Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Sieluun koskee...  (Luettu 3307 kertaa)

Sunppi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Sieluun koskee...
« : Huhtikuu 29, 2012, 11:53:12 ap »

Siis näiden kahvikoneiden hinnat. Aivan mielisairaan hintaisia vehkeitä ja jos purkaa tuollaisen huippukoneen, niin komponentit maksaa roposen ja muu on katetta. Miksi hinta on niin kuin osat olisi jalometalleista ja laite suodattaisi kultaa merivedestä? En ymmärrä. Omaan lompakkoon koski aivan sairaasti kun ostin stokkalta tarjouskoneen alle parilla sataa, ja hellasäröltä meinasi katketa verisuoni päästä nalkuttaessa että "ei kyllä ikinä enää meidän perheeseen noin kallista kahvinkeitintä jäkäjäkäjäkä". Se itse juopi tarjouskahvia litroittain, eikä halua kuullakaan mistään oikeasta kahvista, se on niuhottamista ja snobbailua hänen mielestään. No, anyway, keitin ostettiin ja sen jälkeen olen ollut henk.kohtaisessa kahvitaivaassa lillumassa, koska tälläkin halpislaitteella ero normikahviin on järjettömän suuri. Kahva oli pakko tunata, siinä oli sellainen atomin mentävä reikä joka tekee creman vaikka vedestä. Porailin sen kunnolla auki, nyt on millin reikä ja crema tulee uutosta. Ostan papuja, jauhan käsin japskimyllyllä ja totisesti nautin joka tipasta. Tuli sitten puheeksi töissäkin nämä ja siitä syntyi ongelma, sillä budjetti on pieni tälläisiin laitteisiin. Joku sitten bongasi prisman alennusmyynistä OBH Nordica 2432 keittimen hintaan 25€. Ymmärrän toki säälivät hymyt, mutta jostainhan se on aloitettava. Tälläkin on nyt vuosi keitelty ja vieraat kiittää hyvästä kahvista, kyllä on niin erikoisen erittäin mahdottoman hyvää. Ja miksei olisi, sillä tämäkin lelu keittää paremmat kahvit kuin mitä kahviloista saa keskimäärin, kunhan papu on vastajauhettu (krups-kahvimylly 59€ ja paulingin papukahvia). Myllyn toi pomo kotoaan kun sai uuden paremman lahjaksi. Mikä on siis tarinan pointti? Kun lähtee tähän leikkiin ihan pystymetsästä, kuten minä, kannattaa pitää jalat maassa. Se mitä ensimmäiseksi totesin oli se, että vaikka ero mutteripannuun, suodatinkahviin jne. on järkyttävän suuri myös tällaisella halpiskoneella toimittaessa, ero kalliimpaan laitteeseen ei ole. Henk.koht makuaisti on jokaisella erilainen ja esim. minä en saa mitään merkittävää eroa tällä ja kaupassa testatuilla 500-1000 euron keittimillä tehtyyn kahviin. Kannattaako siis minun ostaa 500€ kone jahka tästä halpiksesta aika jättää? Ei välttämättä maun, ehkä laadun ja käyttöiän vuoksi. Jos taas henk.koht. makuaisti on sellainen että kykenee erottamaan enemmän vivahteita jotka eittämättä aikaansaadaan parempien laitteiden oikeaoppisella uutolla jne., en säästelisi tässä kohtaa. Vaikka koneet ovat järjettömän hintaisia eikä hinta/laatusuhdekkaan ole mitenkään mairitteleva, niin luxus on aina kallista ja siitähän tässä on kyse. Jos haluaa elämäänsä luxusta, niin pitää olla valmiutta maksaa siitä pyydetty hinta. Jos taas ei halua maksaa vain koska kallis on hienoa, vähemmälläkin pärjää ihan hyvin. Totuus on kuitenkin se, että vain pieni prosentti ihmisistä omaa makuaistin, jolla esim. erotetaan viinin marjat tai kahvin pavut toisistaan ja jotta tuon oman makuaistin rajat tulisivat ymmärretyiksi, lienee turhaa maksaa ensikättelyssä useita satoja euroja kahvikoneesta. Jalat maassa ja pienin askelin eteenpäin, makuaisti kasvaa mukana jonkin verran ja opettelu on ainakin minulle ollut antoisaa ja hauskaa.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Sieluun koskee...
« Vastaus #1 : Huhtikuu 29, 2012, 12:18:00 ip »

No onhan se näinkin, itse lähdin liikkeelle OBH:n 2418 keittimellä.
Tuli parasta espressoa ja kun halpor myllyn hankin rinnalle, tuoreus iskostuis pavuista aika nopeasti korkeammalle.
Sitten kun Silvialla kauan veksailin, mikä ei mielestäni ole muuten kovin arvokas sijoitus, jos huomaa pitävänsä tuosta näpertelystä.
Niin maku, se muuttui. Aivan eri tasoa, onnistuessaan. Sainkin mutkan kautta myöhemmin jälleen kotiini tuon saman OBH:n, jolla olin tehnyt upeita shotteja ja capuja. Mutta ei se ollutkaan enää samanlaista, olin tottunut kotona astetta parempaan.
Mitä tulee noihin kalliisiin kahviloiden koneisiin, niin eivät ne koneet juurikaan niitä "hyviä" juomia valmista, kyllä siellä on se barista tiskin takana jolta se lähtee.
Mutta kaipa se on pääasia, että on itse tyytyväinen omiin juomiinsa.
En kait ole monessakaan asiassa eri mieltä, kuin tuossa maistamisessa. Jollet saa eroa johonkin tasokkaan kahvilan tarjoamaan shottiin, verrattuna omaan keittimeesi, niin silloin ei tosiaan kannata päivittää konetta.
Hienoa että opettelu ja muu on ollut antoisaa, voisin allekirjoittaa tuon kanssa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Sieluun koskee...
« Vastaus #2 : Huhtikuu 29, 2012, 13:02:03 ip »

Juu, suurin todellinen ongelma kotona tehdy kahvin parantuessa on ulkona saadun kahvin huononeminen.
Itse koen tuon aikamoisena menetyksenä. Puhumattakaan siitä, etten osallistu enää matkoilla mokkapannulla tehtyihin kivoihin aamusumppeihin,
mokkapannuhan on Välimerenmaiden jokakodin ja vuokrahuoneiston vakiokalu. Oma kymmenisen mokkapannun kokoelmakin on jäänyt vain koristeeksi.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

mikaels

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
    • Kahvisanoja
Vs: Sieluun koskee...
« Vastaus #3 : Huhtikuu 29, 2012, 14:59:28 ip »

Oletan, että tää postaus koskee lähinnä espressokoneiden hintoja? Hyvän makuiseen suodatteluun pääsee pienellä rahalla kiinni. Ainoa isompi ostos on (käsikäyttöinen) kahvimylly, ilmeisesti Hario Skertonin saa n. 50 eurolla? Semmoisen perussuodatinsuppilon saa muutamalla eurolla, kattiloita on jokaisen kodissa (vedenkeitin mukava bonus), Melittan suodatinpapereita saa parilla eurolla ja keittiökello maksaa alle kympin...

Ihan tyhjästä pääsee hyvän kahvin makuun näin menetellen noin 70€ hintaan. Mukavana bonuksena on suodattelutekniikan vähemmän tarkat rituaalit verrattuna espressoon, tälläinen vähemmän aikaa harrastanut kotikeittäjä pääsee hyvällä pavulla ihan järjettömän hyvän kahvin makuun. Toki varmaan Harion V60-sarjan muut vehkeet antavat vielä paljon paremman lopputuloksen.

Sanottuani kaiken tämän, myönnän että saan paljon iloa Silviasta sekä Rockysta ja keitän cappuccinoja miltei pakkomielteisesti  ;D
Kirjattu

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: Sieluun koskee...
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2012, 17:32:25 ip »

Totuus on kuitenkin se, että vain pieni prosentti ihmisistä omaa makuaistin, jolla esim. erotetaan viinin marjat tai kahvin pavut toisistaan ja jotta tuon oman makuaistin rajat tulisivat ymmärretyiksi, lienee turhaa maksaa ensikättelyssä useita satoja euroja kahvikoneesta. Jalat maassa ja pienin askelin eteenpäin, makuaisti kasvaa mukana jonkin verran ja opettelu on ainakin minulle ollut antoisaa ja hauskaa.

En pidä hyvää kahvia luksuksena, tai luksus on sitten minun käsitteistössäni yläkantissa. Yleensä vaika stereoihin menee enemmän.

Olen kyllä harvinaisen samaa mieltä siitä, että jos ei kahvi maistu paremmalta kalliimmalla laitteella tehtynä, niin se ei silloin ole parempaa. Ja silloin on ainakin turha työntää lisää rahaa laitteisiin.

Olen samaa myötä myöskin siitä, että monikin harrastus tuntuu paremmalta, kun etenee pienin askelin. Ensimmäisestä espressokoneentuhjustani maksoin 20 euroa, sillä päristeltiin pari vuotta, ja olihan sekin jo jonkinlaista espressoa, vaikka en tajunnutkaan että myllystä sen olisi pitänyt lähteä. Sama koski valokuvausta. Kyllä 40-45 vuotta sitten lähdettiin kovasti yksinkertaisin välinein liikkeelle, mutta oppimisen ja löytämisen iloa oli senkin edestä.

Sitä myös oppii arvostamaan hyvää, kun on vertailukohtia. Joskus aikanaan sain käsiini yhden suomalaisen nimeltämainitsemattoman ammattikunnan edustajien novellikokoelman. Se oli kertakaikkisen kaamea. Kansankynttilät olivat työntäneet niiden kansien väliin jokaisen fraasin ja löytämänsä nerokkaan ilmaisun. Sen jälkeen arvosti kunnon kirjailijoita ihan toisella tavalla.

Miksi se ei siis pätisi kahviinkin.

P.S. Ulkona saadun kahvin huononeminen on tosiaan menetys. Se hinta tstä kaikesta pitää maksaa. Ehkä sekin joskus korjautuu, samoin kuin hintapuolikin. Roomassa espresso maksoi tiskillä juotuna 0,70-1,00 euroa. Täällä kahvin saa samaan hintaaan vain Kaffecentralenista, tai on ainakin joskus saanut.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2012, 18:09:27 ip kirjoittanut Franssales »
Kirjattu

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Sieluun koskee...
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2012, 13:53:19 ip »

Hinnoista puheen ollen:
Itse olen löytänyt kovimman hinnan espressolle ja espressopohjaisille juomille Hgin keskustassa Keskuskadulla olevassa La Famiglia tms. ravintolassa:

Join aikaa sitten mainostivat kyltissä kadulla hintoja jotka olivat luokkaa 4 euron molemmin puolin riippuen maidon määrästä.
 
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)