Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Titaanien taistelu  (Luettu 53928 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #60 : Heinäkuu 30, 2009, 10:24:19 ap »

Ok. Alustava ehdotus rakenteeksi alla.

Päivä oli 14.8., mutta mikä olisi kellonaika? Varmaan alkuillasta, että työssäolijat pääsevät?

Nyt on varmistunut että minulla on menoa aamusta alkuiltapäivään, eli illalla ehdin kyllä ja ehdin myös tarvittaessa hakemaan ihmisiä tullessani, ellei nyt kauhean aikaisin aloiteta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #61 : Heinäkuu 30, 2009, 10:44:19 ap »

Kuppialustalla? Eihän se tietenkään optimaalinen ratkaisu ole, mutta nopeuttaisi vähän shottien valmistusta.


Jos peräkkäisten testishottien väli koetaan ongelmaksi, niin mites jos käytettäisiin yhtä kahvaa, joka olisi maksimiajat koneessa kiinni ja kahta sihtiä? Itse ainakaan en haluaisi tehdä jo muutenkin virhealtiiseen testiin virhettä joka muodostuisi erilämpöisistä kahvoista, myönnettäköön että virhe varmasti on todella pieni. mutta niin on myllyjen väliset erotkin.

Tasalämpöisyys saataisiin sillä, että sihdit laitettaisiin aina kylminä kahvaan kiinni vasta jauhatusta varten. Nopeutta varten kahvasta varmaan kannattaa jousi ottaa pois, mutta se ei varmaan muodostu ongelmaksi.

Ainut testiin vaikuttava aikahan on kahden tuplan välillä kuluva aika. Kaksi sihtiä varmasti hidastaa kokonaisnopeutta, mutta pienentäisi kahdesta eri testimyllystä saatavien shottien välistä aikaa.

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #62 : Heinäkuu 30, 2009, 11:05:59 ap »

Ainut testiin vaikuttava aikahan on kahden tuplan välillä kuluva aika. Kaksi sihtiä varmasti hidastaa kokonaisnopeutta, mutta pienentäisi kahdesta eri testimyllystä saatavien shottien välistä aikaa.

Tuo olisi periaatteessa hyvä. Toimintatavan pitäisi kuitenkin olla sellainen jolla barista pystyy sujuvasti työskentelemään, eli kiinni Temen preferensseistä. Itse ehkä kokisin sihtien vaihtelun hieman häiritsevän jos pitää tuottaa shotteja liukuhihnalta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #63 : Heinäkuu 30, 2009, 11:18:39 ap »

Päivä oli 14.8., mutta mikä olisi kellonaika? Varmaan alkuillasta, että työssäolijat pääsevät?

Nyt on varmistunut että minulla on menoa aamusta alkuiltapäivään, eli illalla ehdin kyllä ja ehdin myös tarvittaessa hakemaan ihmisiä tullessani, ellei nyt kauhean aikaisin aloiteta.


Olen myös tulossa töistä, mutta työpaikkani on ihan siinä vieressä ja työaikani pääsääntöisisesti flexiibelejä. Pääsen näin ollen luultavasti myös "etujoukoissa" järjestelemään jos sellainen on tarpeen.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #64 : Heinäkuu 30, 2009, 17:12:22 ip »

Jos peräkkäisten testishottien väli koetaan ongelmaksi, niin mites jos käytettäisiin yhtä kahvaa, joka olisi maksimiajat koneessa kiinni ja kahta sihtiä

Minäkin kannattaisin tätä toimintatapaa.

Itse ehkä kokisin sihtien vaihtelun hieman häiritsevän jos pitää tuottaa shotteja liukuhihnalta.

Eikös urattomat lähde portafiltteristä irti suurinpiirtein kääntämällä - normaalitkin mikäli ottaa jousen pois? Avustaja vain vieressä putsaa käytetyn "hylsyn" - helppo kopistelun jälkeen huuhtaista ja kuivata - barista nappaa aina puhtaan tilalle. Vähemmänhän tuossa on sähläämistä kuin kahdessa portafiltterissä - ja ei tosiaan tarvitsisi huolehtia siitä portafiltterin lämpimänäpidosta.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #65 : Heinäkuu 30, 2009, 21:28:13 ip »

Minä kannattaisin tätä; arvioidaan vähän tarkemmalla asteikolla, mutta supistetaan jälkeenpäin jos tarvetta on.

Kannatetaan.

Päivä oli 14.8., mutta mikä olisi kellonaika? Varmaan alkuillasta, että työssäolijat pääsevät?

Onko esim klo 17 liian aikaisin? Itse olen vapaalla koko päivän.

Jos peräkkäisten testishottien väli koetaan ongelmaksi, niin mites jos käytettäisiin yhtä kahvaa, joka olisi maksimiajat koneessa kiinni ja kahta sihtiä? Itse ainakaan en haluaisi tehdä jo muutenkin virhealtiiseen testiin virhettä joka muodostuisi erilämpöisistä kahvoista, myönnettäköön että virhe varmasti on todella pieni. mutta niin on myllyjen väliset erotkin.

Tasalämpöisyys saataisiin sillä, että sihdit laitettaisiin aina kylminä kahvaan kiinni vasta jauhatusta varten. Nopeutta varten kahvasta varmaan kannattaa jousi ottaa pois, mutta se ei varmaan muodostu ongelmaksi.

Ainut testiin vaikuttava aikahan on kahden tuplan välillä kuluva aika. Kaksi sihtiä varmasti hidastaa kokonaisnopeutta, mutta pienentäisi kahdesta eri testimyllystä saatavien shottien välistä aikaa.

Kahvoja löytyy neljä: Tuplanokkainen vakio LM, Sinkkunokkainen vakio LM, Tuplanokkainen teflon LM ja LM nakukahva. Noita nokiahan voi vaihdella jos haluaa. Mutta ehdottaisin että käytetään tuota teflon -kahvaa koska siihen ei pahemmin kahviöljyt tartu. Minulta löytyy kaksi uratonta LM tuplafiltteriä joita voitaisiin käyttää (sattuu myös olemaan lempifilsuni). Pientä eroa filttereissä aina on reikien ja halkaisijan suhteen. Onko noiden erojen vaikutus merkittävä? Olisiko parempi käyttää vain yhtä filtteriä?

Ehkä kahdella filtterillä on kuitenkin helpompi vakioida aikaa jonka kahva on pois gruposta (yksi myllyistä on kuitenkin merkittävästi hitaampi kuin muut). Samoin annoksen koon mittaaminen on hiukan helpompaa jos sen tekee pelkän filtterin kanssa (vaikka minulla kyllä löytyy vaaka jossa 0.1g tarkkuus aina 1.2 kiloon asti ja kahvakin mahtuu sen tasolle).

T. Teme
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #66 : Heinäkuu 30, 2009, 22:34:42 ip »

Minulta löytyy kaksi uratonta LM tuplafiltteriä joita voitaisiin käyttää (sattuu myös olemaan lempifilsuni). Pientä eroa filttereissä aina on reikien ja halkaisijan suhteen. Onko noiden erojen vaikutus merkittävä? Olisiko parempi käyttää vain yhtä filtteriä?

Itseltä löytyy neljä synesson uratonta sihtiä, eli niistäkin voidaan tarvittaessa valikoida kaksi samankokoista yksilöä. Itse en kyllä näe kamalaa ongelmaa yhdellä sihdillä tapahtuvassa essojen valuttelussa, mutta testin kannalta mahdollisimman samoihin aikoihin tuleva testipari tietty olisi eduksi.

Ehkä kahdella filtterillä on kuitenkin helpompi vakioida aikaa jonka kahva on pois gruposta (yksi myllyistä on kuitenkin merkittävästi hitaampi kuin muut). Samoin annoksen koon mittaaminen on hiukan helpompaa jos sen tekee pelkän filtterin kanssa (vaikka minulla kyllä löytyy vaaka jossa 0.1g tarkkuus aina 1.2 kiloon asti ja kahvakin mahtuu sen tasolle).

Mielestäni sihdit pitäisi laittaa välittömästi kahvan koneesta oton jälkeen kahvaan kiinni ja jauhaa kahvan kanssa. Tietysti tässä tulee näkemysero testataanko myllyjen tuottamaa jauhatusta (jota on kyllä testattu tosi perusteellisesti hb:n titaanitestissä) vaiko järjestelmää johon kuuluu jauhatuksen aikainen kahvan kylmeneminen.

Tällöinhän hitaamman myllyn kuuluukin kärsiä hitusen hitaudestaan.

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #67 : Heinäkuu 31, 2009, 00:02:07 ap »

Onko esim klo 17 liian aikaisin? Itse olen vapaalla koko päivän.

Sopii minulle, mutta töistä tulijoille voi olla vähän aikaisin?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #68 : Heinäkuu 31, 2009, 00:18:00 ap »

Itseltä löytyy neljä synesson uratonta sihtiä, eli niistäkin voidaan tarvittaessa valikoida kaksi samankokoista yksilöä. Itse en kyllä näe kamalaa ongelmaa yhdellä sihdillä tapahtuvassa essojen valuttelussa, mutta testin kannalta mahdollisimman samoihin aikoihin tuleva testipari tietty olisi eduksi.

Mielestäni sihdit pitäisi laittaa välittömästi kahvan koneesta oton jälkeen kahvaan kiinni ja jauhaa kahvan kanssa. Tietysti tässä tulee näkemysero testataanko myllyjen tuottamaa jauhatusta (jota on kyllä testattu tosi perusteellisesti hb:n titaanitestissä) vaiko järjestelmää johon kuuluu jauhatuksen aikainen kahvan kylmeneminen.

Tällöinhän hitaamman myllyn kuuluukin kärsiä hitusen hitaudestaan.

Ok. Kaksi sihtiä. Tuotko pari noita Synesson sihtejä?

Alla olevan kaavan mukaan voisi mennä valmistuksen kanssa:

- Kahva irti gruposta
- Kakku knockboxiin
- Vanha sihti irti
- Uusi sihti tilalle
- Kahvin jauhaminen, tasoitus (yksi stockfleths move, sweep, ei weissausta), tamppaus
- 5 sekuntia vettä gruposta (=lämmön tasaus + suihkusihdin puhdistus)
- Kahva kiinni
- Uutto

Vai miltä kuulostaa?

Ennen kuin aloitetaan pitää säätää myllyjen annokset ja jauhatus kohdalleen. Versalabin kanssa voidaan käyttää shottilasia ja/tai vaakaa annoskoon vakioimiseksi. Muiden myllyjen kanssa pitäisi vaan luottaa annoskoon tasaisuuteen (jonka en uskokaan olevan iso ongelma - tosin voihan sitäkin mitata muutaman kerran asian varmistamiseksi).

Kuppeja en ajatellut esilämmittää, koska niitä kuluu sen verran paljon ettei kaikki ehdi lämmetä koneen päällä toisella käyttökerrallaan. Eli kupit huoneenlämpöisinä?

Sopii minulle, mutta töistä tulijoille voi olla vähän aikaisin?

Toivottavasti klo 18 sopisi myös töistä tulijoille. Paljon myöhäisemmäksi en haluaisi enää siirtää. Alkuvalmisteluja voin tehdä niin että päästäisiin aika pian aloituksen jälkeen vauhtiin...

Mikäs tulee olemaan testikahvi? Veikaan että sitä meillä tulee kulumaan vähintään kaksi kiloa, mutta olisi hyvä varata sitä reippaasti ettei lopu kesken...

T. Teme
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #69 : Heinäkuu 31, 2009, 13:15:45 ip »

Kuppeja en ajatellut esilämmittää, koska niitä kuluu sen verran paljon ettei kaikki ehdi lämmetä koneen päällä toisella käyttökerrallaan. Eli kupit huoneenlämpöisinä?

Tai entä jos käytetyt kupit pesaisee ja laittaa lillumaan kuumaan veteen? Jonkun pitää olla avustajana kuppeja kuskaamassa ja pesemässä, joten sama henkilö voi sitten ojennella kuivattuja kuumia kuppeja?

Toivottavasti klo 18 sopisi myös töistä tulijoille. Paljon myöhäisemmäksi en haluaisi enää siirtää. Alkuvalmisteluja voin tehdä niin että päästäisiin aika pian aloituksen jälkeen vauhtiin...

Varmaan kynnelle kykenevät voisivat tulla jo klo 17. Olisi sitten osa myllyistä ainakin jo säädetty valmiiksi. Ja jos kaikki pääsevät ennen kuutta niin mikäs siinä.

Mikäs tulee olemaan testikahvi? Veikaan että sitä meillä tulee kulumaan vähintään kaksi kiloa, mutta olisi hyvä varata sitä reippaasti ettei lopu kesken...

Lienee paras kysyä että onko paljon muita vaihtoehtoja kuin Kaffan espresso? Voihan sitä toki netistäkin tilata. Esmes Square Milen Summer Espresso olisi kohtuullisen vaativa mutta ei kuitenkaan mitenkään extreme, vaan normaalihko espressosekoitus.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #70 : Elokuu 02, 2009, 03:54:10 ap »

Tai entä jos käytetyt kupit pesaisee ja laittaa lillumaan kuumaan veteen? Jonkun pitää olla avustajana kuppeja kuskaamassa ja pesemässä, joten sama henkilö voi sitten ojennella kuivattuja kuumia kuppeja?

Varmaan kynnelle kykenevät voisivat tulla jo klo 17. Olisi sitten osa myllyistä ainakin jo säädetty valmiiksi. Ja jos kaikki pääsevät ennen kuutta niin mikäs siinä.

Lienee paras kysyä että onko paljon muita vaihtoehtoja kuin Kaffan espresso? Voihan sitä toki netistäkin tilata. Esmes Square Milen Summer Espresso olisi kohtuullisen vaativa mutta ei kuitenkaan mitenkään extreme, vaan normaalihko espressosekoitus.


Mun mielestä pestään (huuhdellaan) kupit italia-tyyliin kuumassa vedessä ja jatketaan siitä huolettomasti. Vaihtoehtoina tasalämpöiset kertakäyttöiset styrofoam tai pahvikupit, jotka siis aina standardeja lämmönsäätelyssä, mutta itse ainakin mieluummin maistelisin posliinikupeista vaikka niihin parin asteen lämpötila-erot varmaan väkisinkin syntyvät... :)

Kupit saa myös melkein tasalämpöisiksi käyttämällä ne pesun jälkeen +50 c kiertoilma-uunin kautta, jos kuppeja on kohtalaisen suuri määrä kierrossa.

Kaffan 3.1. ajattelin itsekin ehdottaa mutta vastaavan tasoinen tuorepaahto muualtakin kelpaa. Tilaus suuntaan jos toiseenkin lienee kuitenkin syytä tehdä varsin pian....?

Aikataulu varsinaiseen tilaisuuteen: sooner the better! Jos Temellä on vapaata niin mä voin joko tulla ajoissa järkkäilemään tai tiputtaa myllyn työmatkalla tai sekä-että:) Iltasella varmaan itse kunkin makuaisti on jo vähemmän herkkä... ?
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #71 : Elokuu 02, 2009, 19:50:59 ip »

Kupit saa myös melkein tasalämpöisiksi käyttämällä ne pesun jälkeen +50 c kiertoilma-uunin kautta, jos kuppeja on kohtalaisen suuri määrä kierrossa.

Minulta löytyy hiukan runsaat 20 espressokuppia, joskaan kaikki eivät ole identtisiä. Mutta riittänee että kullakin maistelukerralla käytetyt kupit ovat identtisiä. Eli jos kuppeja tarvitaan max 8 kpl per kierros niin ainakin kaksi kokonaista ja identtistä settiä löytyy. Jos joku haluaa tuoda kolmannen tai neljännen, niin ne ovat toki tervetulleita. Ja tuota kiertoilmauuni -menetelmää voidaan myös käyttää. Hyvä idea.

Kaffan 3.1. ajattelin itsekin ehdottaa mutta vastaavan tasoinen tuorepaahto muualtakin kelpaa. Tilaus suuntaan jos toiseenkin lienee kuitenkin syytä tehdä varsin pian....?

Sovitaan että käytetään Kaffan espressoa. Paahtopäivä joko 4.8. tai 11.8. - jälkimmäinen voi olla hiukan turhan tuoretta, eli 4.8. voisi toimia. Tän mukaan mennään ellei muita ehdotuksia tule, ja jos ei tule niin hoidan kahvit tulevana keskiviikkona.

T. Teme
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #72 : Elokuu 03, 2009, 00:55:34 ap »

Minulta löytyy hiukan runsaat 20 espressokuppia, joskaan kaikki eivät ole identtisiä. Mutta riittänee että kullakin maistelukerralla käytetyt kupit ovat identtisiä. Eli jos kuppeja tarvitaan max 8 kpl per kierros niin ainakin kaksi kokonaista ja identtistä settiä löytyy. Jos joku haluaa tuoda kolmannen tai neljännen, niin ne ovat toki tervetulleita. Ja tuota kiertoilmauuni -menetelmää voidaan myös käyttää. Hyvä idea.

Sovitaan että käytetään Kaffan espressoa. Paahtopäivä joko 4.8. tai 11.8. - jälkimmäinen voi olla hiukan turhan tuoretta, eli 4.8. voisi toimia. Tän mukaan mennään ellei muita ehdotuksia tule, ja jos ei tule niin hoidan kahvit tulevana keskiviikkona.

T. Teme

Kuulostaa hyvältä!
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #73 : Elokuu 04, 2009, 16:36:38 ip »

Itseltä löytyisi kaksi neljän identtisen kupin settiä, toiset caffe ti amo merkkiset tulppaaninmuotoiset ja toiset nuova pointin sorrentot, jotka ovat sellaiset laakean malliset. Itsellä on myös koko päivä vapaana, joten voin tarvittaessa tulla järjestelemään jo aikaisemmin päivällä.

-Mikko-
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #74 : Elokuu 04, 2009, 23:07:02 ip »

Ok. Eli 14.8. klo 18. Kynnelle kykenevät voivat tulla aikaisemminkin - sanotaanko klo 16:30 alkaen. Jos joku tarvitsee autokyytiä niin ilmoitelkaa vaikka YV:llä. Laitan ensi viikon alussa sähköpostilla osallistujille tarkemmat osoitetiedot.

Näillä näkymin paikalla siis ainakin:

  • akallio
  • Mini1965 ?
  • Misse
  • razzatta
  • TB
  • Teme
  • vipe

Tsekkaan myös vielä pari mahdollista joista en ole vielä kuullut.

Minimikokoonpano, jotta saadaan homma pyörimään:

Barista: Teme
Tarjoilija / tiskaaja: ?
Kirjanpitäjä: ?
Kuvaaja: TB
Maistaja 1: akallio ?
Maistaja 2: razzatta ?

Vai mennäänkä kolmeen tai neljään maistajaan asti?

Myllyinä siis:

  • Anfim Super Caimano timer (Misse tai Mini1965)
  • Mahlkönig K30 Vario (razzatta)
  • Mazzer Robur-E (Teme)
  • Versalab M3 (vipe)

T. Teme
Kirjattu