Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Maito "kovaa" vaahdottaessa  (Luettu 2773 kertaa)

mwf

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Maito "kovaa" vaahdottaessa
« : Tammikuu 23, 2010, 20:11:58 ip »

Mikrovaahdon tuottamisessa hieman ongelmia - yhdeksän kertaa kymmenestä vaahdon ylin kerros jää niin kovaksi, että kun maitoa kaataa, se tulee lähes kimpaleena kannusta. Alempana on kuitenkin paljon tasaisempaa vaahtoa.

Muistan pyörittää kannua voimakkaasti heti vaahdotuksen jälkeen, ja uusimana lisäyksenä huomasin toisaalta että kannun koputtelu pöytää vasten rikkoo pahimmat kuplat, mutta silti vaahto ei ole tasaista. Joskus harvoin koko kannu on mikrovaahtoa, mutten oikein osaa selittää mitä olisin tehnyt eri tavalla silloin.

Välineinä vuonna 2006 hankitty Silvia ja maidonvaahdotuskannu, johon menee täpötäytenä 4dl, ennen vaahdotusta käytän arviolta 1.5dl täysmaitoa. Osaako raati antaa spekulaatiota mikä menee pieleen ilman kuvamateriaalia?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2010, 20:36:51 ip »

Veikkaan liian suurta lämpötilaa, joka luo kovaa "kumimaitoa". Helpoiten tämä näyttäisi tapahtuvan maidon pintakerroksessa, jossa sama maito on toistuvasti kosketuksissa kuumaan höyrypilliin. Kokeile nopeampaa vaahdotusta, voit alkuvaiheessa ottaa enemmän ilmaa sisään jolloin saat haluamasi tilavuuden nopeammin. Jos omistat lämpömittarin, tarkista sillä lämpötila läheltä pintakerrosta. Pyörteitä näyttäisi olevan myös montaa laatua, semmoinen pintaa reilusti epätasaisesti nostavan näköinen sekoittanee maitoa tehokkaammin ja tasaa mahdollisia lämpötilaeroja. Ja pienemmällä maitomäärällä on helpompaa.

Oma Silvia vaahdotteluni: http://www.youtube.com/watch?v=7G6a4GKRS4k
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2010, 20:46:17 ip »

IMO maito ei vaan ole tarpeeksi sekaisin. Jos sinulla on kaksi kannua niin hyvä konsti sekoittaa maitoa on kaadella maitoa ees taas niiden välillä. Voipi myös olla, että vaahdotat maitoa liikaa.

Jos se maito jämähtää heti siihen kupin pintaan niin ongelma voi olla myös liian hitaassa tai maidon pintaa lähellä olevassa kaadossa.

Kuvamateriaali helpottaisi :)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2010, 23:58:25 ip »

Diagnoosi sama täällä. Liian paljon ilmaa ja liian vähän (mikro)vaahdon pyöritystä kannussa. Mielestäni tärkein vaihe maidon vaahdotuksessa on se pyörimisliikkeen aikaansaaminen ja siihen kannattaa (toki koneesta ja tekniikasta riippuen) käyttää vähintään yhtä paljon aikaa kuin ilman lisäämiseen alkuvaiheessa. Eli itse asiassa latte on usein jopa helpompi kuin cappuccino vaahdotuksen kannalta. Jos maitona on vähärasvainen maito, niin vaikeusaste on suurempi ja tuo kerrostuminen korostuu.

T. Teme
Kirjattu

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2010, 00:21:07 ap »

Myös vanha maito voi olla kyseessä?
En tiedä olenko vain itse tehnyt vaahdotuksen väärin, mutta muutaman kerran päässyt maito "kovettumaan" ja näillä kerroilla olen huomannut, että maito on ollut päivän tai parin vanhaa viimeisestä käyttöpäivästä.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2010, 12:01:26 ip »

Kirjattu

Sociel

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
    • Blogi
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2010, 14:27:20 ip »

Myös vanha maito voi olla kyseessä?
En tiedä olenko vain itse tehnyt vaahdotuksen väärin, mutta muutaman kerran päässyt maito "kovettumaan" ja näillä kerroilla olen huomannut, että maito on ollut päivän tai parin vanhaa viimeisestä käyttöpäivästä.

Itsekin olen joskus saanut vanhasta maidosta aikaiseksi juustoa. Se oli jännää.

mwf

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2010, 18:19:10 ip »

Noniin, tänään tuli tehtyä kolmet maidot:
  • Ensimmäinen meni vähän juustoksi taas. Ei lannistuta
  • Toisen tein tekemättä kahvia johon kaataa sitä. Harmitti, koska tämä onnistui parhaiten. Pidin vaahtokapulaa hieman syvemmällä pinnasta alussa, ja laskin sen alas nopeammin. Pyörre vaikutti lupaavalta, ts. hyrräsi lujaa pohjasta ylös asti. Vaahto oli ehkä aavistuksen liian löysää latte artia varten (kaadoin sen kokeeksi mukiin)
  • Kolmannella kierroksella yritin toistaa edellisen kierroksen grand successin. No, pieleen meni, mutta tällä kertaa niin että vaahto oli aivan liian nestemäistä - ei tainnut saada tarpeeksi ilmaa sisäänsä ollenkaan. Kahvin pintaan jäi lähinnä nolon näköinen noro, jota oli vaikea erottaa siitä että maito olisi vain kaadettu satunnaisesta kulmasta kuppiin ilman sen kummempia taiteellisia pyrkimyksiä.
Luulen, että jatkossa pitää vain yrittää olla pitämättä höyrypilliä liian pinnassa. Ehkä olen pelännyt liikaa että maito ei muutoin vaahdotu kunnolla, ja että se on ollut sopivasti kun maito ei ole räiskynyt silmille.
Kirjattu

mwf

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Maito "kovaa" vaahdottaessa
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2010, 18:20:40 ip »

Niin ja maito on aina tuoretta mielessä että ei ole ainakaan ylittänyt "parasta ennen päivää". Sen verran tuota kuluu että yleensä ei ehdi olla kahta päivää pidempää avattuna
Kirjattu