Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Nuova Simonelli Oscar II vs Rocket Espresso Cellini/Giotto PID V3  (Luettu 3467 kertaa)

kamppi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2

Moi,

Olen jo jonkun aikaa miettinyt HX koneen ostoa ja tässä on vaihtoehdot, joihin päädyin.
Kun Oscariin ottaa Sirai + OPV päivitysen, niin hinta eroa jää 550-600€.

En ole kaupungin kokenein barista. Onko esim cappucino, niin paljon paremman makuinen Rocketista, jotta tuo erotus kannattaa maksaa?
Myllynä minulla on Eureka Zenith 65E, joten tämä puoli on kunnossa.

Onhan Rocket paremman näköinen ja siinä on vesihana ja PID. Toisaalta en PIDin hyöty HX koneessa on kysymysmerkki, Eikös se säädä boilerin painetta? Tämän hyötyä en osaa arvioida esim Cappucinon maussa. Oscar on myös hieman säädettävissä tuon päivityspaketin myötä.

Terv,
/Jarno
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Nuova Simonelli Oscar II vs Rocket Espresso Cellini/Giotto PID V3
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2017, 13:55:09 ip »

Oscar on hintansa väärti. Uskallan väittää näin ilman omakohtaistakin kokemusta. Näiden ehdokkaiden välillä suurin epävarmuustekijä on barista itse. Osaava valmistaa kummallakin laitteistolla maistuvaa espressoa, cappuccinoa...jne.

PID on ihan hyvä lisä, varsinkin jos haluaa kikkailla uuttolämpötilan kanssa, mutta ei sinänsä takaa mitenkään "parempaa kahvia". Minulle vesihana on ollut täysin turha ja jäänyt siksi myös käyttämättä. Miksi ottaisin seisonutta vettä boilerista, kun yhtä helposti voin valuttaa sen veden grupon kautta, jolloin se on takuulla tuoretta (minulla on siis kiinteä vesiliityntä).

Taitaa siitä vesihanasta olla ainakin hyötyä vedenvaihdon yhteydessä? Oscar -miehet voinevat kertoa tarkemmin.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1570
Vs: Nuova Simonelli Oscar II vs Rocket Espresso Cellini/Giotto PID V3
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2017, 14:29:29 ip »

Teknisesti Oscar 2 ja nuo mainitut Rocketin keittimet ovat melko lailla toisiaan vastaavia, paitsi se PID. HX-koneessa PIDistä ei tosiaan ole vastaavaa hyötyä ja iloa kuin tuplaboilerissa ja perinteisessä singleboileri-koneessa. HX:ssä kun lämpötila kuitenkin lopulta säädetään jäähdytyshuuhtelulla. Lämpötilan stabiiliuteenkin vaikuttaisi enemmän suurempi termaalinen massa, esim. isompi gruppo.
PID säätää boilerin painetta (kuten HX:ien normaalisti käyttämä pressostaattikin). Boilerin paineella on vaikutusta lähinnä vaahdotustehoon ja jäähdytyshuuhtelun pituuteen, joten kahvin makuun se ei suoranaisesti vaikuta, koska HX:ssä kuitenkin joutuu tekemään sen huuhtelun.

Grupporatkaisuhan noissa on lisäksi erilainen. E61-gruppoa kehutaan usein anteeksiantavaksi. Oscarin gruposta en osaa sanoa, kun en ole sellaista koskaan operoinut. Lämpenemisaikaankaan en osaa ottaa kantaa muutoin kuin, että ko. Rocketeilla se lienee noin 45 min (ilman huuhtelukikkailua).

Cappuccinon maun kannalta tuskin on suuren suurta väliä kumman keittimen hankkii - ja tuskinpa espressonkaan suhteen. Myllyn merkitys tässä asiassa on paljon suurempi. Sehän näyttää olevankin jo valmiiksi ihan mainio.

Ulkonäössä on toki niitä eroja, mutta kyllähän Oscarin kakkosmalli on jo melko katseenkestävä.

Vesihana helpottaa kalkinpoistoa. En osaa sanoa, miten se Oscareissa suoritetaan, mutta Youtube osannee kertoa sen...



Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

kamppi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Nuova Simonelli Oscar II vs Rocket Espresso Cellini/Giotto PID V3
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2017, 18:01:06 ip »

Kiitoksia asiantuntevista kommenteista!
Helpottaa hieman päätöksen tekoa ja laittaa miettimään mihin ne eurot kannattaa laittaa.
Kirjattu

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: Nuova Simonelli Oscar II vs Rocket Espresso Cellini/Giotto PID V3
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2017, 08:35:20 ap »

Mulla on ollut Oscar muutaman vuoden. Sen sai ainakin aiemmin myös vesiliitännällä.

Toimii omaan makuuni hyvin ja tuottaa hyvää tavaraa. Kakkonen on paremman näköinen ja toki Rocket metallikuorisena vielä parempi.

Peittoaa kaikki maistamani automaattiviritykset kirkkaasti. Sulla ei tainnut automaattia olla harkinnassakaan eli ei siitä enempää.

Jos pelkkää kapun ja laten makua haluaa parantaa, luulen että Oscarin hintaan pitää laittaa ainakin puolet lisää että alkaa tuntua eroa.
Kirjattu
Oscar | Grinta