Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Rancilio vai Pavoni?  (Luettu 2475 kertaa)

Johannes

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Rancilio vai Pavoni?
« : Kesäkuu 09, 2010, 09:18:03 ap »

Uusi rekisteröityjä liittyy joukkoon. Keskusteluja on paljon selattu ja tätäkin asiaa välillisesti pohdittu, mutta ajattelin avata uuden ketju, koska laitteiston hankinta on vihdoin tulossa ajankohtaiseksi.

Budjetti on noin 800euroa. Olen näillä näkymin päätynyt kahteen vaihtoehtoon: Rancilio Silvia + mylly (Ascaso i-1 / Ascaso i-mini / Rocky) tai Pavoni Domus bar Lever. Muitakin vaihtoehtoja saa toki esittää.

Olisiko arvon asiantuntijoilla suositusta kumpi kokoonpano olisi parempi investointi?

Myllyistäkin otan mielelläni vastaan mielipiteitä vaikka aihetta onkin runsaasti jo sivustoilla käsitelty. Erityisesti ero Ascasoiden välillä kiinnostaa. Olen ollut ymmärtävinäni, että kartioterät olisivat paremmat kuin levyterät. Kuitenkin crema.fi -sivujen mukaan kalliimmassa Ascaso i-1:ssä on levyteräty ja minissä kartioterät. Tästä mielipiteitä?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Rancilio vai Pavoni?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2010, 21:28:37 ip »

Olen ollut ymmärtävinäni, että kartioterät olisivat paremmat kuin levyterät. Kuitenkin crema.fi -sivujen mukaan kalliimmassa Ascaso i-1:ssä on levyteräty ja minissä kartioterät.

Asia ei ole aivan näin yksiselitteinen. Yleinen myytti kartioterien paremmuudesta perustuu lähinnä siihen, että on olemassa muutamia klassikon aseman saavuttaneita kartioterillä varustettuja myllyjä (esim. Compak K10 ja Mazzerin Robur) jotka ovat käytössä osoittautuneet toimiviksi ja hyviksi. Kartioterät ovat siis tässä mielessä parempia "osiensa summana". On kuitenkin myös hyviä levyterällisiä myllyjä, enkä itse (FWIW) vaihtaisi levyterällistä anfimiani mihinkään muuhun myllyyn. Kartioterät tuottavat ymmärtääkseni enemmän hienojakoisia partikkeleita kuin levyterälliset ja tämä näkyykin jossain määrin esim. creman määrässä (robur vs. k30). Makuprofiileissakin on olemassa eroa mutta mielestäni suurimmat erot löytyvät myllyjen väliltä eikä niinkään terätyypeistä.

Ascaso i-minin terät ovat kooltaan niin pienet, ettei kartioterien osaksi saamaa hehkutusta voi mutkattomasti yleistää koskemaan i-miniä. Omasta puolestani voin kertoa, että I-mini oli äänekäs, hidas sekä distribuutiossa oli paljon toivomisen varaa mutta jauhatusjälki oli kuitenkin hyvää ja ilmavaa sekä kahvi maistui hyvältä. Suodatinkäytössä I-mini pesi mielestäni Mazzerin super jollyn.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"