Eikös yleisin syy isoille annoksille ole se, että valtavaan maku-latte-saaviin pitää saada muutakin kuin maidon makua?
Varmasti yleisin jos kaikki maitokahvilat käydään läpi. Mutta olettaisin että La Torressa tietävät mitä tekevät.
Toki paremmissa paikoissa syyt ovat vähemmän raadolliset, mutta "paremmat paikat" ovat erikoiskahvimaailmassakin marginaalia.
Niin... mutta esimerkiksi minulle Starbucks ei olekaan mikään erikoiskahvila vaan erikoinen kahvila. Se "speciality" tarkoittaa paljon muutakin kuin pelkkiä raaka-aineita (jotka *$:silla ovatkin yleensä ok tavaraa ainakin vielä vihreänä).
Ei siis haluta järjestelmällisesti "updousata", vaan annoskoko liittyy aina käytettävään kahviin - etupäässä sen ominaisuuksiin (kun siis katsotaan asiaa kahvin maun kannalta). Hyvä yhteenveto asiasta löytyy esim.
tästä Chris Tacy:n bloggauksesta (aka. 'malachi' H-B:n foorumeilla) - kohdasta "The process" kaksi kappaletta kohdasta "My initial goal is to make a quick estimate of likely dose volume."... eteenpäin.
Yhteenvetona:
kahvissa matala pH -> pieni annos - ("has robusta or aged coffees or a lot of naturals")
"keskiverto pH" -> keskikokoinen annos - ("pulped naturals, a mix of naturals and washed coffees")
korkea pH -> iso annos - ("mostly high-grown washed arabica")
ja paahtoaste sitten säätää myös ylös tai alaspäin (vaalea vs. tumma). Tuo pH näemmä vaikuttaa siihen miten kakku käyttäytyy (=tiivistyy) uuton aikana.
Esim. Squaremilen sekoitukset ovat olleet pääosin vaaleahkopaahtoisia pestyjä arabicoja ja suositusannokset sitten järjestään 20g tuntumassa.