Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Mitä papuja kokeilla?  (Luettu 36999 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #15 : Marraskuu 19, 2014, 14:53:57 ip »

I don't have an attitude problem, I just have a personality ;)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #16 : Marraskuu 19, 2014, 15:06:27 ip »


En tiedä onko kahviharrastajilla noin ylipäätään paljon asenneongelmia ja vaikea luonne vai mistä johtuu, että tällä palstalla pitää päästä aktiivien lähes jokaisessa viestissä vähän piikittelemään tai vidduilemaan muille kirjoittajille.

Mulla on ainakin toi asenneongelma. Muista en tiiä.  :-X
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #17 : Marraskuu 19, 2014, 15:21:14 ip »

On pakastin toki. Laitan vain annostelijaan aamulla pakkasesta pavut joita luulen päivän aikana käyttäväni. Sitten parin päivän päästä vaan huomaan, että en ole niitä käyttänyt ollankaan kun on tullut tehtyä vain Liidelin Italialaista Aeropressillä.

Itse siirryin jokin aika sitten jauhamaan pavut suoraan pakastimesta. Otan siis pakkasesta papuja kahvinvalmistussession alussa vain sen verran mitä tiedän sessiossa käyttäväni. Hopperit pidän muulloin tyhjänä (Wilfa+Aeropress) tai lähes tyhjänä (i-Mini+Silvia).
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #18 : Marraskuu 19, 2014, 15:40:29 ip »

Itse siirryin jokin aika sitten jauhamaan pavut suoraan pakastimesta.

Minä teen myös näin, jos käytän pakastettuja papuja. i-Mini:n jälkeen se puru ei tunnu edes kylmältä. Saati että sillä olisi välttämättä merkittävää vaikutusta pienen massansa vuoksi vaikka vähän olisikin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #19 : Marraskuu 19, 2014, 16:05:11 ip »

Ootteko pakkasesta jauhajat huomanneet paljon eroja maussa?
Mä pidän venttiilipusseissa ja paketeissa pavut, mut huoneenlämmössä. Käytän sen n. 750g-1000g / kk, et ei nyt vanhaksi papu mene. Mut välillä pukkaa jonkin matkan tjsp väliin, ni papu voi joutua kylmään.

Hopperissa en oo tavannut säilyttää, ihan singledoseja vaan.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #20 : Marraskuu 19, 2014, 16:11:44 ip »

Ootteko pakkasesta jauhajat huomanneet paljon eroja maussa?

En ole rinnakkain testannut, mutta hyvänä on tuore papu pysynyt kuukausia. Valmiiksi vanhoja en ole pakastanut. Seuraavasta pakastus erästä otan muutaman tuplan referenssisatsin, niin tulee testattua sekin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #21 : Marraskuu 19, 2014, 16:26:14 ip »

Kahvi on ollut hyvää pakastepavuistakin tehtynä, mutta enpä ole tehnyt vertailua.

Kun postiluukusta kolahtaa 250g Has Beanin viikon papuja niin teippaan pussin venttiilin kiinni ja laitan pakkaseen häsäpinon alimmaiseksi. Pinon korkeus tällä hetkellä neljä pussia, joskus vähemmän, joskus enemmänkin. Tällä pinolla pakastaminen vaikuttaa järkevältä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #22 : Marraskuu 19, 2014, 17:13:35 ip »

Kyllä itse olen pakkasesta sen1/2 tuntia antanut papujen lämmitä. Pakastin -19 asteessa joten siinä lähtee vähän idea kahvan lämmityksestä mikäli 25g vettä valuttaa vaikka -15 asteisten purujen läpi.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #23 : Marraskuu 19, 2014, 17:50:50 ip »

Kyllä itse olen pakkasesta sen1/2 tuntia antanut papujen lämmitä.

Joo. Yleensä otan esiin kun laitan koneen päälle. En kyllä tiedä onko suurtakaan väliä vaikka ottaisi myöhemminkin.

Lainaus
Pakastin -19 asteessa joten siinä lähtee vähän idea kahvan lämmityksestä mikäli 25g vettä valuttaa vaikka -15 asteisten purujen läpi.

Mun kahva painaa 450 grammaa (miinus se muovikahva lämmön näkökulmasta). Kahvipuruja on sen perus tuplan verran grammoja. Koska kahvissa ei ole kosteutta paljoakaan ja koska ne tulee vedettyä myllyn läpi joka niitä lämmittää, niin väittäisin että kauhean isoa eroa kokonaislämmössä ei ole sen purun lämpötilan suhteen, mutta kahvan suhteen on valtavasti.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #24 : Marraskuu 19, 2014, 18:38:25 ip »

Äkkiähän tuon eron mittaisikin. Ei viitsi vaan enää näin myöhällä alkaa kahvitella. Jos vaikka huomenna muistaisi testata tuo.

Eka satsi tiputtaa jäisen pakastin lämpöisen purun läpi ja toisen kupin tiputtaa huoneen lämpöisen purun läpi. Sillähän tuo selviää kun mittaa lämmöt.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #25 : Marraskuu 19, 2014, 20:19:18 ip »

Mä voisin ite testailla seuraavan kerran kun tilaan. Avaan ekan pussin mut laitankin siitä puolet pakkaseen, sit jossain vaiheessa vertaan pakkasesta otettua ja pöydällä maannutta toisiinsa.
Joku kaks ja puol viikkoa paahdosta, about.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #26 : Marraskuu 20, 2014, 00:58:54 ap »


Eka satsi tiputtaa jäisen pakastin lämpöisen purun läpi ja toisen kupin tiputtaa huoneen lämpöisen purun läpi. Sillähän tuo selviää kun mittaa lämmöt.

Molemmat siis papuina ja mittaus jauhatuksen jälkeen. Sopii verrata sen jälkeen kylmän metallikahvan vaikutukseen ;D
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #27 : Marraskuu 20, 2014, 07:54:21 ap »

Siis ihan kahvin lämmön meinasin mitata 1/2 h lämminneen pavun läpi espresso ja suoraa pakkasesta jauhetun pavunläpi.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #28 : Marraskuu 20, 2014, 08:23:21 ap »

Kyllä itse olen pakkasesta sen1/2 tuntia antanut papujen lämmitä. Pakastin -19 asteessa joten siinä lähtee vähän idea kahvan lämmityksestä mikäli 25g vettä valuttaa vaikka -15 asteisten purujen läpi.

Sun mylly taitaa olla siellä pakkasessa myös, jos meinaat -15 asteisia puruja saada aikaiseksi kahvaan   :o
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Mitä papuja kokeilla?
« Vastaus #29 : Marraskuu 20, 2014, 08:59:11 ap »

Avaamattomat pussit säilytän huoneenlämmössä, mutta kun avaan esim. kilon pussin hopperiin menee noin 200 g. Loput laitan minigrip pusseihin (200 g/pussi) ja pakastimeen. Mahdollisimman paljon ilmaa ulos pussista. Kun otan pussin pakastimesta pidän sen suljettuna kunnes pavut ovat huoneenlämpöisiä. Oletan että kylmät pavut imevät ilmasta kosteutta, eli sitä yritän välttää. "Tuoreet" pavut pakastimesta ovat kokemukseni mukaan parempia kuin 3+ päivää hopperissa seisseet pakastamattomat.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock