Kaapeleilla on muitakin mitattavissa olevia ominaisuuksia kuin resistanssi: mm. kapasitanssi ja induktanssi. Koska audiosignaali on poikkeuksetta vaihtovirtaa ovat nämä jälkimmäiset jo periaatteessa kiinnostavampia, koska ne aiheuttavat signaaliin vaihesiirtymiä, jotka ovat signaalin taajuudesta riippuvaisia siinä missä puhdas resistanssi kohtelee kaikkia taajuuksia samalla tavalla. Tässä mielessä resistanssin minimoiminen järkyttävän paksuilla kaapeleilla ei välttämättä edes johda 'parempaan' lopputulokseen jos samalla ollaan onnistuttu kasvattamaan induktanssia tai kapasitanssia. Nämä kaikki aiheuttavat kaapeliin vastusta jota vaihtovirtamaailmassa kutsutaan impedanssiksi. Kaapeleissa impedanssin kapasitiivisella osalla on yleensä suurempi merkitys kuin induktiivisella ja kapasitiivinen impedanssi aiheuttaa signaaliin aina taajuudesta riippuvia vaihesiirtymiä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/ImpedanssiImpedanssin merkitys kasvaa kun signaali on hyvin heikko (mm. mikrofonin ja esivahvistimen väli) kaapelit ovat pitkiä tai taajuudet korkeita (mm. digitaalinen audio). Impedanssia ei kuitenkaan ole tarvetta minimoida, vaan sovittaa se siihen ympärillä olevaan elektroniikkaan. Koska alalla on paljon standardeja, pitkälle pääsee sillä, että valitsee oikean kaapelin kuhunkin käyttötarkoitukseen. Jos näissä hölmöilee, ei tarvitse olla kultakorva huomatakseen eron.
Toinen juttu on sitten kuinka suuri merkitys näillä eroilla käytännössä on. Kaiutinkaapelissa menee isoja jännitteitä, varsin paljon virtaa ja kaiutin on täynnä keloja ja kondensaattoreita - siinä ei pienet erot kaapelin impedanssissa välttämättä kuulu. Mutta vaikka minä en niitä välttämättä kuule, voi joku toinen olla herkempi tässä suhteessa. Sitä paitsi vaikka kuulisinkin eron, ei se tarkoita että asialla on minulle merkitystä. Ehken vaan välitä tai halua maksaa siitä havaitusta erosta.
Kokonaan toinen juttu on sitten ne kitaravahvarit, joissa huipputasolla jokainen komponentti on huolella valittu. Putkivahvarin ei ole tarkoituskaan tuottaa neutraalia vahvistettua ääntä, vaan tietty saundi. Jos siihen päästään vaikkapa tehonkestoltaan alimitoitetulla ulostulomuuntajalla, niin siitä vaan. Komponenteilla ja piirikorteilla on oma soundinsa, minkä Bob Moog toi hänestä kertovassa dokumentissa hienosti esille. Ja vaikken minä kuulisikaan eroa, niin se kitaristi voi oikeasti sen kuulla.