Kahvikeskustelu > Muu kahviaiheinen keskustelu

Veden laatu ja TDS

(1/22) > >>

akallio:

Jenkkifoorumeilla näkee puhuttavan jonkun verran veden TDS-arvoista (total dissolved solids). Kalkkeutuminen alkaa ilmeisesti jossain 60 ppm TDS-arvoisessa vedessä. SCAA:n suositus maun kannalta optimaaliselle vedelle on 125 ppm, mutta joku 40 ppm luokkaa oleva vesi kai pitäisi olla ihan kelvollista vielä espresson valmistukseen - ja eliminoida samalla kalkkeutuminen.

Nämä olisivat mielenkiintoisia asioita selvittää. Jenkkilässä TDS-mittareita voi löytää halvallakin, mutta miten täällä Suomessa. Netistä löyty vain myyjiä, jotka selvästi ovat yrityskäyttöön suuntautuneita. Hintoja ei ollut, paitsi yhdessä todella professionaalin näköisessä kitissä ja se oli kallis.

Joku tämäntyyppinen voisi olla kiva (pistinkin firmaan kyselyä menemään):
http://www.amestec.fi/suola.htm

Olisi kiva jos joku kemiaa paremmin tunteva osaisi kommentoida asiaa. Lähinnä sitä, että kuinka hyödyllinen tieto tuo TDS-arvo todella on, ja että kuinka luotettavasti sen mittaaminen halvalla ja helppokäyttöisellä mittarilla onnistuu.

akallio:
Vastaus tuli nopeasti:
"SaltManagerin hinta on 93,-  sisältäen alv 22%.
Jos haluat, että lähetämme postiennakolla, niin silloin
tulee lisäksi postituskulut 10,- sis.alv 22%."

Hmm... houkutus on suuri... mitähän sukulaiset sanoisi jos lisäisi tuon joululahjatoiveiden listalle? :)

Pentu:
Saisikohan tuon tiedon myös suoraan vesilaitokselta, jos olet kunnallisessa verkostossa?

Mariia:

--- Lainaus käyttäjältä: Pentu ---Saisikohan tuon tiedon myös suoraan vesilaitokselta, jos olet kunnallisessa verkostossa?
--- Lainaus päättyy ---


Sama asia tuli minulle mieleen, eikö veden kovuus (dH) ole oleellisempi tieto kuin tuo TDS-arvo? TDS-pitoisuushan sisältää kaikki hyvin pienikokoiset kiinteät partikkelit, ja sitä käytetään (minun ymmärtämykseni mukaan) mittaamaan veden konduktiivisuutta??

Helsingin Veden mukaan Helsingissä veden kovuus on 3,4 dH (17,9 x 3,4=61 ppm).

akallio:

--- Lainaus käyttäjältä: Pentu ---Saisikohan tuon tiedon myös suoraan vesilaitokselta, jos olet kunnallisessa verkostossa?
--- Lainaus päättyy ---


Saa kyllä. Mutta minua kiinnostaisikin se, että kun lasken tuon Helsingin veden Britan läpi, niin mitä siitä tulee? Samoin kiinnostaisi se, että kuinka nopeasti filtteri menettää tehonsa - ilmeisesti aika nopeasti. Senkin haluaisin nähdä, että millaista vettä höyryboilerista tulee. Siellä arvot ilmeisesti kohoaa hyvin nopeasti kevyessäkin käytössä.

Lisäksi tietysti erittäin tärkeä motiivi on se, että minä tykkään kovin paljon mittailla kaikenlaisia asioita... :)

Saakohan Suomesta edullisesti tislattua vettä? Vaihtoehto filtteröinnille olisi läträtä mukaan hieman tislattua vettä, niin että ppm olisi 40-50 eli kalkkeutumisen kannalta oltaisiin nk. "turvallisilla vesillä". Olisi helpompaa ja ei varmaan kalliimpaa kuin Britan käyttö. Brewtuksen boilerin täyttö Britalla on vähän kömpelöä, kun pitää lirutella läpi 3-4 kannullista.


--- Lainaus käyttäjältä: Mariia ---Sama asia tuli minulle mieleen, eikö veden kovuus (dH) ole oleellisempi tieto kuin tuo TDS-arvo? TDS-pitoisuushan sisältää kaikki hyvin pienikokoiset kiinteät partikkelit, ja sitä käytetään (minun ymmärtämykseni mukaan) mittaamaan veden konduktiivisuutta??
--- Lainaus päättyy ---


Varmastikin näin on. Taitaa vaan olla että juuri tuon konduktiivisuuden vuoksi TDS on helpompi mitata ja siksi noita järkevän hintaisia mittareita löytyy juuri sille??


--- Lainaus käyttäjältä: Mariia ---Helsingin Veden mukaan Helsingissä veden kovuus on 3,4 dH (17,9 x 3,4=61 ppm).
--- Lainaus päättyy ---


Tuo maaginen 60 ppm raja on ilmeisesti kohtuullisen "veteen piirretty", koska se on huoneenlämpöiselle vedelle. Mutta varsin pientä pitäisi olla kalkkeutuminen ihan paljasta Helsingin vettäkin käyttäessä. Höyryboileri saattaa tosin olla ongelmallinen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta