu 25, 2013, 20:06:45 ip »

Noh, sainhan sen joululahjaksi  :). Tai, SAAN sen. Pukki tilasi liian myöhään, mutta kunhan posti on taas auki joulun jälkeen pääsen testaamaan.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #24 : Joulukuu 25, 2013, 21:52:40 ip »

Lainaus käyttäjältä: teemies
Noh, sainhan sen joululahjaksi  :). Tai, SAAN sen.

Kärsivällisyyttä odotukseen. Laita ihmeessä kommenttia ja kuvia.  :P
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #25 : Joulukuu 30, 2013, 15:34:45 ip »

Dodiin... Olen nyt pari kertaa kokeillut. Ihan lupaavalta näyttää. Maistui espressolta, mutta kunnon cremaa en ole vielä saanut.

Papu: La Bomban jämäpapuja. Avattu kolmisen viikkoa sitten.

Ensimmäinen yritys: vettä ohjeen mukaisesti, mikä ilmeisesti oli liian vähän. Ei syntynyt tarpeeksi painetta, kahvat alas liian helposti ja nopeasti. Maistui mutterikahvilta.

Toinen: ohjeissa mainitaan myös että enemmän vettä = enemmän painetta. Pesä täyteen vettä, mikä lisäsi painetta huomattavasti. Maistui espressolta, mutta ilman kunnon cremaa.

Johtopäätös: vettä pitää laittaa niin paljon kuin pesään mahtuu. Käyttämäni pavut olivat vähän so and so, ja jauhatusaste todennäköisesti liian karkea.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #26 : Joulukuu 30, 2013, 15:59:12 ip »

Olen lähtökohtaisesti skeptikko, mitä tulee "uutuuksiin". (Silti hankin aina heti jokaisen).
Tulis vaan mieleen, että matkalla saattaa vedestä lämmöt hävitä? Voiko sitä esilämmittää ensin ja sitten vasta uuttovedet?
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #27 : Joulukuu 30, 2013, 16:06:39 ip »


Voiko sitä esilämmittää ensin ja sitten vasta uuttovedet?

En omista ja en ole koleillut, mutta sehän on metallia? Kaataa litran kiehuvaa vettä rauhassa päälle ja kyllähän se lämpenee pakostakin?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #28 : Joulukuu 30, 2013, 17:01:22 ip »

Kuumaa vettä voi valuttaa läpi, tai vaihtoehtoisesti portafiltterin voi laittaa kattilaan lämpenemään samalla kun kiehauttaa veden (jos käyttää kattilaa).

Unohdin mainita että jos pesään laittaa reilusti vettä, ylimääräinen vesi pitää jälkeenpäin valuttaa erilliseen astiaan ennen kuin filtterin irroittaa. Muuten menee reisille.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #29 : Joulukuu 30, 2013, 20:57:50 ip »

Kuvia pliis!

Itse keittimestä ja tuotoksista myös.

Tuoretta jauhatusta ja tuoreita papuja, niin eiköhän ne crematkin löydy. Ainakin netissä lyötyy sellaisia videoita.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini