Ei kannata unohtaa, että suomalainen maahantuoja joutuu hoitamaan EU-maista ostettujen tuotteiden takuut jos vastaavia tuotteita Suomessa myydään...
"Takuuta ei voida kilpailulainsäädännön mukaan evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta tai ostettu siellä toimivasta verkkokaupasta taikka tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan."
Maria, huomaa kuitenkin, että tämä koskee ainostaan ns. virallisia maahantuojia. Erilaisia koneita tuo maahan ja myy monikin putiikki, mutta niiden kauppa perustuu normaaliin osto- ja myyntitoimintaan, eivät ne Virallisia Maahantuojia ole.
Tällaiseen ongelmaan kaatui aikoinaan minun kohdallani mm. Saecon täysautomaatin osto: Suomessa on kaksikin "maahantuojaa", mutta kun kysyin asiaa tehtaalta, sieltä tuli päivässä rehti vastaus, jossa kerrottiin lähimmän virallisen maahantuojan/edustajan olevan jossain päin Ruotsia. Ostamatta jäi.
Muistetaan myös, että takuu ja vastuu tavaran virheestä ovat kaksi aivan eri asiaa.
Muistaakseni Kaffecentralen huoltaa palveluna lähes vaikka minkä merkkisiä laitteita tahansa, mutta ei heillä takuuvastuuta niistä vempeleistä ole. Takuun hoitaa virallinen maahantuoja. Jos sellaista ei Suomessa ole, niin käytännössä laitteella ei ole takuuta lainkaan. Kuluttajansuojaan kuuluvat suojakeinot esim. tavarassa olevan virheen (vian) varalta ovat usein kovin teoreettisia nekin. En kyllä hevin ostaisi netistä roinaa tänne, mikäli virallista maahantuojaa ei ole. Ikävä todellisuus on, että kovin usein noissa nettiostoksissa pelataan ostajan 100% omavastuulla. Surku juttu.
cartman