Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Keitintä ja myllyä hankkimassa  (Luettu 14853 kertaa)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #15 : Heinäkuu 08, 2009, 20:03:49 ip »


JOS hankitte, niin PID kannattaa laittaa, sanokoon muut mitä tykkää. (Kokemusta on).


Tuo on tavallaan kyllä totta, itse luovuin Silviasta suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että kyllästyin lämpösurffailuihin. Tosin jos tekee etupäässä maitokahveja niin esson laadusta tapahtuvat vaihtelut eivät vaikuta niin paljon kuin juodessa espresson paljaaltaan.

-Mikko-
Kirjattu

Lotta

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #16 : Heinäkuu 09, 2009, 09:56:52 ap »

Kiitos vaan vinkeistä ja avuntarjonnasta  :D Ajattelin nyt tosiaan käydä tutustumassa laitteeseen paremmin, ja jos vaikuttaa hyvältä niin hankkiakin ehkä samantien. Sitten täytyy varmaan vaan kotona harjoitella ahkerasti, kyllähän sen sitten äkkiä huomaa mikä rupeaa ärsyttämään. Sellainen seikka täytyy ehkä vielä korjata että on noita espressojakin tullut aika paljon juotua ja Suomessa joskus myös kahviloissa palautettua kun on ollut juotavaksi kelpaamatonta (ei ehkä enää viime vuosina, jotain kehitystä sentään tapahtunut). Joten voi olla, että tuo PIDin asennuskin tulee ajankohtaiseksi aika nopeasti. Onneksi tällä foorumilla on niin paljon Silvian omistajia ja niihin PIDejä asennelleita, että apua löytyy.

Kyllähän sitä voisi toki harkita tuon tuplaboilerisen tai HX-koneen hankintaakin vielä, ovat vaan sen verran arvokkaampia että hitusen mietityttää kun käyttöä ei ehkä kuitenkaan olisi ihan joka päivä (tai siis joisihan sitä arkiaamuisinkin mutta kun se valmistus taitaa kuitenkin viedä jonkun hetken ja hetket ovat aamulla vähissä). Näissäkö ei sitä lämpötilaa tarvitsisi niin murehtia? Löytyykö mitään hyviä malleja alle tonnilla?
Kirjattu

Lotta

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2009, 21:59:50 ip »

Kävin eilen Cafetoriassa ihmettelemässä eri malleja ja tuntuu siltä, että Silvia on nyt kuitenkin hylätty. On se ulkonäkö kuitenkin sen verran kolho, kun se on sitten esillä koko ajan. Sen sijaan rupesin kiinnostumaan Vibiemmen Domobar Junior HX tai tuplaboileri-malleista ja löytyyhän sieltä Quickmilllin Andrejakin. Lueskelin noita keväisiä juttujunne tuosta Domobar Juniorista, mutta ilmeisesti käyttökokemuksia ei edelleenkään ole juuri raportoitu?

Tässä hintaluokassa olisi sitten tarjolla myös Izzo Vivi, Giotto ja Expobar Leva, josta löytyy HX ja tuplaboilerimallit. Taitavat kaikki olla ihan laatukoneita ja ulkonäkökin aika samaa luokkaa. Onkohan näistä jollain enempi kokemuksia? Näitä ei taida suomalaista (oikeista, ei netti) kaupoista löytyä, että pääsisi hypistelemään, mikä kieltämättä on pieni miinus.

Hieman olen vielä myös ymmälläni, olisiko hx vai tuplaboileri parempi :-\

Myllyn suhteen eilinen vierailu ei juuri auttanut, sillä Cafetoriasta löytyy vain Mazzer Mini (liian kookas) ja Rocky.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2009, 22:15:58 ip »

Hieman olen vielä myös ymmälläni, olisiko hx vai tuplaboileri parempi :-\

Käytännössä ei väliä kumman otat (oikeasti). Tuplaboilerisessa - mikäli kookas ja tarpeeksi hyvällä lämmönsäätelymekanismilla varustettu - lämpötilan säätely on helpompaa, mutta hyvän kahvin tekeminen käytännössä mistä tahansa peruspavusta on aivan yhtä helppoa HX:lläkin. Noissa vibiemmen junioreissa ei toisaalta ole paljoa hintaeroa hx ja tuplaboilerimalleissa, mutta vertailuja/testejä koneista taitaa olla melko vähän saatavilla (tuplaboilerinen on aina monimutkaisempi laite kuin hx ja osittain tästä syystä laadukkaat sellaiset maksavat yleensä huomattavasti enemmän kuin laadukkaat hx keittimet).
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2009, 22:25:07 ip »


Hieman olen vielä myös ymmälläni, olisiko hx vai tuplaboileri parempi :-\


Periaatteessa tuplaboileri on helpompi ja toistettavampi, mutta käytännössä asia ei ole niin yksiselitteinen. Itse vaihdoin ihan laadukkaana pidetyn tuplaboilerikoneen järeään hx-koneeseen. Enkä ole katunut hetkeäkään, valmistus on muuttunut helpommaksi ja toistettavammaksi vaikka lämpötilaa joutuukin hakemaan toisin kuin tuplaboilerikoneessa.

Tosin olihan tuossa vaihdossa muitakin syitä, mutta eipä niistä sen enempää tällä kertaa.

Tuosta mylly asiasta. Ikävä kyllä myllyissä tuntuu fyysinen koko korreloivan aika vahvasti laadun kanssa. Tosin Mahlkönig vario saattaisi olla mukava poikkeus asiassa. Itse olen ratkaissut ongelman sijoittamalla "kotikahvilan" erilliselle tasolle, jolloin korkeus ei muodostu rajoittavaksi tekijäksi.

-Mikko-
Kirjattu

Lotta

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #20 : Heinäkuu 12, 2009, 22:34:18 ip »

Tuo Mahlkönig Vario kieltämättä kiinnostaisi. Eikös Kahvikissa sellaisen hankkinutkin, ei ole vain tainnut raportoida sen käytöstä?!
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2009, 00:08:18 ap »

Tuo Mahlkönig Vario kieltämättä kiinnostaisi. Eikös Kahvikissa sellaisen hankkinutkin, ei ole vain tainnut raportoida sen käytöstä?!

Hankinhan minä tuon, vähän vaikea arvostella kun on ensimmäinen myllyni, lisäksi on ollut kaikenlaista muuta jonka takia on keitin ja mylly on saaneet olla lepäämässä... No, ehkä mä vielä innostun (viimeistään syksyllä:) harjoittelemaan cappuccinon tekoa. Ei tuo Vario minusta huonolta tunnu, tosin en voi oikein mihinkään verrata...
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #22 : Heinäkuu 13, 2009, 00:17:57 ap »

Tässä hintaluokassa olisi sitten tarjolla myös Izzo Vivi, Giotto ja Expobar Leva, josta löytyy HX ja tuplaboilerimallit. Taitavat kaikki olla ihan laatukoneita ja ulkonäkökin aika samaa luokkaa. Onkohan näistä jollain enempi kokemuksia? Näitä ei taida suomalaista (oikeista, ei netti) kaupoista löytyä, että pääsisi hypistelemään, mikä kieltämättä on pieni miinus.

Giotto on Suomessa aika yleinen ja sitä myy espressivo.fi. Kone on hyvin suunniteltu ja pääasiassa laadukas. Tosin valmistaja on vaihtunut tai ainakin vaihtanut nimeään, ja pientä epätasaisuutta laadussa on ehkä ollut. Jos siis vaan lueskelee nettifoorumeja, mikä ei nyt kauhean hyvä tietopohja ole.

Minulla ei ole Viviä eikä Levaa, mutta samojen valmistajien Duetto ja Brewtus. Molemmat ovat hyviä laitteita - eipä näissä E61-purkeissa nyt mitään radikaaleja eroja ole, jos boileri on samantyyppinen. Izzo rakentaa koneensa huolellisemmin ja siistimmin kuin Expobar, elleivät ole sitten lähivuosina kirineet Espanjassa. Tosin ei ne Expobarinkan koneet huonosti kasattuja ole, eivätkö Izzon koneet täydellisiä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Lotta

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #23 : Heinäkuu 13, 2009, 23:19:08 ip »

Joopa joo, eli täytyy nyt vain selailla noita eri foorumeita ahkerasti jotta löytäisi ne erot koneiden välillä, mitkä mahdollisesti itselle voisivat olla merkittäviä. Hyvä tietää, että Giottoja saa Espressivosta, koska Izzo ja Expobar menisivät sitten ulkomailta tilaukseen. Mutta mitään näistä kolmesta ei siis pääse livenä hypistelemään, mikä on vähän harmi. Ja olihan minulla se Vivaldikin vielä harkinnassa, tosin se vesiliitäntähomma on hieman epäselvä (joku reikä pitäisi sitten varmaan porata tiskipöytään jne).

Kiitos Kahvikissalle kommenteista, täytyy tuota myllyäkin nyt vielä miettiä, onko se tuo Vario vai joku muu.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2009, 23:27:12 ip »

Joopa joo, eli täytyy nyt vain selailla noita eri foorumeita ahkerasti jotta löytäisi ne erot koneiden välillä, mitkä mahdollisesti itselle voisivat olla merkittäviä. Hyvä tietää, että Giottoja saa Espressivosta, koska Izzo ja Expobar menisivät sitten ulkomailta tilaukseen.

Sanoisinpa melkein, että tärkeimmät valintaperusteet taitaa olla ulkonäkö, hinta ja saatavuus. Eli kannattaa ostaa se, mikä näyttää omaan silmään hyvältä (ja sopii mitoiltaan keittiöön), on mahdollisimman helposti saatavissa eli mielellään Suomesta ja ei maksa liikaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Lotta

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #25 : Elokuu 19, 2009, 21:44:14 ip »

Näin tässä nyt kävi: Andreja ja Mazzer Mini ovat muuttamassa lauantaina kotiimme. Lopetin viimein pähkäilyn kun ei se asiaa enää auttanut, täytyy nyt vain itse käytännössä todeta ovatko nämä minulle hyviä koneita. Nyt pitäisi enää opetella, miten sitä hyvää kahvia tehdään ja mitä kaikkea tilpehööriä siihen tarvitaan. Onneksi noista molemmista laitteista löytyy jo niin paljon tietoa netistä, ettei ole ihan hukassa. Jonkunlaiseen sisäänajoon saanee kuitenkin sekä keittimen että myllyn suhteen varautua. Mistäs pk-seudulla saakaan halpoja papuja?!
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #26 : Elokuu 19, 2009, 21:58:47 ip »

Näin tässä nyt kävi: Andreja ja Mazzer Mini ovat muuttamassa lauantaina kotiimme. Lopetin viimein pähkäilyn kun ei se asiaa enää auttanut, täytyy nyt vain itse käytännössä todeta ovatko nämä minulle hyviä koneita. Nyt pitäisi enää opetella, miten sitä hyvää kahvia tehdään ja mitä kaikkea tilpehööriä siihen tarvitaan. Onneksi noista molemmista laitteista löytyy jo niin paljon tietoa netistä, ettei ole ihan hukassa. Jonkunlaiseen sisäänajoon saanee kuitenkin sekä keittimen että myllyn suhteen varautua. Mistäs pk-seudulla saakaan halpoja papuja?!
Ei ne mitään sisäänajoja tarvitse. Se, joka sisäänajoa tarvitsee on todennäköisesti portafilterin toisessa päässä...
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #27 : Elokuu 20, 2009, 08:14:28 ap »

Jonkunlaiseen sisäänajoon saanee kuitenkin sekä keittimen että myllyn suhteen varautua. Mistäs pk-seudulla saakaan halpoja papuja?!

Keittimeen suhteen ei mitään sisäänajoa tarvita. Parin ekan shotin jälkeen voi huomata, että grupon kahva liikkuu jouhevammin "voitelun" seurauksena. Joidenkin myllyjen terät paranevat käytön jälkeen. Miniäkään ei kuitenkaan kannata erikseen ruveta ajamaan sisään, koska siinähän se saa samalla sisäänajoa kun itse treenailee laitteiden käyttöä. Jos aiempaa kokemusta on hyvin vähän niin silloin kannattaa varautua aika ison papumäärän kanssa harjoittelemaan. Tosin tähän käyttöön ylijäämäpavut ovat vähän huonoja kun vanhat pavut käyttäytyvät hyvin erilailla kuin hyvät ja tuoreet.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #28 : Elokuu 24, 2009, 12:56:02 ip »

Onnea matkaan!

Oma hankintakokemus kun on vielä kohtuullisessa muistissa niin pari vinkkiä alkutaipaleen helpottamiseksi: Tarkka vaaka helpottaa annostelua Silvian kanssa. Itse tilasin DealExtremeltä kun oli halpaa ja suuri valikoima. Toimitus tosin kesti useita viikkoja, olisi kannattanut tilata jo siinä vaiheessa kun vasta suunnitteli koneen hankitaa. Jos muuten ostat Silvian, niin suosittelen että aloitat puhdistuskierroksella, ainakin kahvan ja filtterien osalta. Etenkin filtterien mutkissa voi olla ikävästi tahraavaa tököttiä.
Moi olen uusi täällä ja olen ajatellut tuota vaa'an ostoa, kun ei oikeen sillä pauligin kahvimitalla tiedä paljon sitä kahvia on laittamassa sinne masiinaan, kun kaiken lisäksi myllystä tullut jauhatus on paljon ilmavampaa kuin kaupan. Niin siihen asiaan kuinka paljon jouduit maksamaan posteja? Kun ei saa oikeen sieltä sivulta selvää, kun free shippin näyttää olevan vain U.S.A:han.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 17:55:58 ip kirjoittanut samppo »
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

v-dogg

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
    • Kahvilasi.com
Vs: Keitintä ja myllyä hankkimassa
« Vastaus #29 : Elokuu 24, 2009, 15:36:49 ip »

Moi olen uusi täällä ja olen ajtellut tuota vaa'an ostoa kun ei okikeen sillä pauligin kahvimitalla tiedä paljon sitä kahvia on laittamassa sinne masiinaan kun kauken lisäksi myllystä tullut jauhatus on paljon ilmavampaa kuin kaupan. Niin siihen asiaan niin paljon jouduit maksamaan posteja kun ei saa oikeen sieltä sivulta selvää ,kun free shippin näyttää olevan vain U.S.A:han.

Itse tilasin tarkkuusvaa'an http://www.mania33.com/ -verkkokaupasta hintaan 16.90 € + 1,50 € postitus. En ole katsonut mitä näistä ulkomailla huudetaan, joten hintatasosta en tiedä mitään, vaan päätin suosia suomalaista. Vaaka tuli kotiin seuraavaksi päiväksi.


-veikko
Kirjattu