Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Millä valmistaa kahvia vieraille?  (Luettu 12777 kertaa)

Teen ystävä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Millä valmistaa kahvia vieraille?
« : Helmikuu 10, 2009, 23:53:23 ip »

Kuten nimimerkistä huomannee, en itse juo kahvia. Mutta monet ystäväni juovat. Koska haluan olla vieraanvarainen ja vain paras on vieraille kyllin hyvää, haluaisin tarjota hyvää kahvia hyville kavereille. Mutta millä sen kahvin keittäisin?

Useimmat kahvia juovat ystäväni eivät koske pitkällä tikullakaan tavallisella kahvinkeittimellä tehtyyn suodatinkahviin. Murukahvista ei kannata edes puhua. Hiukan olen miettinyt jonkin espressokoneen hankintaa, mutta viitsinkö teeihmisenä investoida sellaiseen rahaa ja keittiötilaa, siitä en oikein ole varma.

Mikä olisi hyvä vempele valmistaa kahvikissoille kyläilykahvit? Sellaiset, että tulisivat mielellään uudestaankin kahville. En jaksaisi kuunnella kommentteja siitä, ettei teenjuoja osaa juotavaa kahvia valmistaa.  ;D Entä mitä kahvia minun kannattaisi kaappiin varata? Mitä myytäisiin sopivan pienissä paketeissa ettei pääsisi väljähtymään? Vai olisiko järkevintä ostaa papuja ja jauhaa niitä sitä mukaa, kun tarvitaan?

Mainittakoon vielä, että olen teefriikki siinä kuin monet tällä palstalla liikkuvat ovat kahvihifistelijöitä. Teen suhteen voin tarjota ystävilleni monipuolisia makuelämyksiä, mutta haluaisin ottaa huomioon myös kahvista nauttivat ystäväni. Minua ainakin kyllästyttää se, että saan usein kylässä eteeni sen tuttuakin tutumman keltaisen teepussin... En haluaisi kohdella yhtä huonosti kahvittelevia kavereitani.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2009, 00:21:59 ap »

Jopas on sinulla nirsot vieraat. :)

Kahvihifistelijänä itse kyllä arvostaisin melkein eniten hyvää teetä, jos kerran teenjuojan vieraana olen. Espressokeitin ja mylly kuulostaa aika isolta ratkaisulta, jos ei itse kahvia juo. Pressopannu ja pavuista jauhettu alkuperäiskahvi pitäisi olla sellainen tarjoaminen, että ainakin todelliselle kahvinystävälle kelpaa.

Pavut ovat kieltämättä säilytyksen kannalta huomattavasti puruja parempi vaihtoehto, niitä kun voi ostaakin monista paikoista kilotavarana pieniä eriä kerrallaan. Papujen kanssa toki tarvitset myllyn. Paras vaihtoehto tähän tarkoitukseen olisi varmaan Krups GVX2.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2009, 06:57:16 ap »

Nyt on kyllä vaikea uskoa, että sinulla tosissaan olisi tuollaisia vieraita. Ehkäpä ihan alkuun sattui hieman nirso kaveri ja oletat muidenkin niin ajattelevan.

Monet saattavat vierastaa teetä yksinkertaisesti siitä syystä, että ovat tottuneet makeaan Liptoniin ja kokeilleet sitten jotain muuta kun ei ole Liptonia ollut tarjolla. Ja eihän silloin uuden kokeilu ole vaan haetaan tuttua makua, jolloin varmasti petytään.

Ja jos mielestäsi teet hyvää teetä (retorinen kysymys ;)), haasta ja viritä vieraat löytämään kupista parhaat aromit ja maut. Uskoisin, että vieraasi hämmästyvät sekä teestäsi että vieraanvaraisuudestasi.

Ja murukahvista, olin aikoinani Kaakkois-Aasiassa ja toimistollamme usein kävi myös suomalaisia vieraita. Ja minulle jäi suureksi hämmästykseksi se, että poikkeuksetta kaikki uudelleen vierailevat aina kehuivat, miten oli hienoa saada taas suomalaista kahvia. Itse en moista mainostanut ja Nescafen Red Cup juotiin aina ilman leivonnaisia pelkkää vettä kyytipoikana. Mutta täytyy sanoa, että kahvi oli minustakin hyvää vaikka tiesin sen alkuperän.a
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2009, 08:25:04 ap »

Jopas on sinulla nirsot vieraat. :)

Kahvihifistelijänä itse kyllä arvostaisin melkein eniten hyvää teetä, jos kerran teenjuojan vieraana olen. Espressokeitin ja mylly kuulostaa aika isolta ratkaisulta, jos ei itse kahvia juo. Pressopannu ja pavuista jauhettu alkuperäiskahvi pitäisi olla sellainen tarjoaminen, että ainakin todelliselle kahvinystävälle kelpaa.

Pavut ovat kieltämättä säilytyksen kannalta huomattavasti puruja parempi vaihtoehto, niitä kun voi ostaakin monista paikoista kilotavarana pieniä eriä kerrallaan. Papujen kanssa toki tarvitset myllyn. Paras vaihtoehto tähän tarkoitukseen olisi varmaan Krups GVX2.


Itsekin kannatan pressopannua, jolla kyllä saa hyvin aromikasta kahvia aikaiseksi. Itse en kyllä huolisi mihinkään käyttöön tuota krupsin myllyä, varsinkaan pressoon koska sen murskausterät tekevät runsaasti hienoa kahviapölyä. En usko kenenkään pitävän hyvän kahvin merkkinä runsasta kahvimujua kupin pohjalla.

Jos kahvimäärän tarve kerrallaan ei ole järin iso ja hifistelyiloa on, niin itse valitsisin myllyksi vaikkapa jonkun vanhan peden taikka zassenhausin käsimyllyn. Kumpaakin näistä löytyy hyväkuntoisina ja edullisina saksan ebasta käytettynä (pedeä ei edes voi saada uutena).

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2009, 11:03:41 ap »

Jos kahvimäärän tarve kerrallaan ei ole järin iso ja hifistelyiloa on, niin itse valitsisin myllyksi vaikkapa jonkun vanhan peden taikka zassenhausin käsimyllyn. Kumpaakin näistä löytyy hyväkuntoisina ja edullisina saksan ebasta käytettynä (pedeä ei edes voi saada uutena).

Kun muistetaan että kyse oli satunnaisten vieraiden kahvittelusta ja henkilöstä joka itse ei juo kahvia, niin melkoisen hankalalta ja työläältä vaikuttaa siihen suhteutettuna...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Teen ystävä

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2009, 11:08:21 ap »

Eli pressopannu. Jos niitä hankkisi sitten yhden pienen ja yhden isomman... Tai sitten ostan vaan isoja vierasjoukkoja ajatellen sen surullisenkuuluisan Moccamasterin ja tyytykööt siihen. :)

Osa kahvinjuojaystävistäni ei suostu juomaan teetä. Ja hassua sitten tarjota vaan kuumaa mehua.

Jos tuo Krupsin kahvimylly ei ole hyvä, niin mikä on? Noin 100-150e olen siihen maksimissaan valmis investoimaan. Tosin onhan minulla sauvasekoitin, jonka pitäisi pystyä jauhamaan myös kahvinpavut, mutta sitten maistuu kyllä kaikki sillä valmistettu aina ja ikuisesti kahvilta.

Entäs sellainen perkolaattorikeitin, jollaisen näin Stockalla? Onko siitä yhtään mihinkään vaiko eikö? Ei nyt muutenkaan tarvi olla mikään halvin mahdollinen vehje siihen kahvinkeittoon, mutta en kuitenkaan ajatellut laittaa kahta tonnia kiinni johonkin Juran ykköskahvintiristimeen.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2087
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2009, 11:39:17 ap »

Eli pressopannu. Jos niitä hankkisi sitten yhden pienen ja yhden isomman... Tai sitten ostan vaan isoja vierasjoukkoja ajatellen sen surullisenkuuluisan Moccamasterin ja tyytykööt siihen. :)

Osa kahvinjuojaystävistäni ei suostu juomaan teetä. Ja hassua sitten tarjota vaan kuumaa mehua.

Jos tuo Krupsin kahvimylly ei ole hyvä, niin mikä on? Noin 100-150e olen siihen maksimissaan valmis investoimaan. Tosin onhan minulla sauvasekoitin, jonka pitäisi pystyä jauhamaan myös kahvinpavut, mutta sitten maistuu kyllä kaikki sillä valmistettu aina ja ikuisesti kahvilta.

Entäs sellainen perkolaattorikeitin, jollaisen näin Stockalla? Onko siitä yhtään mihinkään vaiko eikö? Ei nyt muutenkaan tarvi olla mikään halvin mahdollinen vehje siihen kahvinkeittoon, mutta en kuitenkaan ajatellut laittaa kahta tonnia kiinni johonkin Juran ykköskahvintiristimeen.

Pressokahvi ei välttämättä maistu kaikille :). Tosin jos suodatinkahvi ei kelpaa, niin voihan pressoa sitten tyrkyttää. Mutteripannulla voi toki myös keittää vahvat mokat ja pannu sijoituksena ei ole iso.

Ajattelin vain että jos et itse juo kahvia, niin osaatko kuitenkin maistaa tekemistäsi tuotoksista että ne ovat kelvollisia :)? Siinähän sitä kidutusta vasta onkin, että tekee erilaisia kahveja maistamatta niitä itse ollenkaan  ;D. Oikeiden espressojen tekemiseen pitää paneutua jonkin verran että niistä saa juomakelpoisia.

Papusuosituksena kannattaa varmaan nettikaupasta tilailla silloin tällöin pussi tuoretta paahtoa pakkaseen odottamaan niitä vieraita. Vaikka esim. jotain Hasbeanin Premium Espresso blendiä jota voi valmistaa monella tavalla.

Solikselta löytyy mylly n. 130 euron hintaluokkaan http://www.crema.fi/fi/products/solis/scala.html . Edukkaammin löytyy tietysti rapakon takaa.

Aika hyviä kavereita saisivat olla minulle että alkaisin hankkimaan laitteita heidän takiaan  :o
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2009, 11:52:56 ap »

Kun muistetaan että kyse oli satunnaisten vieraiden kahvittelusta ja henkilöstä joka itse ei juo kahvia, niin melkoisen hankalalta ja työläältä vaikuttaa siihen suhteutettuna...


Muistetaan myös, että henkilö halusi tarjota hyvää kahvia ja minusta silloin ei voi yhdistää sitä krupsin murkainta ja pressopannua. Mieluummin vaikka sitten pauligin valmiiksi jauhettua alkuperämaakahvia siihen pressoon. Esitin tuon käsimyllyn vaihtoehtona oikeastaan siksi, että se ei vie juurikaan tilaa, eikä maksa paljoakaan.


Eli pressopannu. Jos niitä hankkisi sitten yhden pienen ja yhden isomman... Tai sitten ostan vaan isoja vierasjoukkoja ajatellen sen surullisenkuuluisan Moccamasterin ja tyytykööt siihen. :)

Moccamasteria on ihan turha mollata, kuitenkin se on ehkä paras kotikäyttöön tarkoitettu suodatinkahvinkeitin.

Ihan asiasta toiseen, kyllä hyvää kahvia saa tehtyä monella eri tavalla. Näistä erilaisista kahvinvalmistustavoista on tälläkin foorumilla keskusteltu aika hiljattain.

Ja kuten migu oli ehtinyt sillä aikaa, kun kirjoittelin viestiäni toteamaan, että jos ei itse juo kahvia voi olla aika hankala arvioida onko tuotos hyvää vaiko pahaa.

Lainaus käyttäjältä: Teen ystävä

Jos tuo Krupsin kahvimylly ei ole hyvä, niin mikä on? Noin 100-150e olen siihen maksimissaan valmis investoimaan. Tosin onhan minulla sauvasekoitin, jonka pitäisi pystyä jauhamaan myös kahvinpavut, mutta sitten maistuu kyllä kaikki sillä valmistettu aina ja ikuisesti kahvilta.

En oikein ymmärrä tuon krupsin halppismyllyn "hehkutusta",  onhan siinä levyterät, mutta kun ne eivät toimi kuten levyterien kuuluu, niin onko siitä toimintaperiaatteesta silloin oikeastaan mitään hyötyä. Saahan kaikista halvimmallakin silppurilla riittävän hienoa pölyä joka varmasti vetää koneen kuin koneen tukkoon, jos sitä nyt halutaan käyttää myllyn kyvykkyyden mittarina. 

Mutta voihan olla, että olen väärässä, koska en ole koskaan juonut tuollaisella krupsilla tehtyä kahvia, onhan siinä ehkä se hyöty ettei se polta kahvia piloille kuten silppurit, muuta paremmuutta verrattuna silppuriteräisiin en siinä näe.

Siitä voin olla kyllä varma, että sauvasekoitin ei ole hyvä kahvimylly :)

-Mikko-

Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2009, 12:45:43 ip »


Pressokahvi ei välttämättä maistu kaikille :). Tosin jos suodatinkahvi ei kelpaa, niin voihan pressoa sitten tyrkyttää. Mutteripannulla voi toki myös keittää vahvat mokat ja pannu sijoituksena ei ole iso.

Jos suodatinkahvi ei käy, niin minäkin suosittelen mutteripannua. Se, sekä akallion tähän tarkoitukseen ehdottama levymylly (Krupsin GVX---, hinta 50-60 euroa) on kaikkein kompaktein ratkaisu. Sekä hinnan että tilankäytön kannalta. Mutteripannu tekee vahvaa mokkaa, jonka pitäisi kelvata useimmille. Myös kuuman maidon kanssa "au laitia" juoville. Mutteripannun mokka on paksua ja tummaa - tottakai pavuista riippuen. Se ei ole "tavallista" kahvia, siten kuin suomalainen sen usein ymmärtää. Pressopannu puolestaan tekee mielestäni "tavallista" kahvia, mutta vain huomattavasti parempaa!
   
Kirjattu

Immanuel

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #9 : Helmikuu 11, 2009, 12:56:56 ip »

Mitä surullisenkuuluisaa Moccamasterissa on? Sehän on ihan hyvä keitin, kuten Mikkokin ehti kommentoimaan. Jos tarkoituksesi on hoitaa suuren joukon kahvitus, ja samalla seurustellakin vieraiden kanssa, niin minä unohtaisin mutteripannut ja espressokeittimet. Niiden kanssa kahvin tekemiseen joutuu keskittymään, jotta aikaiseksi saa kunnollista kahvia. Pressopannu ehkä toimisi. Minä alottaisin todella matalalla profiililla ja ostaisin kahvisuodattimen ja kahviksi aluksi valmiiksijauhettua Pauligin Cafe Parisienia tai Nordquistin Franskrost -purukahvia. Kumpikaan niistä ei nyt mikään ihmeellinen aromeiltaan ole, mutta useimmille kahvinjuojille, jotka ovat tottuneet laimeisiin, vaaleapaahtoisiin ja hapokkaisiin suomalaiskahveihin, ne minun kokemukseni mukaan maistuvat. Valmiiksijauhetun kahvin etuna on tasainen jauhatus, halpa hinta ja helppo annosteltavuus. Useimpia valmiiksijauhettuja espressokahvejakin voi valmistaa kahvisuodattimella, joten kokeilumahdollisuuksia on.

Jos haluat helpottaa kahvinvalmistusta, osta Moccamaster. Jos haluat parantaa kahvijuoman laatua, niin osta esim. täällä jo mainittu Krupsin halpa kahvimylly ja jauha kahvi itse. Mitään kovin dramaattista parannusta ei tällä tavalla mielestäni saa aikaiseksi, ja lisäongelmana on kahvin annosteluvaikeus, eli toistettavasti yhtä vahvaa kahvia on ilman kokemusta vaikea tehdä. Tietysti vastajauhetun kahvin käyttö jo sinällään on merkki kohteliaisuudesta vieraita kohtaan. Kaikki riippuu myös siitä minkälaisia kahviharrastajia vieraasi ovat. Hifistelijöitä et pysty tyydyttämään kovin pienellä investoinnilla ja harjoittelulla jos silläkään. Vaarana on sitä paitsi, että sinusta itsestäsikin tulee samalla kahvinjuoja.

Kannattaako muuten vastapaahdettua kahvia säilyttää pakastimessa? Paljon vettä sisältävät tuotteet kyllä useimmiten säilyvät paremmin pakastettuina kuin huoneenlämmössä mutta entä paahdettu kahvi? Tietysti tuntuu siltä, että näin olisi, mutta mahtaako pitää paikkansa?
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #10 : Helmikuu 11, 2009, 13:09:03 ip »

Muistetaan myös, että henkilö halusi tarjota hyvää kahvia ja minusta silloin ei voi yhdistää sitä krupsin murkainta ja pressopannua. Mieluummin vaikka sitten pauligin valmiiksi jauhettua alkuperämaakahvia siihen pressoon...

...En oikein ymmärrä tuon krupsin halppismyllyn "hehkutusta",  onhan siinä levyterät, mutta kun ne eivät toimi kuten levyterien kuuluu, niin onko siitä toimintaperiaatteesta silloin oikeastaan mitään hyötyä. Saahan kaikista halvimmallakin silppurilla riittävän hienoa pölyä joka varmasti vetää koneen kuin koneen tukkoon, jos sitä nyt halutaan käyttää myllyn kyvykkyyden mittarina.

Minä puolestani ymmärrän oikein hyvin. Oli kahvinvalmistusmenetelmä mikä tahansa, niin papujen käyttö tuo aina valtavan parannuksen. Vaikka sitten jauhaisi papunsa leivinpaperin välissä limssapullolla kauliten.  Jauhatuksen tasovaatimus riippuu etupäässä valmistusmenetelmästä. Teetkö kahvisi ziljoonan euron espressokoneella vai kaisalla - tai jollain tältä väliltä. Pressopannu,  mutteripannu tai suodatusmenetelmä eivät ole kovin kriittisiä jauhatuksen suhteen. Useimmiten kahvi jätetään sen verran karkeaksi, että Krups tekee oikein nättiä jälkeä. Kyllä se kahvi on aina parempaa, kuin avatussa pussissa säilytetty, kuivunut ja härskiintynyt valmisjauhatus.

Alkuperäinen kysyjä tiedusteli muistaakseni jotain satunnaisesta kahvinkeittelystä, johon ei kannata investoida paljoa. Hänen saamansa vastaukset olivat mielestäni hyvin asiallisia juuri siihen kysymykseen, jonka hän esitti.

Immanuelin näkökanta vaivattomuudesta kannattaa ottaa huomioon. Moccamaster on ainoa ratkaisu, jossa ei tarvitse "läträtä" sen kahvinkeiton kanssa. Kahvi valmistuu "tausta-ajona" itsekseen.

Lainaus
Mutta voihan olla, että olen väärässä, koska en ole koskaan juonut tuollaisella krupsilla tehtyä kahvia,

Sic!
   
Kirjattu

Hanni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #11 : Helmikuu 11, 2009, 13:39:48 ip »

Me ostettiin joululomalla Electrolux EKAM200. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä vaikkakin epäilytti moinen pageddi ensin.
Mokkamasterilla jostain syystä olen onnistunut "polttamaan" hyvätkin kahvit... Tiedä sitten onko ko yksilöt olleet jotenkin epäkelpoja.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2009, 13:53:06 ip »

Pressopannu,  mutteripannu tai suodatusmenetelmä eivät ole kovin kriittisiä jauhatuksen suhteen. Useimmiten kahvi jätetään sen verran karkeaksi, että Krups tekee oikein nättiä jälkeä. Kyllä se kahvi on aina parempaa, kuin avatussa pussissa säilytetty, kuivunut ja härskiintynyt valmisjauhatus.


Mielestäni presso todellakin on haasteellinen jauhatuksen suhteen. Ongelmana siinä on suhteellisen pitkä uuttoaika, 3.5 - 4min, jolloin hienot partikkelit yliuuttuvat todella rankasti ja aiheuttavat kitkerää makua kahviin. Myöskin se, ettei kahvia varsinaisesti suodateta tehokkaasti aiheuttaa, että jauhatuksessa ei saisi olla hienoja osasia liikaa ettei kupin pohjalle muodostu isoa kerrosta "mujua".

Tämän vuoksi ja arvellen ettei alkuperäinen kysyjä halua omaisuuksia sijoittaa laitteistoon, suosittelin laadukasta käsimyllyä joka mielestäni jauhaa pressokarkeuksista suht nopeasti. Nopeus ja vaivahan on todettu hyvinkin subjektiiviseksi asiaksi, josta on turha väitellä.

Tietysti jos krupsilla oikeasti saa karkeaa jauhatusta hyvällä laadulla, niin sehän on todella mainio kaveri pressopannulle.

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2009, 15:46:35 ip »

Tämän vuoksi ja arvellen ettei alkuperäinen kysyjä halua omaisuuksia sijoittaa laitteistoon, suosittelin laadukasta käsimyllyä joka mielestäni jauhaa pressokarkeuksista suht nopeasti. Nopeus ja vaivahan on todettu hyvinkin subjektiiviseksi asiaksi, josta on turha väitellä.

Laadukasta käsimyllyä ei Suomesta edullisesti oikein saa. Toki jos on intoa panostaa vieraitten kahvitteluun niin voihan sitä lähteä Saksan eBaysta hakemaan.

Kannattaako muuten vastapaahdettua kahvia säilyttää pakastimessa? Paljon vettä sisältävät tuotteet kyllä useimmiten säilyvät paremmin pakastettuina kuin huoneenlämmössä mutta entä paahdettu kahvi? Tietysti tuntuu siltä, että näin olisi, mutta mahtaako pitää paikkansa?

Kannattaa kyllä, kunhan säilyttää tiiviissä astiassa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Millä valmistaa kahvia vieraille?
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2009, 17:38:59 ip »

Alkuperäinen kysyjä tiedusteli muistaakseni jotain satunnaisesta kahvinkeittelystä, johon ei kannata investoida paljoa. Hänen saamansa vastaukset olivat mielestäni hyvin asiallisia juuri siihen kysymykseen, jonka hän esitti.
Mun mielestä paljon halvemmalla pääsee, jos ostaa a) pressopannun 10e ja saksasta ebaysta 20e vanhan myllyn, kuin b) 10e pressopannun ja uuden krupsin murskaimen 80e. Ebaysta ei tarvitse edes kovin kaukaa hakea, voi istua ihan koneella ja ottaa vaikka lähetillä kotiovelle paketin.

a)20+10=30        b)80+10=90

90-30=60 -> a on edullisempi (ellei se valmiiksi jauhettu siis kelpaa)

Kyllä, ebaysta voi saada kaikenlaista, mutta melkoisen luotettava paikka se on. Vanhoissa Pe Deissä on sentään ainakin leikkuuseen tehdyt terät...

Horresco referens

Mutta oikeasti asiaan liittyen... Outoja on kaverit, jos niitä varten pitää alkaa erityisesti hifistelemään kahvin kanssa.
Kirjattu