Suomessa riittää petrattavaa niin kahvin kuin ruoankin suhteen.
Ja kyllä tähän petrattavaa kategoriaan kuuluu myös olut. Siinähän on sama ongelma, olemme tottuneet pullotettuun suodatettuun ja pastöroituun litkuun, kun vain harvoista pienpanimoista saa oikeaa olutta.
Pitäisi kai perustaa tarpeeksi vahva ja näyttävä liike, joka ajaisi tuoreen kahvin asiaa samaan tapaan kuin CAMRA ajoi "real alen" asiaa britteinsaarilla. Tuo erikoiskahvi liike on jotenkin rajoittunut hengeltään ammattilaisten liikkeeksi. Ensin pitäisi saada meidät kuluttajat innostumaan tuoreesta kahvista ja vaatimaan sitä. Silloin sitä alkaisivat tarjoamaan kauppiaatkin, eivätkä vain muutamat herännet ja valveutuneet ammattilaiset tai harrastajat, jotka luovat siitä itselleen elannon.
Nythän erikoiskahvejakin myydään pikkumyymälöissä seisoneena, jolloin maku on erän myynnin lopulla härskiintynyt (ainakin jos myymälä on usemman sadan kilometrin päässä itse paahtimosta). Ei olisi liene suuri investointi ostaa kahvimyymälöihin ja kahviloihin pientä paahdinta, jolla pystyttäisiin oman myynnin kulutus kattamaan. Kahvitukku voisi sitten kouluttaa kahvilanpitäjät/baristat hoitamaan myös kahvin paahtamisen.
Joka kaupungissa pitäisi siis olla vähintään muutama oma pieni paahtimo ja mielellään panimokin :lol:
Siinä olen erimieltä, että vaaleassa paahdossa olisi mitään vikaa. Kysehän on makuasiasta paahtioasteessa, toisin kuin tuoreudessa, joka on puhtaasti fysiologinen asia. Eri valmistustavoille sopii erilainen paahtoaste. Toiset pitävät espressosta, toiset pannukahvista ja suurin osa arvostaa kirkasta ja puhdasta suodatinkahvia (ja siihen kuulyuvasta filtterin mausta ihan niinkuin tupakoijista suurin osa pitää savukkeista eikä sikarista tai piipusta). Pitkältihän kyse on brändistä - sotien jälkeen oli hienoa juoda vaivatonta pakattua suodatin/pannukahvia - se oli rikkauden merkki.
Nyt meille tulisi markkinoida toisenlainen brändi.