Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Siemens EQ.5 macchiatoPlus  (Luettu 8663 kertaa)

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« : Lokakuu 07, 2016, 10:20:03 ap »

Harkitsen Siemens EQ.5 macchiatoPlus automaattikoneen ostamista. Onko kellään kokemuksia tästä ? Tai mahdollisesti suositusta jostakin saman hintaluokan (Gigantissa 599 euroa) kelvollisesta automaattikoneesta ?

Hakusessa siis aamuja helpottava paina-vain-nappia -tyyppinen laite. Maidonvaahdotus plussaa, mutta ei välttämätön. En odota tuossa hintaluokassa mitään superhifielämystä, mutta mielellään perushyvää laatua olisi kiva saada :)
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2235
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2016, 10:54:52 ap »

Harkitsen Siemens EQ.5 macchiatoPlus automaattikoneen ostamista. Onko kellään kokemuksia tästä ? Tai mahdollisesti suositusta jostakin saman hintaluokan (Gigantissa 599 euroa) kelvollisesta automaattikoneesta ?

Hakusessa siis aamuja helpottava paina-vain-nappia -tyyppinen laite. Maidonvaahdotus plussaa, mutta ei välttämätön. En odota tuossa hintaluokassa mitään superhifielämystä, mutta mielellään perushyvää laatua olisi kiva saada :)

Melko samaa tavaraa ovat. "Perushyvää laatua" et saa yhdestäkään täysautomaatista. Riippumatta merkin kalleudesta. Kaikki rikkoutuvat kuluttajalaitteiksikin luvattoman usein. Tärkeää on katsoa, että takuuaika on pitkä, koska korjausprosentti on erittäin suuri. Itse myisin varmuudeksi pois heti takuuajan jälkeen. Myös huollon toimivuus (lue: nopeus) on tärkeä, jos siitä mitenkään mitään tietoa saa.

Ominaisuuksista, että jos koneesta löytyy uuttolämpötilan säätö, niin se on suuresti plussaa, koska muuten säädöt jäävät hyvin vähäisiksi ja melkoiseksi arvonnaksi jää mitkä pavut ylipäänsä toimivat. Mylly kannataa käytännössä aina säätää pienimmälle mahdolliselle ja siltikkin se on joka koneessa liian suurta.

Vaihtoehdoksi pohtisin yllättäen nespressoa. Yllättävää kyllä ei jää kauheasti jälkeen kahvin laadussa ja aika paljon saa kapseleita juoda ennekuin saa kalliin täysautomaatin hinnan täyteen ilman sitä täysautomaatin huoltorumbariskiä.

Foorumilta löytyy myös paljon keskustelua täysautomaateista ja nespresso aiheesta, jos käyttää hakua. Ei tosin kovinkaan helposti yhteen paikkaan järjestettynä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2016, 11:12:48 ap »

Kiitos kommentista! Selailinkin ensin tuota automaattiketjua, mutta se oli paisunut jo niin isoksi ja oli osittain jo niin vanha, että en oikein löytänyt sieltä vastausta tähän pähkäilyyni.

Nespresso on käytössä töissä, enkä enää kotiin sitä halua. Eniten mietityttää, että mitä kuuman veden vaikutuksesta liukenee alumiini(?)kapseleista, jos noita juo liikaa  ??? Muuten voisi tosiaan olla ihan käypä vaihtoehto.

Siemensillä näyttäisi olevan 2 vuoden takuu, joka on varmaankin aika maksimi mitä näihin vehkeisiin annetaan ? Osittain just tuon rikkoontumisherkkyyden takia en halua kalliimpaa laitetta hommata, kun olen ymmärtänyt, että ei ne sen kestävämpia kuitenkaan ole.

Täytyykin tsekata tuo uuttolämpötilan säätö !
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2235
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2016, 11:24:02 ap »

Kiitos kommentista! Selailinkin ensin tuota automaattiketjua, mutta se oli paisunut jo niin isoksi ja oli osittain jo niin vanha, että en oikein löytänyt sieltä vastausta tähän pähkäilyyni.

Joo eiväthän ne merkittävästi ole muuttuneet.

Lainaus
Eniten mietityttää, että mitä kuuman veden vaikutuksesta liukenee alumiini(?)kapseleista, jos noita juo liikaa  ??? Muuten voisi tosiaan olla ihan käypä vaihtoehto.

Turhaan pelkoa sanoisin minä. Noissa pitoisuuksissa vaikka joisi paljonkin kahvia alumiinin terveyshatat ovat taatusti paljon paljon pienemmät, kuin  päivittäinen sokeripala tai hyppysellinen suolaa.

Veikkaisin, että mutteripannustakin irtoaa enemän alumiinia kuin tuollaisesta kapselista sekunttian ohivirtauksessa ja siinäkin pitoisuudet ovat hyvin pieniä. Nespressoon saa kyllä Lidlistä muovikapseleita ja netistä saa tilattua muovisia kapseleita myös. Itse en tuon asian takia kyllä vaivaituisi.

Lainaus
Siemensillä näyttäisi olevan 2 vuoden takuu, joka on varmaankin aika maksimi mitä näihin vehkeisiin annetaan ? Osittain just tuon rikkoontumisherkkyyden takia en halua kalliimpaa laitetta hommata, kun olen ymmärtänyt, että ei ne sen kestävämpia kuitenkaan ole.

Itse en ainakaan sijoittaisi kalliseen tuollaiseen, juurikin tuon takia. Olen kyllä kolmella vuodella joskus nähnyt ja gigantista sai joskus kohtuullisella lisärahalla lisävuosia noihin. En tiedä saako enää. Itsehän sitä riskin hintaa voi sitten arvioida.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2016, 14:14:08 ip »

Lainaus käyttäjältä: Café au lait
Hakusessa siis aamuja helpottava paina-vain-nappia - -  En odota tuossa hintaluokassa mitään superhifielämystä, mutta mielellään perushyvää laatua olisi kiva saada :)

Jonkin verran olen täysautomaattien kahvia juonut kyläillessä. On hieman sellainen käsitys, että paina-vain-nappia tekniikalla  ei saa mitenkään perushyvää laatua. Itse yritin samaa työpaikalle thermoblock keittimellä ja ese-napeilla. Pieleen meni.... No myllyllinen automaatti on eri asia, kuin ese-napit, mutta kokemukseni mukaan, ei niilä hirveästi parempaa saa kuitenkaan. Aika riski sijoitus, jos ei sitten laatu olekaan mielestäsi tarpeeki perushyvä.

Sanoisin, että 10 minuuttia aikaisempi herätys ja boilerikeitin, niin olet ratkaisuun tyytyväisempi....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2016, 14:41:51 ip »

Tuo on kyllä käsittääkseni myllyllinen malli, kuten useimmat automaattikoneet..?

Mikä tekee noista automaateista mahdollisesti tasaisen huonon ? Papuvalinnalla voinee kuitenkin vaikuttaa lopputulokseen ? Vai onko ongelmana juuri se, että säätömahdollisuudet eivät ole riittäviä ?

Yksi oma motivaattori automaattimasiinalle on just se, että pimeinä aamuina mieluummin nukun sen 10 min pidempään :)
Kirjattu

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2016, 14:53:43 ip »

Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1573
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2016, 15:39:09 ip »

Koskaan en ole hyvää espressoa/espressopohjaista kahvia täysautomaateista saanut. Se ei tietenkään tarkoita, että sellaista automaattia ei olisi olemassa, josta ihan perushyvää saisi. Epäilen kuitenkin, kunnes toisin todistetaan. Sitten arvatenkin mennään hintaluokassa pitkälle puoliautomaattien (+mylly) ohitse ja silloinkin vielä suhtaudun skeptisesti, koska en ole älyttömän hintaisista automaateistakaan hyvää saanut.

Säätöjen rajallisuus (ja käyttöikä) niissä kai yleensä tulee pian vastaan ja tietysti se, että sisäänrakennettu mylly ei välttämättä ole kauhean kaksinen. Boilerikeitin (puoliautomaatti, tai vipukeitin) ja kunnon mylly ovat avain onneen. Hyvän myllyn merkitystä espressoon ei kannata aliarvioida.

Jos vaatimuksena on hyvä espresso/cappuccino yhdellä napin painalluksella, niin ollaan vaikeiden kysymysten äärellä. Toki jos vetää "perushyvän" rajan riittävän matalaksi, niin ratkaisu helpottuu...

Tosiaan ajastin ja se, että herää 5-10min aikaisemmin, antavat paljon paremman makuisen startin aamuihin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Café au lait

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 34
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2016, 16:13:34 ip »

Tulkitsenko nyt keskustelua oikein, että noista automaattivehkeistä ei nyt oikeasti ole oikein mihinkään..? Jotenkin hämmentävää, että niitä sitten kuitenkin on niin monenlaisia ja monen hintaisia :o

Jostain syystä kynnys boilerikoneeseen on korkealla. En oikein itsekään tiedä, että miksi. Osittain ehkä sen takia, että lapset häsää koko ajan lahkeessa, eikä pysty kunnolla keskittymään mihinkään.

Hyvä mylly taloudesta jo löytyy ja sillä on saatu huomattavaa parannusta suodatinkahvimaailmaan. Nyt tämä ns. next step tuntuisi luontevammalta tuonne automaatteihin, mutta pitänee sitten vielä harkita asiaa  :-\
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2235
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2016, 18:26:00 ip »


Mikä tekee noista automaateista mahdollisesti tasaisen huonon ?

Paljon vikoja. Koko toimintamalli on ylipäänsä vain osittain espressoa muistuttava. Myllyt ovat huonoja ja epästabiilit thermoblokit. Oikeataan niitä ei pitäsi edes ajatella espressokoneina, vaan vähän eri tavalla hieman espressoa muistuttavaa kahvia tekevinä koneina. Oli se nyt sitten kenestäkin hyvä tai huono juttu.

Lainaus
Papuvalinnalla voinee kuitenkin vaikuttaa lopputulokseen ?

Kyllä voi, mutta lähinnä niin, että todella monilla pavuilla juttu ei vaan yksinkertaisesti onnistu. Pavut pitää melkeimpä valita sen mukaan, että mikä omalle kobneelle sattuu sopimaan.

Lainaus
Vai onko ongelmana juuri se, että säätömahdollisuudet eivät ole riittäviä ?

Tämä on yksi osa sitä ongelmaa kyllä.

Lainaus
Yksi oma motivaattori automaattimasiinalle on just se, että pimeinä aamuina mieluummin nukun sen 10 min pidempään

Oikeastaan se ei ole käytännössä aikakysymys enää kun osaa. Käytännössä ei juuri aikaa säästä, kunhan kone ehtii muiden askareiden lomassa kuumeta tai se on lämmennyt ajastimella. Toki opetteluun menee aikaa se on totta.

Tulkitsenko nyt keskustelua oikein, että noista automaattivehkeistä ei nyt oikeasti ole oikein mihinkään..?

Tulkitset toki. Riippuu tietysti mihin kukin rimansa asettaa ja keneltä kysyy. Joku voi tyytyä selvästi huonompaankin, jos sen saa helposti. Jos kysyy asiaa foorumilla, jossa ihmiset harrastavat kahveja ja maistelevat nimenomaan niitä kahveja, niin kyllähän se laadun raja on toki vedetty korkeammalle kuin työpaikan kahvipöydässä, jossa juodaan juhla-mokkaa lämpölevyltä.

Itse kuuluun siihen ihmisketegoriaan, jonka mielestä jos se kahvi on hyvää niin tavoite on saavutettu. Toiset sitten vain saavuttavat sen vähän vaikeammin. Silti en epäröi hetkeäkään väittää, että jos  samast apavuta tehty täysautomaatti espresso ja hyvän baristan tekemä espresso laitetaan viivalle sokkomaistelussa, niin tyulos olisi ei-kahvia-haratavienkin keskuudessa murskaava sen aidon asian hyväksi.

Lainaus
Jotenkin hämmentävää, että niitä sitten kuitenkin on niin monenlaisia ja monen hintaisia :o

Ei suinkaan. Yritykset tekevät sitä mitä kuluttajat ostavat. Kun kuluttajat tahtovat vaikka maksaa paljon hajoavista ja kalliista laiteista, kunhan se tekee sen "napin painalluksella", niin yritykset tekevät niitä. Mikseivät tekisi?

Ongelmahan noissa on, että monimutkaiset muovikoneistot tekevät suhteellisen monimutkaisia asioita toimien ongelmallisten asioiden, kuten veden, jauhepölyn ja paineen kanssa. Hyvä espressomylly maksaa muutaman sataa euroa uutena, niin siitä voi alkaa ihmetellä miksi nuo lelut monimutkaiset härvelit, kun takuu korjausten kustannukset on myös maksatettu astajalla ovat noinkin halpoja. Oikeasti niissä on säästetty suunnilleen jokaisessa kohdassa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2016, 18:33:26 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1573
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #10 : Lokakuu 07, 2016, 19:15:10 ip »

Tulkitsenko nyt keskustelua oikein, että noista automaattivehkeistä ei nyt oikeasti ole oikein mihinkään..? Jotenkin hämmentävää, että niitä sitten kuitenkin on niin monenlaisia ja monen hintaisia

Eipä ne kaksisia ole, näin espressoharrastajan näkökulmasta.
Monet kuitenkin ostavat espressokeittimensä sen paremmin perehtymättä asiaan ja menevät sinne, mistä muutkin kodinkoneensa ovat ostaneet (itsekin aikoinaan tein kerran sen karmean virheen). Kodinkoneliikkeissä myydään helppoja muovisia ratkaisuja niille, jotka haluavat vähän "luksusta arkeen". ;)
Kunnon espressokeittimet ostetaan kuitenkin lähes poikkeuksetta erikoisliikkeestä.

Hyvä mylly taloudesta jo löytyy ja sillä on saatu huomattavaa parannusta suodatinkahvimaailmaan.

Yhtään tarkemmin tietämättä, mikä mylly on kyseessä, niin hyvä suodatinmylly ei välttämättä ole hyvä espressomylly. Eli jos kuitenkin päädyt puoliautomaattiin, niin toinen mylly saattaa hyvinkin olla pakko-ostos.

Monta kertaa kuitenkin, kun olen juonut automaattiespressoa, koneen omistaja on ollut tyytyväinen makuun, vaikka itse olen vaan hymyillyt ja ollut kohteliaasti hiljaa... Sehän on toki tärkeintä, onko itse tyytyväinen kahviin. En tiedä voiko automaatteja koemaistaa missään. Se helpottaisi jonkin verran päätöstä, jos tietäisi etukäteen miltä ko. kahvi maistuu.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #11 : Lokakuu 07, 2016, 23:27:27 ip »

Lainaus käyttäjältä: Café au lait
Tulkitsenko nyt keskustelua oikein, että noista automaattivehkeistä ei nyt oikeasti ole oikein mihinkään..? Jotenkin hämmentävää, että niitä sitten kuitenkin on niin monenlaisia ja monen hintaisia

Onhan niitä ihan kahvilakäyttöönkin. Täällä Joensuussa on Coffeehousessa täysautomaatti ja täytyy sanoa, että ei siellä voi kahvia juoda. Espresso ei poikkea mitenkään edukseen työpaikallani thermoblock keittimellä ese-napeista tekemästäni espressosta. (Nuuka kun olen, juon ne pois, ei viitsi roskiin heittää). Coffeehousessa kahvi on niin laihaa, että cappucino maistuu pelkälle kuumalle maidolle.

Keittelin itse monta vuotta kahvia halvalla Krupsin keittimellä. Jauhoin tuoreet pavut itse ja sain mielestäni parempaa kahvia kuin taysautomaattikahviloissa saadaan aikaiseksi. Eli ei se hinta välttämättä takaa mitään. Nyt keittelen Pavoni Prolla ja ero entiseen on tietenkin huikea. Paljon on siis kyse myös siitä mihin sen riman asettaa ja mitä haluaa.

Täytyy toki myöntää, että nämä ovat tiukkoja ennakkoluuloja automaatteja kohtaan. Yhdelläkään en ole itse keittänyt enkä ole yhtäkään säätänyt, enkä tiedä mitä osaava tekijä saisi säädöillä aikaiseksi, mutta kuten muutkin - vahvasti epäilen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2016, 23:35:47 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Q1auz

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #12 : Lokakuu 08, 2016, 11:18:35 ap »

Itselläni oli jura ena 3 kolmisen vuotta johon olin ihan tyytyväinen. Kahvin maku oli parempaa kuin mutterilla samalla pavulla. Ostin sen käytettynä eikä minulla ollut sen kanssa mitään onelmia, ruuvasin tosin irti pari ruuvia jotta sivupaneelit sai helposti irti jotta pääsin putsaamaan purut pois uuttoyksiköstä hammasharjalla pari kertaa kuussa, itse uuttoyksikköä en uskaltanut ruuvata irti. Joissain koneissa sen saa irti puhdistusta varten. Sen lisäksi irroitin suuttimen josta kahvi valuu kuppiin puhdistusta varten, meni kerran jopa tukkoon. Asetuksista sen verran että jauhatus hienoimalle, kahvin määrä maksimiin eli tupplan määrä, veden lämpötila maksimiin, veden määrä ristreton puolelle noin 30 ml. Mitä papuihin tulee niin kovin tummia ja öljyisiä ei kannata käyttää, tuppaavat tukkimaan kooneen suht nopeasti. Maidon automaattivahdotuspäätä kokeilin muutaman kerran mutta sen puhdistus oli työlästä joten käytin mielummin panarilloa kun maitoa piti vahdottaa, itse juon mustana. Muista automaateista ei ole kokemusta.
Nykyyään on Stollarin db 920 ja bcg820 mylly joihin olen oikein tyytyväinen, kahvin maku on tämän myötä mennyt taas useamman askeleen ylöspäin.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2235
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #13 : Lokakuu 08, 2016, 11:53:43 ap »


Täytyy toki myöntää, että nämä ovat tiukkoja ennakkoluuloja automaatteja kohtaan. Yhdelläkään en ole itse keittänyt enkä ole yhtäkään säätänyt, enkä tiedä mitä osaava tekijä saisi säädöillä aikaiseksi, mutta kuten muutkin - vahvasti epäilen.

Alottelin Philips/Saeco täysautomaatilla. Mylly pienimmälle ja niin ristrettoa kuin töhöstä lähtee oli paras asetus kaikkeen. Maidon kanssa capuccinona se joillain pavuilla toimi. Espressona ei voi suositella oikein millään pavulla.

itse uuttoyksikköä en uskaltanut ruuvata irti. Joissain koneissa sen saa irti puhdistusta varten.

Ainakin muinaisissa Philips/Saecoissa sai irti. Meni se silti lopulta jumiin, niin että ei auennut millään. pesin säännöllisesti.

Lainaus
veden lämpötila maksimiin

Omassa koneessa nyt etenkin jälkikäteen olen varma, että joitain papuja olisi voinut pelastaa lämpötilan pudotuksella. Siinä mallissa se ei kuitenkaan ollut mahdollista. Kaikki säädöt mitä oli käytössä olivat maksimissa parhaimmillaan. Ristretoksi vetämällä voi tavallaan peittää uuton heikkouksia, joten se oli pakko pitää maksimissa ja mylly ei ole noissa ymmärtääkseni koskaan pienimmälläkään asetuksella riittävän pienenä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Siemens EQ.5 macchiatoPlus
« Vastaus #14 : Lokakuu 08, 2016, 13:38:18 ip »

Onhan niitä ihan kahvilakäyttöönkin. Täällä Joensuussa on Coffeehousessa täysautomaatti ja täytyy sanoa, että ei siellä voi kahvia juoda. Espresso ei poikkea mitenkään edukseen työpaikallani thermoblock keittimellä ese-napeista tekemästäni espressosta. (Nuuka kun olen, juon ne pois, ei viitsi roskiin heittää). Coffeehousessa kahvi on niin laihaa, että cappucino maistuu pelkälle kuumalle maidolle.

Vaihtoivat jo vuosia sitten asialliset hx-keittimensä "moderneihin" automaatteihin. Voi olla, että nykylaitteilla ei baristan ammataidolla ole juurikaan merkitystä?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*