Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista  (Luettu 60244 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #75 : Syyskuu 06, 2010, 10:09:56 ap »

Toma, kuinka pitkä uutos oli katkaisimen painalluksesta ja millä hetkellä kuva oli otettu. Itse olen mieltynyt ristrettoon ja triplani on tyypillisesti 19g/20g.
En kyllä nyt millään muista kuvan räpsäisyaikaa, uutto oli 25sekkaa, joten olisiko tuo ollut jossain kymmenen sekunnin kohdilla.

Luultavasti kysymys kaikkineen oli vain siitä, että kovalla kumilla en raatsinut vetää tarpeeksi tiukkaan ja sittemmin vesi "oppi" kiertämään kumin yläpuolelta ?
Itse saan nykyään vääntää kovaa, että koko kone melkein lähtee mukana.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #76 : Syyskuu 06, 2010, 10:15:06 ap »

Kyllä se kumi saattaa toki jotenkin hieman "kärähtää" sinne yläosaan kiinni...

Iirroittelen kumit yleensä itsetehdyllä työkalulla, jonka olen tehnyt tukevahkosta hakaneulasta Sen terävän pään olen taivuttanut 90 asteen mutkalle enoin 2,5 mm matkalta. Sen kun työntää reunan väliin ja sitten kääntö-veto.
Kuminhan voinee katkaistakin jollakin aseella, mutta en ole tehnyt näin, koska olen ollut arka naarmutuksille, jotta kumin pesä pysyy tiiviinä.

Luulisin, että pehmeä kumi turpoaa kiristäessä vielä sivuseiniinkin kiinni?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Bad-E

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #77 : Syyskuu 06, 2010, 10:19:29 ap »

Juuri viime viikolla tuli vaihdetuksi tiiviste. Pidän itse tiivisteen vaihtoväliä noin vajaana vuotena, lähes päivittäisellä keittämistahdilla. Kumi on melko kinkkinen ottaa irti, vaikka se ei olisikaan jumahtanut paikoilleen. Ensiksikin olen ottanut vesitankin pois ja kääntänyt keittimen ylösalaisin, helpottaa kummasti työskentelyä. Ainoa järkevä tapa, jolla olen saanut kumin pois urastaan, on ruuvata siihen ruuvi ja kiskaista se sen avulla ulos paikoiltaan.

Suosin itse pehmeää tiivistettä, mielestäni se kestää pidempään elastisena, ei haurastu ja liimaudu uraansa, vaan lähtee ilman väkivaltaa irti yhtenä kappaleena. Kun keitin on teloilla, niin kannattaa tosiaan tarkistaa se ura ja puhdistaa kunnolla, jos sinne on jäänyt vanhaa haurastunutta tiivistettä tai muuta likaa, kuten Tinurikin tuossa jo mainitsi.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #78 : Syyskuu 06, 2010, 10:48:19 ap »

Löytyikö tiivisteen irroittamiseen jotain hyvää niksiä? Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta näyttäisi siltä että operaatio voi olla hankalakin.

Ollaan täällä irrotettu gasket-tiiviste ruuvamalla siihen kiinni ruuvi josta voi vetää pihdeillä. Noi harvemmin irtoavat yhdessä osassa nähtyään vähän käyttöä.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

bcg

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #79 : Syyskuu 06, 2010, 10:56:48 ap »

Suosin itse pehmeää tiivistettä,

Mikä olisi halvin paikka ostaa pehmeä tiiviste? Täällä jo mainittu espressoparts myy pehmeää hintaan $7, mutta päälle tulee $47 postikuluja.
Kirjattu

Bad-E

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #80 : Syyskuu 06, 2010, 11:09:13 ap »

Kaffecentralenista käynyt poistamassa. Hinta kympin tietämillä.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #81 : Syyskuu 06, 2010, 11:47:19 ap »

Kaffecentralenista käynyt poistamassa. Hinta kympin tietämillä.

Ja kyseessä oli pehmeä versio tiivisteestä?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Bad-E

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #82 : Syyskuu 06, 2010, 12:09:58 ip »

Ja kyseessä oli pehmeä versio tiivisteestä?

Kyllä oli.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #83 : Syyskuu 06, 2010, 14:51:29 ip »

Itse tuossa aamupäivällä soitin ja kysyin KC:stä. Kyllä niitä kuulema riitti varastossa, pehmeitäkin. Jos myymälästä aikoo hakea, niin kannattaa kuulema soittaa aiemmin niin saa toimitettua varmasti paikalle.
Itse hiukka kipeänä (aamu lekurissa), en jaksanut lähteä liikkeelle, niin lupasivat myös lähettää kirjekuoressa laskua vastaan.
Osoitetiedot vain s-postilla sinne ja avot.

Ihan vain niille ketkä eivät nyt asu pk-seudulla.

EDIT: soitto siis maanantaina, kolahti postilaatikosta tiistai aamuna, hintaa 8,61e. Nopeeta toimintaa
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2010, 12:13:47 ip kirjoittanut Toma »
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #84 : Syyskuu 06, 2010, 19:07:15 ip »

Ekalla shotilla, vaikka olen grupon läpi juoksuttanutkin kuumaa vettä, tulee useasti tämä vastaan. Eli kahva ei kiristy ilman kovaa vääntöä ihan loppuun asti, seuraavilla shoteilla ongelmia ei ole.

Tein kokeiluja tämän osalta. Ensimmäinen shotti oli ongelmallinen vain siksi että jotkin osat olivat kuivia ja kitka haittasi kiristystä. Vesi vanhin voitehista helpotti asiaa seuraavan shotin kohdalla. Ehkä pelkkä kahvan kiinnikekorvien voitelu auttaa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

bogey

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #85 : Syyskuu 06, 2010, 23:03:44 ip »

Itse tilasin gasketin tuolta: http://www.coffeehit.co.uk/CAT_ListCategories.aspx?cid=55&category=Rancilio-Spares
Samalla tilasin samoilla posteilla muutaman ylimääräisen ja suihkusihdin varalle. Katotaan kauan kestää, ollut nyt käytössä reilun kuukaden ja ei vuotoja. Alkuperäinen kesti melkein vuoden päivittäisessä käytössä.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #86 : Syyskuu 29, 2010, 13:48:27 ip »

Ainakin noista suomalaisista verkkokaupoista halvin taitaa olla Cafetoria, 469€ ilmaisilla postikuluilla.
Mitä ulkomaisita verkkokaupoista katselin, niin järjestäen hinta kipuaa sinne 500€ tietämille, plus postit.

Ne pari paikka jotka itse katsastin, olivat juuri tuossa 500e:n alta, mutta ilmaisin postein...

http://www.italiankitchenaids.com/proddetail.php?prod=RASI
http://www.espressocoffeeshop.it/rancilio_silvia_new_2009_model_espresso_coffee_machine.html
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Rennsport

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #87 : Marraskuu 11, 2010, 21:29:07 ip »

Jaksamatta kahlata kaikkia Silvia -ketjuja läpi vastauksen toivossa, lainaan tätä ketjua ja kysyn: kuinka kauan laite lämpiää? Käynnistyksestä siihen että on kuppi kuumaa espressoa edessä?
Kirjattu
Aeropress, Bialetti Moka Express, Silvia Rocky

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #88 : Marraskuu 12, 2010, 08:54:40 ap »

Riippuu hieman siitä mikä on lämpiämisen määritelmä.

Termostaatti napsahtaa pois päältä varmaan jossain kolmen minuutin kohdalla, mutta ei siitä tuolloin saa hyvää espressoa koska vaikka vesi on lämmintä, itse koneen muut osat ovat vielä viileitä.
Itse pidän semmoista puolta tuntia miniminä, jos konetta ei lämmitetä päästämällä kuumaa vettä grupon läpi.
Jos taas kuumaa vettä päästellään läpi, niin sitten tuo aika on pienempi, mutta vaikea sanoa kuinka paljon..

Jos pitää saada nopeasti kahvia, päästelen kuumaa vettä ja lopuksi laitan höyrytyskytkimen päälle, odottelen puolisen minuuttia ja lasken vettä max 10sekkaa. Jos tuona aikana gruposta ei tule kiehuvaa vettä, odottelen hieman lisää ja toistan.
Kun gruposta on saanut kiehuvaa vettä, annan koneen jäähtyä ja tasaantua n.5 minsaa.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kysymyksiä Silvian ominaisuuksista
« Vastaus #89 : Marraskuu 12, 2010, 09:43:07 ap »

Myönnän että minua pelotti pitkiltä kuulostavat lämmitysajat kun olin suunnittelemassa laitteen hankintaa. Mielestäni asia kaipaisi vertailukohtia.

Ymmärtääkseni parhaan kahvimaun aikaansaamiseksi koneen lämpiäminen tulisi olla täysin valmis, tarkoittanee vähintään 30-45 minuuttia. Mutta aamulla ei ehkä ole aikaa odottaa, joten päästään kysymykseen siitä kannattaako edes yrittää tai mitä saa aikaiseksi lyhyessä ajassa vähäisellä tai minimaalisella työllä. Jonkin aikaa koneen pitää kuitenkin lämmetä. Kone siis kannattaisi laittaa heti heräämisen jälkeen päälle ja suorittaa tässä välissä joitain muita aamutoimia. Sanotaan että näihin kuluu vaikka 5 tai 10 minuuttia. Boileri ehtii tässä vaiheessa hyvin lämmitä, mutta muu koneisto lämpiää vain osittain. Lähdetään sitten minimiaalisen työn vaihtoehdosta, joka ei sisällä höyrytyslämpöjä eikä veden valuttelua. Tai no, ehkä 5-10sek. voi valuttaa kuumaa vettä vaikka olisikin kiire. Saako tämän jälkeen juomakelpoista kahvia? Saanee, tai riippuu mitä pitää juomakelpoisena. Sitten se vertailukohta, eli saisiko esim. Krupsin tyypillisellä täysautomaatilla tai jollain muulla laitteella samassa aikaikkunassa yhtä hyvää tai merkittävästi parempaa kahvia? Itse en osaa vastata viimeiseen kysymykseen mutta veikkaisin että Silvia onnistuu vähintään kohtalaisesti myös tällöin.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..