Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Silvia tuli taloon..  (Luettu 28042 kertaa)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #45 : Kesäkuu 12, 2013, 10:20:28 ap »

Löysin enkkufoorumilta vastaavan, vastaako Mariia tämä sitä ääntä mitä sinunkin koneesi pitää?

http://www.home-barista.com/espresso-machines/strange-boiler-whistling-whistle-noise-rancilio-silvia-t17094-10.html

Hmm.. pitäisi tehdä tarkka analyysi kotona, mutta ulkomuistista sanoisin, että omani pitää samaa ääntä tuohon 0:18 asti (ref. mainitsemasi video), suurinpiirtein kohdassa 0:19 alkavaa korkeampaa ääntä ei oma Silviani pidä.

Hieman vaikeata arvioida, kun tuossa videolla lasketaan vettä ym joka luonnollisesti aiheuttaa lisää ääniä...

Oma Silviani on vuosimallia 2006, tosin en usko että sisuskalut ovat hirmuisesti muuttuneet?

Äänimaailmaan vaikuttaa sekin, että onko laitteen päällä kuppeja lämpiämässä ja ovatko ne ihan metallilaidoissa kiinni.

Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #46 : Kesäkuu 12, 2013, 10:24:37 ap »

Se alun lorina on mielestäni ihan "normaalia", mutta tuo korkea humina on hiukkasen outoa (alkaa juuri siitä 18 sekunnin kohdalta).
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #47 : Kesäkuu 12, 2013, 11:04:32 ap »

Itselläni silvia on pitänyt tuota "ulinaa" sen jälkeen kun olen tehnyt kalkinpoiston. Ajan myötä ulina jää pois. Itse olen ajatellut ulinan liittyvän sähköverkon 50hz:n aiheuttamaan sopivaan harmoniseen kun lämmitysvastuksen ominaisuudet ovat kohdallaan. Kun sitten vastuksen päälle pikkuhiljaa kertyy kalkkia ja/tai muita epäpuhtauksia, se ei enää ala samalla tavalla värähtelemään. Ts. Menee epävireeseen.

Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #48 : Kesäkuu 12, 2013, 11:20:10 ap »

Mulla on tuossa vedenottoletkussa sellanen suodatin joka ilmeisesti jossain määrin estää tuota kalkkia kerääntymästä tuonne koneeseen. Saan siis ilmeisesti nauttia sulosoinnuista aina kun kahvia duunaan... Aiempaa vertailukohtaa ei ole kun ostin koneen käytettynä muutama päivä takaperin.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #49 : Kesäkuu 12, 2013, 11:59:01 ap »

Silvia tuli tähänkin talouteen ja nyt heti ensitekijöiksi ihmettelen ääntä jota kone pitää lämmetessään. Aikaisempi Francis Francis X1 oli äänetön, mutta Silvia pitää sellaista jännää "huminaa" joka katkeaa heti kun boileri on lämmennyt ja valo sammunut sen merkiksi. Onko tämä normaalia vai onko edessä heti huoltokeikka?

Eräsä humiseva ääni kuuluu jos kun boileri on jostain syystä vajaa. Vajaan boilerin voi huomata myös jos kuulee kuplivan/kiehuvan veden ääntä. Tähän auttaa kun pistää kuumavesinapin hetkeksi päälle (ja ei avaa höyrypillin hanaa) ja odottaa että boileri täyttyy. Täyttymisen oppii huomaamaan korvakuulolta. 
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #50 : Kesäkuu 12, 2013, 12:06:30 ip »

Eräsä humiseva ääni kuuluu jos kun boileri on jostain syystä vajaa. Vajaan boilerin voi huomata myös jos kuulee kuplivan/kiehuvan veden ääntä. Tähän auttaa kun pistää kuumavesinapin hetkeksi päälle (ja ei avaa höyrypillin hanaa) ja odottaa että boileri täyttyy. Täyttymisen oppii huomaamaan korvakuulolta. 

Jashoo, täytyypä testata tätä :)
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2087
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #51 : Kesäkuu 12, 2013, 12:54:09 ip »

Mulla on tuossa vedenottoletkussa sellanen suodatin joka ilmeisesti jossain määrin estää tuota kalkkia kerääntymästä tuonne koneeseen. Saan siis ilmeisesti nauttia sulosoinnuista aina kun kahvia duunaan... Aiempaa vertailukohtaa ei ole kun ostin koneen käytettynä muutama päivä takaperin.

Ei kai se suodatin ole tyyliin vuosia ollut siinä letkun päässä? Se nyt ei sihinään vaikuta, mutta näin yleisenä huomiona vaan...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #52 : Kesäkuu 12, 2013, 12:59:04 ip »

Ei kai se suodatin ole tyyliin vuosia ollut siinä letkun päässä? Se nyt ei sihinään vaikuta, mutta näin yleisenä huomiona vaan...

Kone pitäisi olla alta vuoden vanha, tänään tarkoitus tarkastaa myyjäliikkeestä ostopäivä sarjanumerolla. Eikö noissa ole vaihtoväli yleensä se 6-12kk? Konetta ei ole myyjän mukaan juuri käytetty, joten todellisesta käytönmäärästä ei tarkkaa tietoa.
Kirjattu

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #53 : Kesäkuu 12, 2013, 17:41:03 ip »

Tirofauxin kikka toimi, koneesta tuli täysin äänetön! :)
Melkoisen mielenkiintoista, että asiaa on puitu enkkufoorumeillakin enemmän/vähemmän, jopa kiikutettu laitteita huoltoon asti kyseisestä äänestä, eikä kukaan ole ilmeisesti sitten osannut tätä yksinkertaista temppua kokeilla...  ???

No musta tuli ainakin happy camper ja nyt jatketaan taas harjoituksia! :)
Kirjattu

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #54 : Heinäkuu 11, 2013, 11:31:31 ap »

Eräsä humiseva ääni kuuluu jos kun boileri on jostain syystä vajaa. Vajaan boilerin voi huomata myös jos kuulee kuplivan/kiehuvan veden ääntä. Tähän auttaa kun pistää kuumavesinapin hetkeksi päälle (ja ei avaa höyrypillin hanaa) ja odottaa että boileri täyttyy. Täyttymisen oppii huomaamaan korvakuulolta. 

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo boileri tulee täyttää itse aina vai miten tuo homma toimii? Nyt reilun kuukauden konetta käytettyäni huomaan jumppaavani tuota kuumavesi nappia kokoajan uuton ja maidon vaahdotuksen jälkeen jottei tuo sihinä ala. Tätä ei vanhalla koneella tarvinut tehdä, joten sen takia olen hieman ihmeessä tämän asian suhteen.
Muutenkin shotit tuntuvat heittelevän laidasta laitaan, en jaksa tehdä asiasta isompaa haloota ennenkuin dealextreme toimittaa mulle vaa'an (3 viikkoa tilauksesta) jolla sitten mittailla tuo kahvin määrä oikeaksi. Sen kuitenkin olen huomannut että onnistumisprosentti on parempi kun kahvia on kahvassa sen verran paljon, että ruuvista jää jälki ja jopa tiivisteen rinkulakin näkyy.
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #55 : Heinäkuu 11, 2013, 12:13:50 ip »

Maidonvaahdotuksen jälkeen boileri pitää ymmärtääkseni Silvialla täyttää itse, järeämmissä koneissa pumppu hoitaa homman automaattisesti. Uutin jäljiltä ei tarvita tällaisia rituaaleja, kun uutossa boileriin pumpataan koko ajan uutta vettä.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #56 : Heinäkuu 11, 2013, 18:14:35 ip »

Itse täytän Silvian boileria hyvin usein. Kun kerran oppii niin siitä tulee tapa.

Vaahdotus on selkein boilerin tyhjentäjä. Toiseksi yleisin paikallinen syy on hieman auki jäänyt höyrypillin venttiili. Etenkin vaahdotuksen jälkeen venttiilin sulkeminen kuumana on vaikeampaa kuin vaahdotusta matalammissa lämpötiloissa. Joskus boileri tuntuisi jäävän hieman vajaaksi myös tavanomaisten uuttojen tai backflushin jälkeen. Mutta kun ottaa täyttämisen tavaksi niin ongelmaa ei pääse syntymään.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #57 : Heinäkuu 11, 2013, 21:26:12 ip »

Okei, no ehkä mä sitten jatkan tätä rataa. Eihän siitä mitään haittakaan sitä ole täytellä, päästää kuitenkin toisesta päästä aina ylijäämävedet takaisin tankkiin.

Sais nyt vaan sen vaa'an että pääsisi säätää tota kahvia enemmänkin... Odottavan aika on pitkä, varsinkin dealextremestä.
Kirjattu

Miikka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #58 : Heinäkuu 14, 2013, 11:10:03 ap »

Hmm, mul on nyt selkeesti liikaa aikaa kesälomalla, mutta huomasin seuraavan seikan: maidonvaahdotuksen jälkeen vaikka väännän nupin kiinni, niin pilli silti laskee läpi höyryä? Mielestäni kiristän kyllä nuppia tarpeeksi, tai en ole uskaltanut vääntää tiukempaa, koska veikkaan että nuppi jäisi kovemmasta käännöstä käteen. Mistä kannattaisi lähteä paikallistamaan mahdollista vikaa?
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Silvia tuli taloon..
« Vastaus #59 : Heinäkuu 14, 2013, 14:23:03 ip »

Hmm, mul on nyt selkeesti liikaa aikaa kesälomalla, mutta huomasin seuraavan seikan: maidonvaahdotuksen jälkeen vaikka väännän nupin kiinni, niin pilli silti laskee läpi höyryä? Mielestäni kiristän kyllä nuppia tarpeeksi, tai en ole uskaltanut vääntää tiukempaa, koska veikkaan että nuppi jäisi kovemmasta käännöstä käteen. Mistä kannattaisi lähteä paikallistamaan mahdollista vikaa?

Väännätkö ensin maidonvaahdotusnupin kiinni, vai katkaisetko vedentulon painamalla höyrytysnapin off-asentoon? Itse painan ensin höyrytysnapin offiin, ja sen jälkeen pikkuhiljaa väännän höyrytysnupin kiinni.

Olen kyllä huomannut, että kun Silvian laittaa seuraavan kerran päälle, on syytä varovasti kiristää höyrytysnuppia. Joskus on käynyt niin, että höyryputken kautta on valunut hieman vettä lämmityksen aikana, eikä siinä mitään, jos putki osoittaa tippa-altaaseen... Mutta muussa tapauksessa on päässyt kuivaamaan pöytää.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!