Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Mypressi Twist  (Luettu 3108 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Mypressi Twist
« : Joulukuu 11, 2009, 23:25:22 ip »

Erikoinen ja mielenkiintoinen viritys esim reissumiehelle (tai naiselle): Mypressi Twist

Onkos kukaan ehtiyt kokeilemaan? HB:n foorumilla alustavia ajatuksia, jotka löytyvät täältä.

T. Teme
Kirjattu

Caganer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2009, 08:25:26 ap »

Eikös handpresso toimi melkein täysin samalla tavalla. Mitä nyt noiden videon perusteella ei itse tarvitse pumpata ja "crema" näyttää jo melkein cremalta. Itse olen ollut ihan tyytyväinen handpressoon; tarpeeksi lähelle päästään, ja autenttista shottia tuskin tuosta mypressistäkään (tai mistä muustakaan kannettavasta vehjeestä) irtoaa?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2009, 09:35:19 ap »

Kannattaa lukaista tuo Temen linkittämä HB:n testiketju. Crema on cremaa ja niin lähelle autenttista shottia päästään kuin vain voi (löytyy sokkomaistelutestiä La Marzoccoa vastaan).

Toimintaidea on tosiaan sama kuin Handpressossa, mutta Twist vaikuttaa ainakin ulkoisesti astetta jämerämmältä (taitaa olla massiivisempikin?). Vaikuttaisiko tuon patruunna käyttö myös paineprofiiliin - saako Handpressossa pumpattua painetta lisää shotin aikana?
Kirjattu

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2009, 12:15:32 ip »

Aika haluttavan oloinen vekotin. Tässä voisi olla varteenotettava vaihtoehto työpaikkakahvin laadun paranemiseksi. Tarvitsisi vain se myllykin löytyä työmaalta. Mahtaakohan noita patruunoita saada Suomesta, olettaisin, että on ihan standardi kokoa?
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2009, 13:14:31 ip »

Mahtaakohan noita patruunoita saada Suomesta, olettaisin, että on ihan standardi kokoa?

Näyttäisi ihan standardipatruunoilta ainakin kuvissa. Eli ei pitäisi olla ongelmaa saada kotimaasta.

T. Teme
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2009, 14:29:35 ip »

Äkikseltään katsottuna shotti näyttää hieman laadukkaammalta kun handpresson jäljiltä.
Itselläni on se jauheella toimiva malli handpressosta ja olen kyllä tyytyväinen sen tuottamaan kahviin. Jos jauhe on hyvää ja tuoretta, niin kyllä sitä kehtaa paatilla tarjota. Itse keittelyproseduuri vain on niin tuskastuttavan työläs. Jos joutuu valmistamaan kahvit vaikkapa neljälle, niin on kyllä kaamea työ, kun kuumentaa vehkeen ja kupit, tiskaa välillä suodattimen .....
Tuo ilokaasuvehje on ehkä hiukan helpompi, kun ei tarvitse pumpata (unohtuu joskus). Toisaalta on myös aika paljon monimutkaisempi ja luultavasti myös vika-alttiimpi?
Kaasupatruunat vaikuttavat samoilta, joita käytetään ISI- kermavaahdottimessa. Niitä saa hankittua helposti. Tosin se nostaa kahvin hintaa aika paljon. Pumppaaminen on "ilmaista".
Ja kyllä. Handpressoon saa lisättyä painetta pumppaamalla uuton aikana.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Caganer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2009, 16:59:41 ip »

Vaikuttaisiko tuon patruunna käyttö myös paineprofiiliin - saako Handpressossa pumpattua painetta lisää shotin aikana?
Ei. Tai en ole ainakaan kokeillut, veikkaan että se heiveröinen putki ei kestä...
EDIT Tinuri olikin jo vastannut, mutta itse en uskalla. Ja sen handpresson kanssa on hankala lisätä painetta, kun 10s homma on ohi.
OT, koska sillä on oma ketju, mutta oletko Tinuri sitä "intense portafiltteriä"? Mietin vain että onko se täyttä huijausta vai tuoko oikeasti jotain uutta shottiin...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2009, 17:03:50 ip kirjoittanut Caganer »
Kirjattu

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Mypressi Twist
« Vastaus #7 : Joulukuu 13, 2009, 20:54:20 ip »

Isoin ongelma tuossa on juurikin nuo kaasupatruunat. Neljä tuplaa ja uutta tilalle kuulostaa aika haaskaukselta vaikka kuinka olisivat kierrätettävissä. No toisaalta, tuohonhan tuo kaljan kittaaminenkin on mennyt  ;D Mypresiin omilla patruunoilla tuplan hinnaksi tulee kahvi+33 dollarisenttiä, olettaisin että suomesta saatavat patruunat ovat kalliimpia?

Ihan hyvän retkivehkeen tuosta saa kun yhdistää käsikäyttöiseen myllyyn. Menis meloessa ja fillaroidessa, mutta aika kova essonhimo pitää olla et rinkassa kantaa. Periaatteessa hommaahan voisi sielä viedä pidemmälle käyttämällä vihreitä papuja ja paahtamalla itse notskilla. Aika barista saa vaan olla ett tulos miellyttää   ::)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 20:58:24 ip kirjoittanut euka »
Kirjattu