Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Maidon vaahdotus
(1/3) > >>
pippurimylly:
Minkä verran maidon tilavuuden tulisi optimitilanteessa kasvaa oikeaoppista latte art -laatuista maitovaahtoa tehtäessä? Onko tässä eroja maidon rasvapitoisuuden mukaan?

Minulla vaahdosta tuppaa aina tulemaan joko piirun verran liian löysää (jolloin se vain hulahtaa shotin sekaan ja sekoittuu liian täydellisesti) tai sitten liian napakkaa, kahvin päälle kellumaan jäävää höttöä (jollaiseksi se yleensä kahviloissa tunnutaan turuuttavan).
Esa:
Se on vaan opeteltava katsomaan juuri sillä kannulla, mitä itse käyttää. Kannut kun eivät ole suoraseinäisiä, niin ei suoraan näe, moninkokertaiseksi maito paisuu. Kannattaa aina käyttää sama määrä maitoa, niin toistettavuus paranee. Mutta sanoisin, että ilman lisääminen lopetetaan kun maito on paisunut kaksinkertaiseksi ja sitten se vielä sekoitusvaiheessa paisuu niin, että lopulta vaahdon määrä on kolminkertainen alkuperäiseen maidon määrään nähden. Siltä se ainakin näyttää.
jiitee:
Kannatta lukaista läpi vaikka coffeegeeking opastus:

http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide

Varsinkin tuolta löytyvä "Frothing for Newbies & Intermediates":

http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide/steamguide

Löytyy mm. "ei näin" ja "näin" esimerkit.
Teme:
Oma kokemukseni on, että latte-art onnistuu kun maidon tilavuus on vaahdotettaessa kasvanut enintään noin 40% alkuperäisestä. Cappuccinoa varten vaahdotan maidon paksummaksi, mutta kuvioiden tekeminen onkin sitten hankalampaa.

Mikrovaahdon pyörittäminen kannussa kuplien rikkomiseksi ja tasaisen vaahdon aikaansaamiseksi (pinnasta kannun pohjaan saakka) on mielestäni tärkein osa maidonvaahdotusta.

Asioita, jotka tekevät latte-artista hankalaa ovat mm. liian kuuma maito sekä liian vähäinen tai kova crema.

T. Teme
jarru:
Tässä täytyy kompata Temeä. On se vaan turkasen paljon hankalampaa tehdä latte-artia paksulla vaahdolla. Itse vaahdottelen maidon tilavuudeltaan arviolta noin 50% alkuperäistä suuremmaksi.
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta