Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: La Pavonin vipukeittimet  (Luettu 3945 kertaa)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
La Pavonin vipukeittimet
« : Joulukuu 30, 2009, 21:11:32 ip »

Kun täällä tuntuu olevan useitakin Pavonin nykyisiä tai entisiä käyttäjiä, niin laitan tähän joitakin kysymyksiä Pavonista:

Mitä eroja on Pavonin Europiccola, Stradivari ja niiden Professional malleilla?

Pro-malleissa on ilmeisesti painemittari, onko siitä minkä verran hyötyä?

Kummassa mallissa on parempi gruppo, noin niinkuin lämpöstabiilisuuden kannalta ajateltuna, ja muutenkin?

Ja lopuksi hyvät ja huonot puolet Pavonin vipukeittimistä?


PS. Vieläkös Kahvilaivankapteeni on yhtä ihastunut Pavoniinsa?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2009, 21:52:42 ip »

Mitä eroja on Pavonin Europiccola, Stradivari ja niiden Professional malleilla?

Pro-malleissa on ilmeisesti painemittari, onko siitä minkä verran hyötyä?

Kummassa mallissa on parempi gruppo, noin niinkuin lämpöstabiilisuuden kannalta ajateltuna, ja muutenkin?

Espressocoffeeshopin sivuilta löytyy "speksit" kaikista. Äkkisiltään katsottuna Pro mallissa näyttäisi olevan hieman isompi boileri - ja tuo painemittari näyttää siis sen paineen (ei uuttopainetta). Stradivari taitaa sitten olla vain vähän "jämäkämpi" ja tyylikkäämpi tapaus.

Grupoissa ei luulisi suuria eroja olevan lämpöstabiilisuuden kanssa - tämän tason vipukeittimissä kun käyttäjä itse joutuu siitä oleellisesti huolehtimaan (onnistuu kyllä sen opettelun jälkeen). Vai kumpaa stabiilisuutta haet takaa - shotin aikaista vai shottien välistä? Shotin aikana se ei varmasti paljoa "heilu" mutta siitä että (ensimmäinen tai seuraava) uutto alkaa oikeassa lämmössä joutuu itse kantamaan jonkin verran huolta.
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2010, 02:12:44 ap »

Espressocoffeeshopin sivuilta löytyy "speksit" kaikista. Äkkisiltään katsottuna Pro mallissa näyttäisi olevan hieman isompi boileri - ja tuo painemittari näyttää siis sen paineen (ei uuttopainetta). Stradivari taitaa sitten olla vain vähän "jämäkämpi" ja tyylikkäämpi tapaus.

Hmm... onko tuosta boilerin painemittarista sitten mitään hyötyä? Stradivari on tosiaan tyylikäs, varsinkin puukahvoilla!

Grupoissa ei luulisi suuria eroja olevan lämpöstabiilisuuden kanssa - tämän tason vipukeittimissä kun käyttäjä itse joutuu siitä oleellisesti huolehtimaan (onnistuu kyllä sen opettelun jälkeen). Vai kumpaa stabiilisuutta haet takaa - shotin aikaista vai shottien välistä? Shotin aikana se ei varmasti paljoa "heilu" mutta siitä että (ensimmäinen tai seuraava) uutto alkaa oikeassa lämmössä joutuu itse kantamaan jonkin verran huolta.

Ajattelin lähinnä että miten hyvin lämpö pysyy shottien välillä niissä rajoissa että shotit onnistuvat. Pitääkö myös Pavonissa sitten shotin jälkeen kohottaa boilerin lämpöä että voi vaahdottaa maitoa? Voisikohan Pavonin gruppoon asentaa lämpömittarin? luulisi auttavan oikean lämpötilan löytämisessä. Niin, miten muuten Pavonissa tuota lämpötilaa voi muuttaa, juoksuttamalla vettä boilerista, vai?

Onko muita vipukoneiden tekijöitä kuin La Pavoni ja Ponte Vecchio? Pavonissa ei taida saada mihinään kuppeja lämpiämään, onkohan mitään pieniä (sieviä) sähkökupinlämmittäjiä? Tuossa mun Nespressossa on sellainen mutta sitä ei ihan helposti voi käyttää keittimestä irrallaan...

Edit. Löytyihän niitä muitakin vipukoneiden valmistajia, ainakin Elektra ja La Cimbali, Elektra ei ole tarpeeksi ruma, että olisi kaunis... La Cimbali kyllä on melko tyylikäs. Mutta kyllä Pavoni on tyylikkäin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2010, 03:13:15 ap kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2010, 14:51:49 ip »

Listaan voisi lisätä vielä vanhat avoimella boilerilla varustetut keittimet Arrarex Caravel ja La Peppina etunenässä. Molempia keittimiä liikkuu aika tasaisesti interwebsissä 100€:n hintaluokassa. Tälläkin hetkellä on Italian ebayssa kaupan muutama La Peppina.

Suorastaan harmittaa etten vieläkään ole onnistunut huutamaan Caravelia itselleni. Siinäpä olisi vasta herrasmiehen keitin. 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2010, 21:25:20 ip »

Listaan voisi lisätä vielä vanhat avoimella boilerilla varustetut keittimet Arrarex Caravel ja La Peppina etunenässä. Molempia keittimiä liikkuu aika tasaisesti interwebsissä 100€:n hintaluokassa. Tälläkin hetkellä on Italian ebayssa kaupan muutama La Peppina.

Suorastaan harmittaa etten vieläkään ole onnistunut huutamaan Caravelia itselleni. Siinäpä olisi vasta herrasmiehen keitin. 

Ymmärrän että vipukeittimiäkin voi keräillä, mutta ei nämä museokeittimet minua oikein sytytä. Minua viehättää Pavoni ja vipukeittimen pienuus ja äänettömyys. Ja jos alkaa vi*****maan niin pistää keittimen kaappiin! :-) Pavonia uskaltaa alkaa jopa itse huoltamaankin, Alex'n huoltaminen olisi ollut jo isomman kynnyksen takana...
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2010, 23:25:31 ip »

Ymmärrän että vipukeittimiäkin voi keräillä, mutta ei nämä museokeittimet minua oikein sytytä. Minua viehättää Pavoni ja vipukeittimen pienuus ja äänettömyys. Ja jos alkaa vi*****maan niin pistää keittimen kaappiin! :-) Pavonia uskaltaa alkaa jopa itse huoltamaankin, Alex'n huoltaminen olisi ollut jo isomman kynnyksen takana...


Itseasiassa monet näistä "museokeittimistä" on parempia espressoon kuin Pavoni. Ei ole ylikuumenemisongelmia, tosin pienet shottitilavuudet...
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2010, 23:40:40 ip »

Osaako kukaan sanoa mikä Pavonin malli kannattaisi hankkia: Europiccola, Professional vai Stradivari?

Onko kromipintainen parempi kuin messinkipintainen (Copper-Brass) ja mitenkä puu kahvat ym. kestävät vrt. muovikahvoihin?

Tuleekohan kaikkien mallien mukana tuo automaattinen maidonvaahdotin?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2010, 23:43:53 ip »

Itseasiassa monet näistä "museokeittimistä" on parempia espressoon kuin Pavoni. Ei ole ylikuumenemisongelmia, tosin pienet shottitilavuudet...

Mutta saakos niistä höyryä maidon vaahdottamiseen?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2010, 21:06:54 ip »


Edit. Löytyihän niitä muitakin vipukoneiden valmistajia, ainakin Elektra ja La Cimbali, Elektra ei ole tarpeeksi ruma, että olisi kaunis... La Cimbali kyllä on melko tyylikäs. Mutta kyllä Pavoni on tyylikkäin.


Lisätään Gaggia Achille.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2577
Vs: La Pavonin vipukeittimet
« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2010, 09:50:36 ap »

..ja Savinelli.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::