Muu keskustelu > Vapaa sana

Joulu-äänestys

(1/10) > >>

Tuomas:
Hyvää Joulua kaikille, vaikka äänestyksen alkaessa on vasta aaton aatto.

Ohessa Joulukysymyksiä, joihin vastaaminen ei paljasta kenenkään vakaumusta eikä niistä tarvitse keskustella kahvipalstalla. Mutta millaisia jouluperinteitä kahviharrastajan jouluateriaan liittyy. Riittää pelkkä äänestys, mutta saa myös kertoa ateriastaan tarkemmin.

Jokainen saa antaa kaksi vastausta. Yhden aterian tyyliin ja yhden aterian ajankohtaan liittyen. Ja äänestää saa Loppiaiseen saakka, jos osasin päivät oikein laskea.

Aloitin itse äänestämisen. Meillä on tarjolla sekä perinteisiä että uusia elementtejä aterialla.

Pääruoalla lihana on naudan sisäfilee firenzeläisittäin. Eli paahdetaan kokonaisena nopeasti ilman mausteita. Leikataan siivuiksi laakeaan tarjoiluastiaan, maustetaan sormisuolalla, mustapippurilla myllystä, tuoreella rosmariiinilla ja kaadetaan päälle tilkka kiehautettua oliiviöljyä. Saa laittaa myös varovasti valkosipulia.

Jouluateria nautitaan 25.12.. Aikuistuttuani, olen luopunut suomalaisesta tavasta juhlia juhlat aattona. Tämä koskee montaa muutakin juhlaa, mutta en moiti suomalaisessa perinteessä pysyviä.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia:
Jouluperinteistä sen verran, että kinkku jää tänäkin vuonna väliin kuten edellisinäkin. Porsasta syön kyllä pitkään hautuneissa padoissa tai nyhtönä. Muuten jää aika vähille, kun onhan se nyt melko kökköä lihaa. Mielummin maistuva kasvisateria.

Kinkun voi korvata hyvin vaikkapa ankka tai kaloja voi painottaa isommin.

OskuK:
Kyllä kinkkua jouluna syö ne kaksi kertaa, kunhan on kunnolla yli, eli siivuutuu ns. itsekseen...
Vaimolla on ollut lastensa kanssa tapana syödä avokadoja ja mätiä jouluaattoaterialla.
Itse olen niin vähään tyytyväinen että jos aattona on kaksi siivua kinkkua, hiukan rosollia ja paljon lanttulaatikkoa niin sitten voidaan avatakin jo lahjat...

editoin kiivit avokadoiksi ;-)

Tinuri:
Kyllä se täälläkin menee melko vanhanaikaisesti. Kinkku paistetaan 83 asteeseen ennen uunista ottoa. Siinä, kun kinkku kypsyy, ruvetaan rosollitalkooseen, joka onkin niin työläs, että lanttulaatikko pitää ostaa valmiina... Vähän kalaa ja prouvalle kalkkunarulla, koskapa ei kinkkuun koske. On siinä kiskominen, kun pitää syödä kuuden kilon kinkku melkein itsekseen. Itse se on kuitenkin paistettava, että saa sopivan kypsän. Pipareita, punkkua ja täytekakkua väliin, niin siinähän se. Niin ja sehän meinas unehtua, että karvarouskuista salaatti ja hiukan kirjolohen mätiä siplan kans...
Hyvää joulun aikaa ja parasta ensivuotta!

opheinonen:
Kinkkua Jamie Oliverin ohjeen mukaisesti: aluksi keitetään, sitten maustumaan (jerk mauste) yön yli ja aattona vielä uuniin saamaan loppukypsennys. Olemme myös kokeilleet poron sisäfilettä, joka sekin Ok. Bataattilaatikkoa teemme itse (kaupan liian suomalainen, ts. hajuton ja väritön). Juomaksi kuohuvaa ja punaista.
(Kasviksia kohti täälläkin mennään, aika hyvin toteutunutkin arkisin.)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta