Kahvikeskustelu > Kahvin paahtaminen
Popkornikoneella paahtaminen
(1/18) > >>
jiitee:
Coffeegeek:iin oli ilmestynyt varsin näyttävä ohje (tietyntyyppisellä) popkornikoneella paahtamiseen.

Kirjoittaja on omien sanojensa mukaan paahtanut kyseisellä menetelmällä viimeisen 10 vuoden aikana yli 1000 erää, eli noin 80 kiloa.  :shock:

Hintaa tällaiselle paahtimelle tulee noin 20 dollaria. Tosin suomessa taitavat olla nämä sen verran harvinaisia laitteita että voi tuo kustannus olla hieman isompi.
akallio:
Sivulta:
"Most popcorn poppers on the market today roast about 75-85 grams of green coffee per batch"

Eli kun lasketaan 20% hävikki paahdossa, saadaan se 65g kahvia. Minun normiannos eli reilu tupla on semmoiset 18g. Kun lasketaan muutama gramma myllyn "resetointiin" per jauhatus sekä yksi dial-in shotti kun pavut vaihtuvat, niin tuolla menetelmällä syntyy siis  keskimäärin ehkä kaksi kuppia kahvia. :(  I-Roast kärsii samasta ongelmasta, vaikka eräkoko onkin suurempi.
jiitee:

--- Lainaus käyttäjältä: akallio ---I-Roast kärsii samasta ongelmasta, vaikka eräkoko onkin suurempi.

--- Lainaus päättyy ---


Itse paahtelen I-roastilla viikonloppusin yleensä sen 2 erää (paahdettua kahvia tulee silloin noin 250g), joskus jopa kolme. Viikolla tulee sitten 1-2 erää tehtyä lisää, riippuen kulutuksesta. Mutta kai nyt 250 grammasta kohtuullisesti kahvia saa?

Tuommoiseen kahden erän paahtamiseen menee nykyisin aikaa yhteensä ehkä noin 40-50 minuuttia puhdistuksineen (erien välissä tosin parin-kolmen tunnin tauko).

Kyllähän tuohon jonkin verran aikaa menee, mutta ei mielestäni vielä mahdottomasti, varsinkin kun toimitus on ihan hauskaa (harrastusta) ja siihen on tullut hyvä rutiini. Paahdon laatukäyräkin on ollut kokoajan pääsääntöisesti ylöspäin (huomattavasti ylöspäin siinä vaiheessa kun pääsi siitä oletusvastuksesta eroon) - mikä on osaltaan innostanut harrastuksen ylläpitoa. Nyt on jotain 16kg kulkenut kahvia paahtimen läpi.

Välillä olisi tietysti mukava saada paahdettua vähän suurempia eriä kerralla, mutta pääsääntöisesti olen tuohon nykyiseen kokoon tyytyväinen. Tosin seuraava paahdin tulee olemaan varmasti suurempikapasiteettinen. Kieltämättä tuon popkornikoneen kanssa voisi kyllä tulla jo hiki nykyisellä kahvinkulutustahdilla.
Tuomas:
MInkähänlaisiin kokonaispaahtoaikoihiin tuollaisella pääsee. Metodi on tuttu muista lähteistä kyllä, mutta itse en ole kokeillut.

Mietin vain, että pääseekö tuollaisella vehkeellä tarpeeksi hitaisiin paahtoaikoihin vaaleampia paahtoja ajatellen?

Tietääkö kukaan saako tuollaisia poppareita mistään Suomessa :?:

jiitee:
Jutun mukaan 5-7 minuuttia vaaleaan ja 7-8 tummaan. Sitten olen nähnyt näitä käytettävän muuntajan kanssa, jolla on paahtoaikoja saatu säädettyä mielin määrin (eli muuntajalla saadaan paahtimen lämmitysteho pienemmäksi).

Eli ensimmäinen raksu alkaa siinä 4 minuutin kohdalla.

Kannattaa huomata se että paahtomäärä on pieni ja ilmalla paahtaminen kuivattaa papuja paljon tehokkaammin kuin rummulla (johtumalla) paahtaminen. Eli vaikka ensimmäinen raksu alkaa noin aikaisin niin se ei ole välttämättä huono asia koska pavut ovat siihen jo tarpeeksi kuivia. Tuota raksun alkamista voi kyllä venyttää (esim. sillä muuntajalla) mutta sitten voi käydä niin että eka raksu ikäänkuin "katoaa". Eka raksu siis käydään edelleen kemiallisesti läpi, mutta ei kuulu naksumista kun pavut ovat "liian" kuivia.

Itse huomasin tämän I-roastin kanssa kun yritin venyttää eka raksun alkamista - tapahtui huomattavaa vaimenemista (joillakin pavuilla ei raksumista enää tahtonut erottaa ja paahdon etenemisen seuraamisesta tuli työlästä). Nyt olenkin itse pyrkinyt paahtamaan niin että mahdollisimman nopeasti ekaan raksuun, mutta siten että paahto etenee kokoajan mahdollisimman tasaisesti. Tämän jälkeen sitten yritetään hillitä menoa niin että papuja saa paahtaa vielä vähintään sen nelisen minuuttia jos haluaa jättää vaaleaksi. Tuo ei siis onnistunut I-roastin oletusvastuksella oikein mitenkään, nyt on paremmin kontrollissa - vaaleissa paahdoissa on makua ja paahdetun pavun halkaistessa sieltä ei enää löydy semmoista tummaa "juovaa" sisältä, mikä on ilmeisesti merkki liian nopeasta (ja huonosta) kuivatusvaiheesta.

Pitäisi varmaan kiertää marketteja läpi ja katsella josko jostain löytyisi. Semmoiset "halpahallit" voisi olla hyvä lähtökohta, niissä kun tuppaa olemaan jos jonkinlaista härveliä joihin ei muualla törmää.
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta