Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Maidon vaahdotuksesta
<< < (2/29) > >>
Misse:

--- Lainaus käyttäjältä: tirofaux - Heinäkuu 02, 2009, 20:20:58 ip ---Voikohan Silvian kolmireikäisestä suuttimesta jollain helpolla tavalla väliaikaisesti tukkia pari reikää?

--- Lainaus päättyy ---

Kokeile irroittaa suutin ja tunkea tukittavaksi tarkoitettuun reikään katkaistu coktailtikku. Itse tukin Technon 5-reikäisestä tällä menetelmällä yhden reiän.

-Mikko-
akallio:

--- Lainaus käyttäjältä: Misse - Heinäkuu 02, 2009, 20:59:10 ip ---Kokeile irroittaa suutin ja tunkea tukittavaksi tarkoitettuun reikään katkaistu coktailtikku. Itse tukin Technon 5-reikäisestä tällä menetelmällä yhden reiän.

--- Lainaus päättyy ---

Sen tikun voi myös työntää sinne reikään suoraan ja katkaista, tämäkin on monilla toiminut.
Misse:

--- Lainaus käyttäjältä: akallio - Heinäkuu 03, 2009, 15:28:01 ip ---Sen tikun voi myös työntää sinne reikään suoraan ja katkaista, tämäkin on monilla toiminut.


--- Lainaus päättyy ---

Itseasiassa juurikin tuolla tavalla olen sen katkaistun tikun sinne reikään laittanut :) Vai tarkoititko, että sen tikun voi työntää myös sieltä suuttimen ulkopuolelta reikään kiinni?

-Mikko-
jiitee:

--- Lainaus käyttäjältä: tirofaux - Heinäkuu 02, 2009, 20:20:58 ip ---Pinta toki kohoilee, eli maito pyörii mutta ei ilmeisesti niin paljon että saisi aikaiseksi vaahtoamista.

...

Voikohan Silvian kolmireikäisestä suuttimesta jollain helpolla tavalla väliaikaisesti tukkia pari reikää?

--- Lainaus päättyy ---

Maidon pyörimisen ei pitäisikään saada aikaan vaahtoamista. Vaahtoaminen tulee siinä alussa kun ilmaa lisätään (ja se sotketaan samalla maidon sekaan). Lopussa vain sotketaan eli "teksturoidaan" maito ja tässä tarvitaan kunnollinen liike ja harjoitusta/kokemusta oikean kohdan löytymiseen.

Silvian kolmireikäisessä suuttimessa nuo reiät näyttävät olevan voimakkaasti sivuille päin. Millä tavalla asetat pillin kannuun? Itse laittaisin sen mahdollisimman pystyyn. Jos sitä pitää voimakkaasti sivussa kuten vanhanmallista silvian pilliä, niin tällöin jokin kolmesta reiästä todennäköisesti nousee liian ylös ja puskee sivusuunnassa maidon pinnan täyteen vaahtoa joka ei pääse siinä samalla sekoittumaan "luonnollisesti". Jos siihen pinnalle pääsee muodostumaan liian iso erillinen vaahtokerros heti alussa niin sen sotkeminen maidon sisään loppuaikana voi olla hankalaa varsinkin jos kannu on iso ja vaahtotusteho pieni.

Kokeile asetta pilli kannuun mahdollisimman pystysuoraan nokan suunnasta ja siten että se jää kannun reunan ja keskikohdan puolivälistä hieman keskikohtaan päin ja keskilinjasta hieman alas (tai ylös). Laitetaan pieni "kaaviokuva" selventämään tuota lausetta. Eli seuraavassa N on nokka, R on reunaa, K on keskikohta ja P on pillin kärki.


NR----K----R
    P


Kun sitten aloitat vaahdottamisen niin tökkää pilli tuohon em. kohtaan pinnan alle ja laita höyry tulemaan täysillä. Maidon pitäisi alkaa pyörimään melko tehokkaasti ja kun se pyörii niin nosta pilliä varovasti ylöspäin kunnes näet/kuulet että maito alkaa imemään ilmaa sisäänsä. Kun itse toimin omalla kaksireikäiselläni näin, niin pysäyttäessäni pillin tuohon kohdalle jossa ilmaa alkaa menemään sisään, kuuluu pari kolme kertaa sellainen tehokas "hörps" ääni jonka jälkeen maidon pinta on noussut sen verran että se ei enää ota enempää ilmaa sisään ja loppuajan voin pitää pillin käytännössä tuossa samassa kohdassa.

Itselläni isoin oivallus oman kaksireikäisen pillin kanssa oli juuri tuo yksireikäistä paljon pystympi asento ja pillin kärjen sijoittaminen pois kannun reunasta tuohon em. kohtaan - tuo "epäkesko" sijainti kannun keskikohdan tienoilla saa nesteen kannussa aina varsin vinhaan vauhtiin.
tirofaux:
Kiitokset avartavasta selvityksestä, kokeilen ehdotustasi pikapuoliin.

Täytynee tehdä pieni video aiheesta mikäli vieläkään ei onnistu.
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu
Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta