Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kotikoneen pesusta  (Luettu 5973 kertaa)

endy

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Kotikoneen pesusta
« : Tammikuu 04, 2013, 10:58:26 ap »

Huippufoorumi tämä ristretto kerrassaan. Ainoa asia mikä toistaiseksi on jäänyt mietintämyssyyn on espressokoneen pesu. Kuinka usein teillä on tapana pestä kotikone?

Oman koneeni manuaali sanoo, että espressokone pestään joka käytön jälkeen vedellä (itsellä tapana myös joka shotin jälkeen käyttää sokkosihtiä, ettei jää vanhoja puruja koneeseen) ja manuaali myös sanoo että pesuaineen kanssa riittää kerran kahdessa viikossa. Jotenkin tuntuu aika harvakseltaan pesulta jos vain kerran kahdessa viikossa.
Nyt olen kuitenkin valmistajan suosituksia kapinoiden pessyt pesuaineella vähän sen mukaan kuinka paljon konetta on tullut käytettyä. Keskimäärin päivässä tulee tehtyä 4-10 shottia, joten olen pessyt noin joka kolmas päivä Cafizajauheella ja joka päivä vedellä. Niinä päivinä kun on ollut uusi papu tai on muuten joutunut tekemään jauhatussäätöjen yms takia useampia shotteja, olen pessyt myös pesuaineella.

Tietääkö joku onko liiallisesta pesusta haittaa? Ja miten nuo pesuaineet? Onko jauhe vai tabletti parempi? Onko merkkiuskollisia Cafizan tai Pulyn tai muiden valmistajien pesuaineiden kanssa?
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2013, 11:49:09 ap »

Itse pesen noin kerran viikossa, mutta teenkin vain 2-3 kahvia päivässä. Harjauksen ja takaisinhuuhtelun vedellä teen joka shotin jälkeen.

Ainoa "haitta" jonka olen kuullut, on se että kahvirasva toimii kuulemma myös voiteluaineena, joten tietyt osat voivat kulua nopeammin. Itse olen käyttänyt aina Pulya, mutta en jaksa uskoa suuriin eroihin aineiden välillä.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2013, 12:08:41 ip »

Varmaan vähän riippuu koneesta. Sekä senpuoleen, kuinka paljon kaffeaineksia joutuu uutto-osiin, että myös senpuoleen, kuinka arka kone on rasvanpoistolle.

Jos kone on suht simppeli, eikä mekaanisia osia grupossa juurikaan ole (Silvia ym.) ei puhdistamisesta Cafizalla liene paljonkaan haittaa? Sikseen Silvian paineenalennus uuton jälkeen on niin nopea, että möyhyä joutuu sihdin taakse.

Omaa E-61 konettani en Cafizaa, kuin kerran kuussa (5-6 kahvia päivässä).
Sen sijaan päästän joka shotin jälkeen puhdasta vettä gruposta ja päivittäin huuhtelen vedellä ja umpifilsulla. Tämä tuntuisi riittävän meillä.

Tämä laiskuus perustuu siihen, että pesuainehuuhtelun jälkeen aina joudun purkamaan ja voitelemaan narisevan vipumekanismin. Ei se varmaan ihan välttämätöntä olisi, mutta kun tuntuu, että "tapit" kuluvat loppuun rasvan puutteessa.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tsool

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2013, 12:52:27 ip »

Itse pesen noin kerran viikossa, mutta teenkin vain 2-3 kahvia päivässä. Harjauksen ja takaisinhuuhtelun vedellä teen joka shotin jälkeen.

Ainoa "haitta" jonka olen kuullut, on se että kahvirasva toimii kuulemma myös voiteluaineena, joten tietyt osat voivat kulua nopeammin. Itse olen käyttänyt aina Pulya, mutta en jaksa uskoa suuriin eroihin aineiden välillä.

Juu ja kyllähän tuo kahvirasva antaa hyvää makua kahviin! (ei siis vanhat jämähtäneet...)

Päästän joka shotin jälkeen vettä läpi niin kauan, että on kirkasta. Backflushia cafizan kanssa 1 x kuukausi. Kahvia menee 1-4 kuppia päivässä. Yleinen siisteys päivitäin, pään harjaus päivän viimeisen jälkeen.
Kirjattu

wes0

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #4 : Tammikuu 04, 2013, 13:12:26 ip »

Omaa E-61 konettani en Cafizaa, kuin kerran kuussa (5-6 kahvia päivässä).
Sen sijaan päästän joka shotin jälkeen puhdasta vettä gruposta ja päivittäin huuhtelen vedellä ja umpifilsulla. Tämä tuntuisi riittävän meillä.

Tämä laiskuus perustuu siihen, että pesuainehuuhtelun jälkeen aina joudun purkamaan ja voitelemaan narisevan vipumekanismin.
Olli

Samaa karheutta tunnen Giotton vipumekanismissa kun olen laittanut Cafizan ja odottellut parikymmentä minuuttia
aineen vaikutusta. Parin huuhtelut jälkeen on mennyt aina pois enkä ole availlut mitään.

Kaksi kertaa kuussa yleensä olen itse laittanut Pulya/Cafizaa, siinä ehkä 70 shotin välein. Jotkut kahvit kyllä tarttuilee niin ihmeellisesti
että teen useamminkin. Laitan vettä läpi sekä gruposta että myös gruposta/kahvasta joka kupin jälkeen. Harjaukset tapaa jäädä vain
iltaan jolloin teen jotain mitä näin kutsuttavan "portafilter wiggle":ksi - puhdistaa tiivisteen ja takaisinhuuhtelut umpisuodattimella.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2013, 14:33:16 ip »

Samaa karheutta tunnen Giotton vipumekanismissa kun olen laittanut Cafizan ja odottellut parikymmentä minuuttia
aineen vaikutusta. Parin huuhtelut jälkeen on mennyt aina pois enkä ole availlut mitään.

Ei saa jättää pesuainetta kuivumaan sinne koneen nieluun. Pesuaine kuivuu sinne ja saattaa olla jopa pahempi ongelma kuin lika, mitä alunperin yritettiin putsata. Baristamagazinessa oli juttua joskus 2008 muistaakseni asiasta, jos haluat kaivaa esille. Aine huuhdellaan sisään, valutetaan pari desiä vettä gruposta ja huuhdellaan heti pois koneesta.

Oman koneeni huuhtelen muutaman kuukauden välein milloin milläkin aineella. Hyllyyn on kertynyt nyt pulia, cafizaa ja jotain cafe latin "ekologista" kamaa, eipä niillä niin kauheasti eroja varmaan ole. Tabletteja olen kokeillut muutaman kerran kun muuta ei ole ollut tarjolla mutta jos pesuaineeni joskus loppuvat pysynen edelleen pulverissa. Huuhtelen oman koneeni muutaman kilon välein tai jos kone on ollut pitkään käyttämättömänä.

Valutan jokaisen shotin (jos en tee monta peräkkäin) jälkeen vettä gruposta, harjaan grupon tavallisella harjalla ja tällaisella Cafelatin ihmeharjalla, joka jokaisen kannattaa hankkia. Lisäksi teen portafilter wigglen ja huuhtelun vedellä.

Sihti, suihkusihti ja öm.. dispersion screen tarvii pitää myös puhtaana. Mikään edellämainituista ei puhdistu pelkällä takaisinhuuhtelulla, vaan ne pitää irrottaa ja puhdistaa säännöllisesti. Likaiset sihdit maistuvat siinä missä kaikki muukin lika.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2013, 14:51:13 ip »

Cafiza-huuhtelun jälkeen kannattaa myös tehdä aina yksi "puhdistushotti", jonka rohkeat jopa juo. Itse käytän Cafizaa n. kilon välein, voisi ehkä harventaa. Takaisinhuuhtelu vedellä aina päivän päätteeksi (pari-kolme shottia päivässä). Ja harjaus tietty myös. Sihdit yms. liotan myös Cafizassa aina kun sitä käytän.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2013, 15:39:19 ip »

Valutan jokaisen shotin (jos en tee monta peräkkäin) jälkeen vettä gruposta, harjaan grupon tavallisella harjalla ja tällaisella Cafelatin ihmeharjalla, joka jokaisen kannattaa hankkia.

Olisikohan Ebay edullisin tilauspaikka?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2013, 16:07:19 ip »

Voi olla. Coffeehitillähän noita on myös jopa vähän halvemmalla, mutta postitukset puolestaan ovat varmasti korkeammat.

Vähän sen mukaan siis tarviiko jotain muuta vai ei.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2013, 17:09:06 ip »

Hyvän näköinen suti enivei.

Jos joku tilaa, niin osallistun... vaikka kahdella sudilla.

Olli

 ps. Nyt kuitenkin Thaimaahan nauttimaan Starbuc's sumppia
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

wes0

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2013, 18:24:55 ip »

Ei saa jättää pesuainetta kuivumaan sinne koneen nieluun. Pesuaine kuivuu sinne ja saattaa olla jopa pahempi ongelma kuin lika, mitä alunperin yritettiin putsata.

Kiitos. Olipa hyvä tietää. (Eihän siinä tietenkään kuivumisesta ole kyse 10-20 minuutin seisottamisessa joten saatamme puhua eri asiasta mutta kuitenkin.)
Aivan ohjeen perusteella olen tuonkin tehnyt. En nyt muista mistä luin.

Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 497
    • ristretto.fi
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2013, 18:42:39 ip »

Koneesta riippuvaista kuten on todettukin.

Voinee aika pitkälle yleistää 3-tie venttiilillä varustettuihin koneisiin, mutta minä olen E61 gruppoisella tuplaboilerilla toiminut suurin piirtein seuraavasti:

  • jokaista shottia ennen päästän hiukan vettä gruposta varmistaakseni että suihkusihti on puhdas kahvipuruista
  • jokaisen maidon vaahdotuskerran jälkeen puhdistan vaahdotuspään välittömästi vaahdotuksen jälkeen ja päästään höyryä putkesta varmistaakseni ettei maitoa joudu boileriin
  • jokaisen valmistusrupeaman jälkeen suoritan takaisinhuuhtelun vedellä ja jos olen vaahdottanut, niin päästän vielä myös pienen tuhauksen höyrypillistä
  • takaisinhuuhtelu Cafizalla 4-6 viikon välein tai kun kahvin maku indikoi sen tarvetta
  • puhdistusaineella tehdyn takaisinhuuhelun yhteydessä tyhennän höyryboilerin pariin otteeseen varmistaakseni että myös siellä oleva vesi on pehmeätä eikä aiheuta kalkkikerrostumia
  • 6-12kk:n välein vaihdan grupon tiivisteen ja joko putsaan tai vaihdan suihkusihdin (yllättävän puhdas tuo oli tänäänkin vaihdettaessa noin 6kk:n käytön ja ylläolevan rutiinin jäljiltä)

Koneen ulkoasua siistin kevyesti jokaisen käytön yhteydessä ja perusteellisemmin Cafiza-huuhtelun yhteydessä tai tarvittaessa useammin.

T. Teme
Kirjattu

freerider

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #12 : Tammikuu 05, 2013, 12:58:18 ip »

Kiitos Teme erittäin hyvästä yhteenvedosta! Täsmää erittäin hyvin siihen kuinka itsekin toimin.

Pari lisäkysymystä:
- Kalkinpoistosta ollaan montaa mieltä, mutta itse olen kerran vuoteen tehnyt sekä Silvialle että Alexille. Järkevää vai ei?
- Miten tuo grupon tiivisteen ja sihdin vaihto säännöllisesti? Omasta Alexista olen putsannut sihti/tiivistesettiä säännöllisesti ottamalla sihti tiivisteineen irti. Kertaakaan en ole kuitenkaan kumpaakaan uusinut kahden vuoden käytön aikana.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II + Mahlkönig K30 Vario

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 087
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #13 : Tammikuu 05, 2013, 13:10:00 ip »

Minäkään en ole grupon tiivistettä vaihtanut, hyvin pitää vielä, joskin alkaa kahva olemaan aika tapissa jo, joten vaihto lienee ajankohtainen. Suihkusihti pitänee vaihtaa kohtapuoliin, onko suosituksia laadukkaasta sihdistä?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 497
    • ristretto.fi
Vs: Kotikoneen pesusta
« Vastaus #14 : Tammikuu 05, 2013, 13:21:54 ip »

Kalkinpoistosta voi tosiaan olla montaa mieltä. Jotkut valmistajat ja jälleenmyyjät eivät sitä suosittele ollenkaan.

Aikaisemmille koneilleni tein ajoittain kalkinpoiston, mutta Alexille en. Andrejan kanssa minulla aikoinaan itse asiassa oli jonkin verran kalkinpoiston aiheuttamia ongelmia. Suomessa - ainakin pääkaupunkiseudulla - vesi on niin pehmeätä että en aio seuraavankaan koneen kanssa tehdä kalkinpoistoja (mutta esim tuplaboilerisessa tai lämmönvaihdinkoneessa suosittelisin jonkinlaista, esim aikaisemmin mainitsemani kaltaista, rutiniia jolla sen höyryboilerin veden saa pidettyä pehmeänä).

Grupon tiiviste kovettuu ajan myötä ja tämän seurauksena sen tiiviys alkaa jossain vaiheessa huonontua. Jos tämän suhteen ei ole ongelmia, niin miksi niitä vaihtamaan. Mutta halpoja osia kun ovat, niin eipä se tiivisteen vaihto ainakaan haittaa kahden vuoden käytön jälkeen. Varatiiviste on kuitenkin aina hyvä olla, eli mikset vaikka kokeilisi seuraavan puhdistuksen yhteydessä uutta tiivistettä? Kerro huomaatko eron kaksi vuotta vanhaan?

T. Teme
Kirjattu