Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick  (Luettu 2438 kertaa)

ilpo123

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick
« : Elokuu 20, 2013, 16:00:15 ip »

Hei,

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Entinen huoltomies vaihtoi vuosi sitten ilmeisesti vääränlaisen ruuvin tuohon laitteeseen ja nyt se sitten katkesi tuonne, kiva :(   Josko kenelläkään olisi kokemusta vastaavista ongelmista tai vielä parempaa jos olisi korjaustaitoisia harrastelijoita pääkaupunkiseudulla, apu olisi nyt tarpeen. Kiitos.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2013, 16:45:39 ip »

Ei onneksi vaikuta kamalan pahalta tilanteelta.

Helpoimmillaan tuo lähtee sillä, että ottaa ruuvinnysästä kiinni kunnollisilla pihdeillä tai vaikka kiinnittää nysä suoraan akkuporakoneen istukkaan ja kääntää auki. Kamalaa voimaa ei kannata käyttää, koska ruuvi saattaa katketa pahemmasta kohdasta. Muutama kevyt kopaus vasaralla ruuvinpätkään ennen vääntöä saattaa riittää irrottamaan ruuvin.
Yksinkertaisen vääntämisen jälkeen tai lisäksi voidaan kokeilla lämmittää kappaleita. Messingin ja muidenkin kuparimetallien lämpölaajenemiskerroin on selvästi suurempi kuin teräksen, jolloin yksinkertainen lämmittäminen saattaa hyvinkin tepsiä. Lämmmittäminen laajentaa tuota ruuvin ympärillä olevaa kappaletta enemmän kuin ruuvia, jolloin ruuvin ja kappaleen välinen pito heikkenee. Kone lämpimäiseksi ja ruuvia auki. Älä polta itseäsi.
Mikäli koputtelu ja vääntö tai lämpö ei tepsi, on seuraava keino yleensä laittaa jotain sopivaa irrotusainetta ruuvin juureen. Sitä varten tuo olisi hyvä saada niinpäin, että ko. aine pääsee painovoimaisesti kulkeutumaan kierteisiin. Ohut öljy, esim fillarin ketjuöljy, voi riittää, mutta joskus voi olla, että tarvitaan kunnollisia irroitusaineita. No irroitusaineiden huono puoli on siinä, että ne eivät ole kovin kehuttavan makuisia. Jos näitä päätyy käyttämään, tulee homman jälkeen tehdä perusteellinen ja pitkällinen puhdistus, jotta päästään aineista eroon.

Siinäpä ne kotioloissa käytettävät keinot melkein ovatkin.

Ongelma on tosiaan siinä, että on käytetty ruostuvaista ruuvia. Pitää käyttää ruostumatonta tai messinkiruuvia.
Kirjattu

ilpo123

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2013, 18:21:27 ip »

Kiitos nopeasta vastauksesta., eli pieni mahdollisuus onnistua olisi siis vielä :)  Mitenköhän se lämmittäminen pitäisi hoitaa, riittääkö vain koneen käyttö ja veden laskeminen läpi vai pitääkö olla jotain laitteita..?  Pakko myöntää, olen aikas huono kaikissa korjailuhommissa, mutta kai se pitää ainakin yrittää jotain. Mitähän jos se ruuvin nysä katkeaa, onkohan sitten peli pelattu? Taitaa olla vähän huono tilanne muuten tuolla merkillä, kun ei tahdo loytyä mistään oikein varaosia, jos jotain osaa pitäisi vaihtaa...
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2013, 12:05:56 ip »

Taitaa olla vähän huono tilanne muuten tuolla merkillä, kun ei tahdo loytyä mistään oikein varaosia, jos jotain osaa pitäisi vaihtaa...

Tuolta (http://www.isomac.it/writable/machine/pdf/RIC_maverick_ENG.pdf ) katsoo osia ja kysyy tuolta: Email espresso@isomac.it -ja jos ei tule vastausta niin jostain sivuilla mainitusta huollosta: ( http://www.isomac.it/service.asp )?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2013, 12:20:52 ip »

Kiitos nopeasta vastauksesta., eli pieni mahdollisuus onnistua olisi siis vielä :)  Mitenköhän se lämmittäminen pitäisi hoitaa, riittääkö vain koneen käyttö ja veden laskeminen läpi vai pitääkö olla jotain laitteita..?  Pakko myöntää, olen aikas huono kaikissa korjailuhommissa, mutta kai se pitää ainakin yrittää jotain. Mitähän jos se ruuvin nysä katkeaa, onkohan sitten peli pelattu? Taitaa olla vähän huono tilanne muuten tuolla merkillä, kun ei tahdo loytyä mistään oikein varaosia, jos jotain osaa pitäisi vaihtaa...

Lähtisin liikkeelle ihan vain koneen omalla lämmöllä. Isommat lämpömäärät helposti tekevät tuhoa tiivisteille yms. joten ennen semmoisia hommia laite pitäisi purkaa ja muutenkin pitäisi tietää, minkä verran lämpöä mikäkin osa sietää muuttumatta. Hankala homma, vaatii taitoa. Varmaan helpompaa ja edullisempaa saattaa olla uusia tuo osa, missä ruuvi on kiinni.

Jos ruuvi katkeaa lisää, ei peli ole täysin menetetty, mutta tulee kertaluokkaa vaikeammaksi ja silloin pitää tosissaan tietää mitä tekee. Ja valitettavan suuri osa heistä jotka mielestään tietävät miten katkennut ruuvi poistetaan turvallisesti ei oikeasti tiedä. Jos kuulet sanan vastakierretappi, niin juokse karkuun ja kovaa. Kun otat pihdeillä kiinni mahdollisimman juuresta, pienenee katkeamisen mahdollisuus.


Ainiin, yksi juttu, joka pitää varmistaa. Älä ota tätä vittuiluna. Pidä huoli, että käännät ruuvia oikeaan suuntaan. Ruuvinkantaa katsoen tavallinen ruuvi aukeaa vastapäivään, kiristyy myötäpäivään.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Huoltomiestä kaivataan; Isomac Maverick
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2013, 12:59:47 ip »

Ja tuo näyttäisi olevan aika ruosteessa, joten kannattaa laittaa jotain avaamista helpottavaa litkua sinne ensiksi ja antaa muhia jonkin aikaa. CRC tai muuta mitä näitä nyt on. Ja hyvin varovasti availet  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2