Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Nuova Simonelli Oscar  (Luettu 63393 kertaa)

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #120 : Elokuu 19, 2013, 09:55:18 ap »

Juu rajoittimien kanssa. Ilman lämpiää varmasti nopeammin.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #121 : Syyskuu 29, 2013, 10:31:39 ap »

Heh, Oskari tuli takaisin vanhaan kotiin, hieman huoltoon kun nykyomistaja lähti Irlantiin töihin.
Tein kalkinpoiston eilen ja tilasin taas yhden ylivuotoventtiilin ( 98120001 ) ja ne rajoittajatkin kun halvat olivat. Yksi ok venttiili piti olla, mutta on kadonut muutoissa. On vain liian löysä ja alkup, hajonnut yksilö. Tuollahan sitä aikoinaan tuli äimisteltyä.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #122 : Syyskuu 30, 2013, 19:12:29 ip »

Heh. "No, jos kissanlämmitin on tullut takaisin, niin hyödynnetään sitten"

Elektros antaa hieman alennusta, kun kliksuttelin vahingossa asuvani Anconassa, joten postit jäivät aika huokeiksi ;-)

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #123 : Lokakuu 04, 2013, 12:54:06 ip »

Näyttää kovasti minun silmääni polyuretaanipohjaiselta tiivistemassalta. Voi tietenkin olla jotain muutakin, kuvasta on aina vähän vaikea sanoa.

Tästähän oli keskustelua aijemminkin. Itse tiivistin ihan erikeeperillä, ja aijemmin kontaktiliimalla -kunhan tiivistyy, mikä tahansa sen melkein tuossa tekee.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #124 : Maaliskuu 29, 2014, 01:04:48 ap »

Jatkan tätä ketjua, hankin Elektrosilta Oscarin, Grintan ja vähän varusteita. Kaffecentralenilta sitten pikkutavaraa ja erilaisia papuja. Olen ollut todella tyytyväinen, ehkä en osaa olla riittävän vaativa.

Kahvi valuu hieman liian nopeasti, tosin Monteriva Marche sopivasti. Ehkä jauhatuskarkeus on suurehko.

Itse saan Oscarilla vaahdon onnistumaan parhaiten antamalla sekunnin verran mennä ilmaa ja sen jälkeen kannun pohjasta kiinni pitäen pilli pari senttiä syvemmällä lähellä reunaa. Kestää 2 desin vaahdotus ehkä 7 sekuntia.

Kannu muutamaksi sekunniksi matolle, pari kopautusta, pyörittäminen ja kaato. Kuvioiden tekeminen on vielä vaikeaa mutta onnistuu pikkuhiljaa.

Robert Pauligin pisteisiin ei voi mennä, latesta maksettava hinta on posketon eikä jälki ole likikään edes omaani. Kyselin vähän myyjältä eikä sillä ollut hajuakaan vaahdottamisesta. "Pauligilta kaupungin suurimmat kuplat."
Kirjattu
Oscar | Grinta

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #125 : Maaliskuu 31, 2014, 08:58:19 ap »

Otitko tuuneilla vai perusOskarin? Muistikuvani Grintan säätelystä oli melko positiivinen, riittävän tiheä porras.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #126 : Huhtikuu 01, 2014, 19:35:59 ip »

Käytössä sama setti, Oscar ja Grinta. Minulla parhaiten näillä laitteilla, budjetilla ja taidoilla toimii Monteriva Rossa pavut. Eikä Monteriva edes ole mikään paahtimo, vaan ruotsalainen tuotemerkki!

Grintan ajastimen säätäminen on mulle jotenkin epämiellyttävää: Mylly kumoon, pohjassa ruuvi, jota käännetän 5° kerralaan. Kun se yksi oma papu on löytynyt, eipä tarvii enään säätää kun sen on kerran saanut kohdalleen ko pavulle.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #127 : Huhtikuu 01, 2014, 19:52:33 ip »

Joo, Grinta kannattaisi ottaa ilman ajastinta. Itse säädin sen ajan ihan lyhyeksi, jolloin se toimi ikäänkuin manuaalisena.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #128 : Huhtikuu 01, 2014, 21:11:49 ip »

Otitko tuuneilla vai perusOskarin? Muistikuvani Grintan säätelystä oli melko positiivinen, riittävän tiheä porras.

Ihan perusoskarin, enkä edes omalla vesijohtoputkella vaan säiliöllä. Grinta manuaalisena. Grintan säädöt aika tiheät, mutta sopivat ovat lähes nollassa.

En ole viitsinyt vielä alkaa vaivata päätäni uuttopaineilla, lämpötiloilla tai vastaavilla, kunhan teen kahvia ohjeiden mukaan. Merkityksellisemmät asiat ovat vähän muualla.
Kirjattu
Oscar | Grinta

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #129 : Huhtikuu 02, 2014, 21:07:35 ip »

En ole ihan varma mihin viittaat 'sopivat ihan nollassa' - huomiolla. Grintalla mulla on semmoinen kokemus, että alusssa mylly piti säätää ihan tappiin, niin tiukaan kun sai käännettyä. n 2v. pienen käytön jälkeen karkeuden säätö alkoi toimia paremmin, ei tarvinnut enään kääntää loppuun asti. Tällä kokemuksella olen vamis uskomaan että puheissa myllyn sisäänajosta on jotain perää.

Grintan kehässä siinä hopperin alla on numerot 0-5, jos muistan oikein, numeroarvo katsotaan vasemmasta sivusta jossa on se karkeusasteen lukitusvipu, eikä suoraan edestä. Jos suoraan edessä karkeus sanoo 0, vasemmalla sivussa karkeus on 2 1/2, joten ei oteta stressiä noista luvuista.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2014, 21:19:44 ip kirjoittanut pukinmäestä »
Kirjattu

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #130 : Huhtikuu 02, 2014, 21:21:11 ip »

En ole ihan varma mihin viittaat 'sopivat ihan nollassa' - huomiolla. Grintalla mulla on semmoinen kokemus, että alusssa mylly piti säätää ihan tappiin, niin tiukaan kun sai käännettyä. n 2v. pienen käytön jälkeen karkeuden säätö alkoi toimia paremmin, ei tarvinnut enään kääntää loppuun asti. Tällä kokemuksella olen vamis uskomaan että puheissa myllyn sisäänajosta on jotain perää.

Grintan kehässä siinä hopperin alla on numerot 1-4, vai oliko se 1- 5,, numeroarvo katsotaan vasemmasta sivusta jossa on se karkeusasteen lukitusvipu, eikä suoraan edestä. Jos suoraan edessä karkeus sanoo 1, vasemmalla sivussa karkeus on 2, joten ei oteta stressiä noista luvuista.

Juuri tuota tarkoitin, että aika tappiin saa vääntää ennen kuin tulee riittävän pientä jauhetta. Mylly on ainakin tällä haavaa itselleni muuten ihan hyvä, ostin ne samassa paketissa kun tulivat hyvään hintaan. Kaupan toiminnasta ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Kirjattu
Oscar | Grinta

Jay_Leino

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #131 : Toukokuu 27, 2014, 09:24:46 ap »

No niin! Nyt on meillekin tullut NS Oscar tänä aamuna Dhl:n toimittamana! :) Tilasin tunatun version opv+av-valve+rajoittimet version.

Mitenkäs tuon lämmityksen yms. kanssa pitäisi toimia,  jos esim. aamulla yritän saada koneen mahdollisimman nopeasti lämpimäksi?

Ja minkälaiset proseduurit on tarpeellisia ennen uuttoa tuolla kokoonpanolla? Jos jollakin olisi kertoa "kahvinkeiton työvaiheet" alusta loppuun lähinnä kyseisen kokoonpanon osalta.

Fiilis on aika mahtava, kun kotona odottaa kuulemma todella iso paketti emännän mukaan. Hän ei luonnollisesti tiedä koko tilauksesta mitään  ;D Sanoin, että pitää tutkia töiden jälkeen mikä paketti se on  ;)
Kirjattu
Rocker R58 + Mazzer Mini e a
Poistuneet: Nuova Simonelli Oscar + Grinta + Rancilio Rocky

smuu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #132 : Toukokuu 27, 2014, 10:56:12 ap »

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=3085.0
Tuossa langassa lukemisen arvoista matskua oscarin omistajille
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2578
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #133 : Toukokuu 27, 2014, 12:06:16 ip »

Mitenkäs tuon lämmityksen yms. kanssa pitäisi toimia,  jos esim. aamulla yritän saada koneen mahdollisimman nopeasti lämpimäksi?

Ja minkälaiset proseduurit on tarpeellisia ennen uuttoa tuolla kokoonpanolla? Jos jollakin olisi kertoa "kahvinkeiton työvaiheet" alusta loppuun lähinnä kyseisen kokoonpanon osalta

Olematta kovin tieteellinen, heti loikataan sängystä vieterinä ja kone päälle, tai jos haluaa ottaa varman päälle: ajastimella vaikka varttia ennen kellonsoittoa, muutaman minuutin, tai sen vartin päästä suhautellaan vähän höyrypillistä, ja joka tapauksessa vartin päästä voi jo lorottaa lämmityshuuhtelua grupon kautta jotta gruppo ja kahva lämpiäisi. Vartti lisää ja lisää lorottelua, ja kiireinen voi jo siinä alkaa valmistelemaan muuta: kupit esiin, niihin lorotetaan lämmittävää vettä (koneen päällä ne eivät ole vielä ehtineet lämmitä), kahva irti ja kuivatus liinalla/jauhetaan purut kahvaan/kahvikeon tasoitus, paakkujen poisto/tamppaus/kahva koneeseen/ kone päälle, (kuivatut?) kupit alle ja n. 30s. uutto.

Itse lämmitin Oskaria ehkä 20min, mutta nuo kuristimet hidastavat lämpiämistä. Ja tulin myös suhautelleeksi aika usein, höyryn habituksesta; kosteudesta, "kuivuudesta" kun myös alkaa nähdä koneen valmiutta, varsinkin siihen maidonlämmitykseen/vaahdotukseen. Jos tuo vacuum valve on asennettu, ei sinänsä lämmityksen aikana tarvitse suhautella, mutta ei siinä mitään menetäkään -katsellessa erilaisia höyryjä...

Fiilis on aika mahtava, kun kotona odottaa kuulemma todella iso paketti emännän mukaan. Hän ei luonnollisesti tiedä koko tilauksesta mitään  ;D Sanoin, että pitää tutkia töiden jälkeen mikä paketti se on  ;)

Heh. Kyllä se aika iso paketti vaan onkin. Se ensimmäinen boilerin täyttö, se pitää tehdä osissa, ettei pumppu kuumene. Vaikka 60s. ja virrat pois, pieni vartoominen ja uudestaan. Oliskos niin että se tilttaa itse 90s. jälkeen?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2014, 12:26:15 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Calix

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 63
Vs: Nuova Simonelli Oscar
« Vastaus #134 : Toukokuu 27, 2014, 14:49:44 ip »

Fiilis on aika mahtava, kun kotona odottaa kuulemma todella iso paketti emännän mukaan. Hän ei luonnollisesti tiedä koko tilauksesta mitään  ;D Sanoin, että pitää tutkia töiden jälkeen mikä paketti se on  ;)

Minulla tuo nostalginen hetki meni niin, että kuriiripalvelu kiikutti paketin työpaikan pihaan ja minä lähinnä hämmästelin, ettei kai vahingossa tullut tilattua pyykkikonetta. Oli niin jäätävä laatikko.

Yksi vinkki: se on täynnä styrox-nappulaa, jonne mahdolliset lisätilpehöörit hukkuu. Minä olin jo reklamaatiokirjettä lähettämässä kunnes sukeltelin vähän aikaa styroxissa ja löysin loputkin.  ;D

Sitten vain hengität syvään ja seurailet näiden foorumeiden ohjeita. Yllättävän helposti pääsee hyvään ja vähän ponnistelemalla mainioon lopputulokseen.
Kirjattu
Bezzera Magica + Eureka Mignon; Hario Skerton + Aeropress; Stollar Smart Grinder + Chemex, Hario V60, Clever Dripper, mutteripannut, pressopannu ja Moccamaster