Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Rok espresso maker  (Luettu 14372 kertaa)

sskkll

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Rok espresso maker
« : Toukokuu 14, 2013, 17:00:05 ip »

Onko kellään kokemuksia otsikon laitteesta? Ei taida saada suomesta?
Kirjattu

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2013, 21:10:08 ip »

Nostelen tätä jos joku jo olis kerännyt kokemuksia. Kiinnostaisi...
Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2013, 10:29:13 ap »

Ei ole kokemuksia, mutta Kuppi kuumaa -niminen firma sitä näyttäisi ainakin mainostavan:
http://kuppikuumaa.fi/tuote/rok_espressolaite/ROKESPRESSO1

Ihmetyttää kyllä että miten tuolla vehkeellä pitäisi saada aikaan kuumaa juomaa, kun laite ei käsittääkseni mitenkään lämpiä vaan ainoa lämmin elementti on laitteeseen kaadettava vesitippa.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2013, 13:01:23 ip »

Samoin, ei kokemuksia.

Laiteen mainostuksessa on hauskaa tuo kapselikoneisiin vertaaminen - "valitset vain jauhatuksen" - niin siis tarvitset sen myllyn, jonka muutkin espresson tekijät tarvitsevat ja mielellään kaikki kahviharrastajat. Konetta mainostetaan "käsin tekemisen riemuna, ilman napin painallusta", mutta pahimmillaan tarvitsee oheen neljä erillistä sähköistä laitetta: jauhamiseen, veden keittämiseen ja lopulta maidon lämmittämiseen ja vielä vaahdottamiseenkin. No toki kaiken tuon voi tehdä nuotion tai puuhellan ääressä ilman sähköäkin, mutta siinä tapauksessa vanha kunnon pannukahvi kuullostaa luontevammalta ratkaisulta.

Parisataa euroa laitteesta, jolla voi tehdä vain uuton, on aika kova hinta. Ebaystä saa halvemmalla käytetyn Europiccolan, jolla pääsee oikeasti helpommin käsintekemisen makuun.

Sinänsä uskon, että tuolla saa ihan hyvän uuton aikaiseksi, jos esilämmittää laitteen kuumalla vedellä....

Ainoa syy minkä itse keksin tuollaisen hankkimmiseksi voisi olla se, että kaikki muut kodissa juovat teetä. Saisi itselleen kahviveden samasta vesipannusta. Myllyn tarvii siltikin ja pitäsi pitäytyä oikeastaan pelkästään maidottomissa juomissa. Latten ystävälle suosittelisin käytettyä Pavonia. Sehän on parhaimmillaan silloin kun keittää yhdelle tai kahdelle - ei ehdi ylikuumentua....lopulta en mielestäni keksi oikein yhtään hyvää syytä - paitsi jos haluaa nimenomaan juoda espressoa siellä nuotion ääressä  ???
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2013, 13:44:43 ip »

Tämä "konehan" on ollut jo pitkään esillä, silti en ole koskaan siitä sen koommin innostunut.
Olisihan tuo kiva kahvivempain muiden joukossa, mutten taida löytää sille tilaa siihen myyntihintaan.

Mutta asiaan, Mustana blogissa on tätä konetta tutkittu ja koeajettu, jonka kirjoittaja osaa hyvin kansankielellä selittää hieman muitakin asioita. Suosittelen blogin lukemista muiltakin postauksilta kuin pelkästään tästä.
Linkki.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2013, 14:37:47 ip »

HasBean tuota konetta joskus myi pienen erän, mutta Steven mielestä laite oli niin epäonnistunut ettei kehdannut jatkaa sen myyntiä  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2013, 21:33:47 ip »

Ei tullut kovin suurta mielipidejakaumaa ;D Olen ihan aloitteleva täällä kahvin maailmassa, tai siis nyt vasta olen saanut aikaiseksi tehdä asian eteen jotain. Lähinnä kaipailin suhteellisen edullista vehjettä jolla saisi tehtyä espresson erilaisten maitokahvien pohjaksi, en viitsi ruveta harjoittelemaan jollain markkinoiden parhaalla härvelillä. Päädyin lopulta hankkimaan mutterin (vaikkei sillä sitä oikeaa espressoa saakaan) ja katsotaan niitä koneita sitten myöhemmin... Kai tuolla mutterillakin saa asiallisen kahvin aikaiseksi.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2013, 21:45:05 ip »

Lainaus käyttäjältä: Toma
Tämä "konehan" on ollut jo pitkään esillä, silti en ole koskaan siitä sen koommin innostunut.

Itse asiassa hyvinkin pitkään. Minusta joskus vuosikymmeniä sitten on ollut samalla periaatteella toimiva laite myynnissä ja valmistuksessa. En ole ihan varma muistanko ihan väärin... tuntuu kuin olisin sellaiseen tietoon jossakin nettimaailmassa törmännyt. Korjatkaa, jos olen ihan unissani sellaista kuvitellut  :-\

Mutta kiva oli tuo linkki.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #8 : Marraskuu 18, 2013, 22:17:36 ip »

Itse asiassa hyvinkin pitkään. Minusta joskus vuosikymmeniä sitten on ollut samalla periaatteella toimiva laite myynnissä ja valmistuksessa. En ole ihan varma muistanko ihan väärin... tuntuu kuin olisin sellaiseen tietoon jossakin nettimaailmassa törmännyt. Korjatkaa, jos olen ihan unissani sellaista kuvitellut  :-\

Mutta kiva oli tuo linkki.

Juu, tuo oli aijemmin nimeltään Presso.

Sillä saatta löytää linkkejä ja Juutuubeja enemmän.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #9 : Marraskuu 19, 2013, 08:27:34 ap »

Lainaus käyttäjältä: viherpeukalo85
Päädyin lopulta hankkimaan mutterin (vaikkei sillä sitä oikeaa espressoa saakaan) ja katsotaan niitä koneita sitten myöhemmin... Kai tuolla mutterillakin saa asiallisen kahvin aikaiseksi.

Mutterilla minäkin maitokahveja aloitin. Tuolla parinsadan euron budjetilla kannattaa kytätä huuto.netistä tai tori.fistä käytettyä espressokeitintä. Tai sitten tämän foorumin osto/myynti osiosta. Tuolla hinnalla saattaa saada ihan asiallisen vehkeen. Toinen mahdollisuus on ostaa muutamalla kympillä thermoblock keitin ja sitten se kahvimylly loppurahoilla. Käytetyn hyvän myllyn saa hyvin tuohon budjettiin mahtumaan. Sitten tarvitsee joskus vaihtaa siihen parempaan keittimeen. Jos juot mielelläsi maitokahveja, niin kätevimmin se käy keittimellä, jossa on höyrypilli vaahdotusta varten.

Itse olen keitellyt puolenkymmentä vuotta thermoblock-keittimellä, jolla "oikean espresson" saaminen on kyseenalaista painekahvan vuoksi. Maidon vaahdotus onnistuu, mutta mikrovaahtoa ei  saa aikaiseksi. Kone alkaa pikkuhiljaa reistailla, joten kyttään itse Pavonin vipuvarsikeitintä. Kaverilla on sellainen Saksan ebaystä hankittuna. Kun on aikansa espresson kanssa puuhaillut, ei Pavonilla keittäminen mitenkään salatiedettä ole. Erittäin miellyttävä keitin, sen rajoitukset ilmenevät kaikki Pavonista ketjussa. Mainitsen siksi, että, jos Rokissa kiehtoo tuo käsityömäisyys. Itse olen kaverin luona Pavoni-espressoa juonut ja valmistanut ja alusta lähtien alkoi hyviä shottteja tulla. Molemmat ollaan oltu vuosia thermoblockien kanssa liikkeellä.

Mutta kuten tällä foorumilla on aina jankutettu - jankutan minäkin samaan malliin: Kaikki alkaa myllystä!

Jos sinulla ei sitä ole, niin hanki se. Kahviharrastus alkaa siitä, että jauhat itse kahvisi - se pelkästään avaa uuden makumaailman - olipa valmistusmetodi mikä tahansa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #10 : Marraskuu 19, 2013, 09:57:25 ap »

Mulla on mylly tulossa postissa ;) Tai no, tavallaan yksi on jo mutta kehtaako tuota täällä tunnustaa, äiti antoi nurkistaan vuosia vanhan silppurin. Sillä jauhan ensi hätään kun oman myllyn tulo kestää. Hario skertonin tilasin, kotiäidin budjetin ja käsin tekemisen vimman takia.
Senkin takia en ole viitsinyt vielä minkäänlaista oikeaa keitintä katsella kun vasta haen sitä omaa tapaa ja suosikkikahvia.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #11 : Marraskuu 19, 2013, 10:55:14 ap »

Jos Pavoni alkaa vivuttaa päätöstä, niin se ei todellakaan ole välttämättä kovin kallis.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #12 : Marraskuu 19, 2013, 22:51:30 ip »

Tai no, tavallaan yksi on jo mutta kehtaako tuota täällä tunnustaa, äiti antoi nurkistaan vuosia vanhan silppurin.

Hario skertonin tilasin, kotiäidin budjetin ja käsin tekemisen vimman takia.
Senkin takia en ole viitsinyt vielä minkäänlaista oikeaa keitintä katsella kun vasta haen sitä omaa tapaa ja suosikkikahvia.

Juu, kehtaa tunnustaa - itsellä oli samoin. Sitten hommasin kaksi kreikkalaista käsimyllyä ja kun alkoi käsin veivaaminen kehtuuttaa hommasin sähkömyllyn. Skerton on noita kreikkalaisia myllyjä tehokkaampi, mutta saa silläkin aikansa veivata. Itse jauhan jopa valurautamorttelilla mökillä nuotiolla rännärissä paahdettuja papuja pannulla keitettäväksi. Ja on  kyllä elämäni parhaita kahveja.

Omaa tapaa kannattaa hakea. Tosin monella täällä on monta tapaa käytössä, kuten itselläkin. Eri kahveille on kullekin se paras tapansa valmistaa. Jokin papu on parhaimmillaan vaaleana paahtona, jolloin mm. käsin suodattaminen on hyvä tapa valmistaa. Hedelmäisille ja suklaisille pavuille sopii hyvin myös turkkilainen/kreikkalainen metodi - minun mielestäni. Espressoa valmistetaan nykyisin sekä tummista että hieman vaaleammista paahdoista ja yhä enemmän juodaan esim. kahden alkuperäpavun sekoitusta tai ihan yhden alkuperän papuja. Mutta ei  espresso ole se kaikkein paras metodi aina. Riippuu pajon siitä millaisen määrän haluaa juoda. Itse suosin kreikkalaista ja espressoa, koska tykkään juoda pienen annoksen ja voimakkaan kahvin.

Mutta nyt alan dominoida liikaa tätä ketjua ja astun syrjemmälle.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #13 : Marraskuu 20, 2013, 11:11:09 ap »

Kiitos näkökulmista ja opastuksesta :)

Tuo Pavoni olis kyllä mielenkiintoisen tuntuinen vehje mutta vaikkei olekaan sieltä kalleimmasta päästä, on se silti yli mun maksukyvyn. Tuon rokin olis ehkä voinut vielä kehdata pyytää lahjaksi jos olis kelvollinen. Näillä näkymin odottelen siis koneen hankintaa siihen kunnes olen paremmissa varoissa ja siihen asti hion tekniikkaa edullisemmilla tavoilla.

Mun on hyvin vaikea kuvitella että hankkisin koskaan sähkömyllyä, olen niitä ihmisiä jotka raastaa porkkanat käsin ja sähköraastin seisoo toimettomana vieressä ;) Oikkunsa kullakin.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Rok espresso maker
« Vastaus #14 : Marraskuu 20, 2013, 12:40:08 ip »

Jos Pavoni alkaa vivuttaa päätöstä, niin se ei todellakaan ole välttämättä kovin kallis.

Ohoh, no ei todellakaan ole kallis! Vähän tuossa harkinnut josko hommaisi vipuvehkeen vielä tuohon... olisi jotain uutta nyherrettävää  ;D
Tosin hermorakenteeni ei välttämättä vipukonetta kestä, mutta voisihan sitä kokeilla  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2