Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Miten keitätte Mutteripannulla
<< < (2/39) > >>
Gochi:
Olen opiskelija eikä ole varaa vielä satojen eurojen espressokoneisiin, joten olen tähän mennessä käyttänyt MoccaMasteria, pressopannua ja nyt MokaPotia.

Pressopannun kahvista tuli niin pahat närästykset ja mahavaivat, että jätin sen käytön viikon kokeilun jälkeen.

Minulla on kaksi Bialettin MokaPotia : 6 kupin Venus http://www.bialetti.it/it/catalogue/scheda.asp?id_cat=59, jonka ostin tyhmänä asiasta mitään tietämättä Prismasta ja kun tajusin, että keitän ihan turhaan aina 6 kupillista hommasin pienemmän 2 kupin Kitty Goldin http://www.bialetti.it/it/catalogue/scheda.asp?id_cat=55.

Pavut jauhan C.O.:n käsimyllyllä ja käytän lähdevettä.

Olen keittänyt tuon yo. videon mukaisesti ja mielestäni tuolla tavalla tehtynä MokaPotilla tulee parempaa kahvia kuin esim. koulun espressoautomaatin espresso; molemmissa siis Pauligin espresso-pavuista jauhettua purua (ja kehtaavat vielä pyytää 1,70 € siitä espressosta per kuppi). Myös oma MoccaMaster meni kaappiin säilytykseen vieraita varten MokaPotin tultua taloon.

Sen olen huomannut, että isommasta MokaPotista saa esikeiton jälken pirun kitkerää kahvia jos pitää levyä 6/6:lla, mutta pienemmästä ei.  Lisäksi isommasta saa ihan kelpo kahvia, vaikkei esikeitä vettä ja antaa vaan olla 4/6:lla alusta asti. Sen sijaan pienemmällä pannulla kahvi on varmaan vain 50-60 asteista, kun antaa levyn olla alusta asti 4/6:lla. Tuo esikeitto lienee syytä tehdä, koska 4/6:lla alusta asti pitäen (tämä on käsittääksi lähellä Pauligin MokaPot-ohjetta) kahvi alkaa tuoksumaan jo paljon ennen kuin mitään on tullut keittimeen, joten jotain makuja varmaan häviää.

Siis oman maun mukaan pitää hieman keittimestä riippuen hakea tuota "oikeaa" tapaa valmistaa mokaa.

Eri kahvilaatuja en ole vielä paljoa päässyt testailemaan. Illy, SegaFredo (vai mikä lie se nyt olikaan) ja Pauligin espressopavut olen kokeillut. SegaFredo oli näistä huonoin ja siinä oli mielestäni eniten kofeiinia.

Ehkäpä joskus tulevaisuudessa on hommattuna joku öky-mylly ja -espressokeitin, mutta niitä odotellassa pidän oman kahviseremonian näin.
akallio:

--- Lainaus käyttäjältä: Gochi - Maaliskuu 26, 2009, 14:44:17 ip ---Ehkäpä joskus tulevaisuudessa on hommattuna joku öky-mylly ja -espressokeitin, mutta niitä odotellassa pidän oman kahviseremonian näin.

--- Lainaus päättyy ---

Ekosijoitus olisi hankkia hyvä käsimylly käytettynä. Esimerkiksi Saksan eBaysta voi saada PeDen kahdella kympillä. Suomesta ei valitettavasti saa hyviä käsimyllyjä, paitsi turkkilaiset - joiden soveltuvuus muuhun käyttöön vaihtelee.
Mariia:
Tyhmä kysymys, mutta joka joukossa pitää olla hassuja kyselevä blondi ;)

Lopputulokseen vaikuttaa varmaan käytetty liesi; sähkö / induktio / kaasu?

Veikkaisin, että parhaat päivänsä nähnyt, 2-levyinen 1-vaihevirtainen liesi on tehottomuudessaan se huonoin vaihtoehto ja induktio/kaasu paras? Kaasu- ja induktioliesillä on myös tehon nopea vähentäminen mahdollista.

Tuomas:
MInusta tuo veden esikeittäminen ei ole välttämätöntä. Olen sitä välillä kokeillut, mutta toinen tapa nopeuttaa prosessia, on laittaa levy kutoselle ennekuin kaivaa pannun kaapista. Vesi kiehahtaa nopeasti suoraan kuumalle levylle laitettaessa. Tämä toimii hyvin etenkin pienillä 2 / 3 kupin pannuilla. Eroa en ole maussa huomannut noiden metodien välillä.

Mainittakoon, että käytän ihan alumiinipannua. Teräspannulla en ole päässyt hyviin lopputuloksiin. Tosin se on kuuden kupin mutteri. Useampikin tuttu on ollut huomaavinaan, että on parempi käyttää useaa pientä mutteria, kuin yhtä isoa. Isossa maku ei ole yhtä hyvä. Itse olen samaa mieltä. Itselle keitän aina pienellä ja usealle juomalla mieluummin muutamalla pienellä. Niitähän mahtuu useampi samalle levylle.

Mitään kosteita rättejä en käytä, vaan kaadan kahvin heti kuppiin, kun alkaa pannu korisemaan.

Tänään join kyllä ihan huippuhyvät mokat, kun vaimo toi kahvikaupasta juuri jauhettua Haiti Bleu Pine Forest papua. Todella rikas maku. Suosittelen.

Alla hieman mainosta linkissä:

http://mokkamestarit.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=k081
Gochi:
Itse olen sen verran hörhö tuon -alumiini aiheuttaa Alzheimerin tautia- pelottelun kanssa, että koitan pelata varman päälle teräspannulla.

Olen lueskellut siitä, että teräspannu lämpenee hitaammin ja tuo siten mutkia matkaan, mutta esikeittämällä veden ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmia tuon suhteen. Mielestäni ainoa miinus teräspannuissa on pyöreä muoto, jonka vuoksi pannua on hankalampi ruuvailla kiinni ja auki. Toisaalta kyllä tykkään enemmän oman pannuni ulkonäöstä kuin klassisesta mutterimallista.
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu
Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta