Hei
Tilasin Rancilio Silvian V6 mallin vuoden 2020 lokakuussa Caffe Italialta. Silloin laitteen saatavuus kaikkialla oli huono, enkä typeryyttäni malttanut odottaa.
Laite saapui nopeasti ja selvisi kuljetuksesta kolhuitta. Jos tilanne olisi päättynyt tähän, liputtaisin nyt firmalle 5/5 tähteä, mutta...
Noin kolmen viikon jälkeen laite alkoi pitää voimakasta viheltävää ääntä boilerin alkaessa lämmittämään vettä. Pienellä Googlailulla arvaukseni ylipaineventiilistä metelin aiheuttajana alkoi varmistua. Caffe Italia vastasi nopeasti, ohjasi kyselyn "tekniikan pojille" ja vastaukseksi sain suosituksen avata ja puhdistaa venttiili. Sinänsä mielenkiintoista että ohjeita puhdistuksen jälkeiselle säätämiselle ei annettu. Säätöohjeita kysyessänikin vastaus oli: "laitat vaan kiinni, kyllä se pelittää". Kaivoin sitten ohjeet itse netistä ja tekniikkaa pelkäämättömänä lähdin korjaamaan vikaa.
Ongelma ei kuitenkaan putsaamisella ja säädöllä ratkennut. Seuraavaksi laite piti sitten lähettää Turkuun ko. yrityksen yhteistyökumppanille, josta laite tuli takaisin lähes samalla sävelellä viheltävänä.
Tässä vaiheessa Caffe Italia nosti kädet pystyyn ja lopetti vastailun. Välillä pitää vaan hyväksyä että mustapekka jää käteen. Tai sitten nyörittää maihinnousukengät jalkaan ja käydää hitosti aikaa ja energiaa vaativaan kuluttajansuojataisteluun.
Nyt säästelen rahaa uuteen laitteeseen. Jatkossa ostopäätökseen tulee vaikuttamaan huomattavasti aiempaa suuremmalla painolla se, mistä ja millainen huolto löytyy.
Jos romun tulevaisuus kiinnostaa, niin vaihtoehtoja on kaksi: I) Kun rahat kasassa teen Ranciliosta DIY projektin johon lisään kiinteän painemittarin ja lämpömittarin, tai II) annan sen lahjaksi jollekulle näpräilystä pitävälle kaverilleni.
Yhteenvetona: Jos kaikki toimii, niin kauppana ihan ok, mutta ongelmien ilmaantuessa haluatte takuulla olla tekemisissä jonkun muun putiikin kanssa.